Klien Sjiet (100): Friesch Dagblad, geridderd, Teun, Wadhoek en Sjak stopt

20 december 2015 11:15

In deze column wordt iedere week het wel een wee van onze club besproken. Nieuwsfeiten bijvoorbeeld en activiteiten die zich bij onze club voordoen. Deze week week 51.

Friesch Dagblad
Nee, het heeft helemaal niets te maken met het feit dat ik niets met het geloof heb, laat daarover geen misverstand bestaan, maar het is de waarheid dat er in ons dorp écht geen Friesch Dagblad te koop is. Ja, de Primera verkoopt weliswaar deze krant, maar dan alleen op zaterdag, terwijl de supermarkten dit christelijke dagblad helemaal niet verkopen. Durf je dan zomaar een Friesch Dagblad te kopen als haidene? Dat is een geheel ander verhaal. Maar waarom moet jij op maandag zo nodig een Friesch Dagblad kopen? Omdat er een wedstrijdverslag afgedrukt staat van het eerste elftal de zondag (!) daarvoor. Gelukkig heeft trainer Arnold Haanstra ergens een exemplaar op de kop weten te tikken. Of moet ik zeggen een collega van Arnold…?

Stilletjes
Stilletjes moesten we het allemaal houden en stilletjes lopen we met z’n allen op maandagavond de trap op naar de kantine. Het bestuur van Stichting ‘De Waaie’ zit in de bestuurskamer te vergaderen, maar weldra wordt deze zitting onderbroken door Gerrit Akkerman, de man die alles tot in de puntjes heeft voorbereid. Nietsvermoedend komen Bauke de Vries en Klaas Steen de bestuurskamer uit en lopen richting de kantine alwaar een grote verrassing wacht, want de gehele kantine zit vol met hun familieleden, kennissen en natuurlijk met veel vrijwilligers waarmee beide heren samenwerken. Onder de aanwezigen is ook burgemeester Krol en als hij in de buurt is, dan is dat natuurlijk niet zomaar. Beide mannen worden geridderd: lid in de orde van Oranje Nassau. Voor een uitgebreid verslag verwijzen wij een ieder naar elders op onze website.

Teun
Gelukkig is Teun de Jong, voorzitter van de kaatsvereniging, ook op deze speciale avond aanwezig. Weliswaar op speciale krukken, naar de columnist is blij om hem weer in het openbaar te zien. In de zomer heeft hij op het erf van zijn boerderij een ernstig ongeluk gehad met een aantal operaties tot gevolg. Maar zijn aanwezigheid op maandagavond laat zien dat Teun weer op de weg terug is.

Wadhoek
We maken even een sprong in de toekomst; naar 2018. Zeg, uit welke gemeente komt de vv St.-Anna eigenlijk? Hé, wacht! Waarom loop je nu weg? Wat zeg je? Even iets luider alstublieft? Wat zeg je, je durft het niet luidop te zeggen, want je schaamt je er voor? Ja, mensen, op woensdagavond wordt bekend dat de nieuwe gemeente ‘Waadhoeke’ gaat heten. Een Friese naam voor de Bildthoek… Dat is wrang voor deze fanatieke Bildtkert. Maar ik zou mijzelf niet zijn als ik niet zou weigeren om Waadhoeke te zeggen. Ik noem het voortaan Wadhoek natuurlijk. Verder wil ik er geen woorden meer aan vuil maken.

Afsluiter 2015
Het is behoorlijk druk vrijdagavond in de kantine en bovendien zeer gezellig. Er is Kerstklaverjassen, de vrouwen van 35+ zitten met een grote groep na en de eerste en tweede selecties schuiven rond 21.30 uur ook nog eens aan. Het jaar wordt derhalve in stijl afgesloten. Naderhand blijkt zelfs dat het de laatste dag in 2015 is geweest dat de kantine open is.

Sjak stopt
Maar eerst aandacht voor een bericht van Sjak Schaap, verzonden op zaterdagmiddag in de app van het vierde. Daarin geeft hij namelijk aan dat hij stopt als actief voetballer. Na bijna veertig jaar heeft hij, zoals hij zelf zegt, de voetbalschoenen in de treurwilgen gehangen. Sjak is bijna nooit meer in Nederland waardoor het voetballen met het vierde op de zondagochtend niet meer te realiseren is. Sjak heeft voor bijna alle mannelijke seniorenteams gespeeld. Alleen Zondag 1 was niet voor hem weggelegd. Gelukkig sluit Sjak zijn mededeling positief af: “Natuurlijk kom ik nog wel eens langs voor de derde helft.” Bedankt, Sjak, voor de fijne tijd en voor jouw inzet voor onze club. Wanneer de afscheidswedstrijd van Sjak plaatsvindt, is trouwens nog onbekend.

Winterstop
Terug naar ‘Naderhand’ van twee stukjes hiervoor. De winterstop is een dag eerder dan verwacht ingegaan, want op zondag hebben de tegenstanders van zowel het derde als vierde te weinig spelers om in actie te komen waardoor het abrupt winterstop is. Dit betekent dat de columnist hierin meegaat. Ergens in januari ben ik er weer.

Tot dan.