Klien Sjiet (101): Sint-bernardshonden, Jouke Bosje als reddende engel en Linkedln van Klaas Jan Bijlsma

25 januari 2016 7:45

In deze column wordt iedere week het wel een wee van onze club besproken. Nieuwsfeiten bijvoorbeeld en activiteiten die zich bij onze club voordoen. Deze week week 3.

Sint-bernardshonden
Wat is er erger dan hondenstront op een voetbalveld? Inderdaad, hondenstront in je woonhuis. Welnu, dat overkomt de columnist woensdagochtend. Het lijkt wel alsof stront van drie sint-bernardshonden onder mijn schoen is gestukadoord. Een vloek kan niet onderdrukt worden, dat moge duidelijk zijn. Daar kruip je dan over de vloer te snuiven… als een hond inderdaad. En maar boenen en grondig schoonmaken. Dan ga je even naar de kantine voor een bakje koffie, neem je een paar oude doekjes mee, loop je nagenoeg weer in een frisse kamer rond, blijkt na een tijdje dat er ook onder het andere paar schoenen stront zit. Niet veel weliswaar, maar deze keer wel onder beide schoenen. Dan begint het tafereel weer van voren af aan. En daar staan de schoongeboende schoenen dan onder de kachel tevergeefs te wachten op Zwarte Piet. En als je dan je derde paar schoenen aan hebt, dan zie je onder iedere zool een vijand (lees: stront). En waar je je ook begeeft, thuis of op het werk later die dag, je ruikt steeds die geur….

Sneeuw op kunstgras
Dat moest er even uit. Tot zover de frustratie. We gaan het hebben over de voetbalperikelen in ‘De Waaie’. Over oefenwedstrijden, is dat wat? Als je niets anders hebt… Nee, het is winterstop. Hoewel die voor Zondag 1 bijna afgelopen is. Er moet dit weekend voor de competitie gespeeld worden in en tegen Zwaagwesteinde. Maar dan moet er nog wel even een aantal oefenwedstrijden gespeeld worden. Met de komst van een kunstgrasveld ga je er vanuit dat er te allen tijde gevoetbald kan worden. Niet dus, want als er sneeuw ligt, mag er niet op gevoetbald worden. Dat is dinsdag het geval, zodat de wedstrijd tegen Bolsward geen doorgang vindt. De oefenwedstrijd tegen Lewenborg vond de zondag daarvoor overigens door dezelfde reden ook geen doorgang.

Wacht even, de columnist krijgt weer een spammailtje van Klaas Jan Bijlsma in zijn mailbox: Hij wil mij toevoegen op Linkedln. Klaas Jan treft overigens geen blaam, want zo’n bericht wordt steeds automatisch verstuurd aan iedereen van de eerste selectie. Maar goed, we gaan verder: het verzoek aan Bolsward is om de wedstrijd naar de donderdagavond te verzetten, maar helaas ontbreken er dan te veel Bolswarders. Er wordt contact gezocht met clubs en bovendien een oproep op tweenul.nl geplaatst. Natuurlijk kijk je op genoemde site ook even naar het overzicht van clubs die een oefenpartner zoeken. Hm, als je die laatste zin naleest, dan zou je haast denken dat het over een datingsite gaat… Alhoewel… Even kijken wie er op donderdag allemaal een tegenstander zoeken. Oei, slechts twee… Zwartemeer is te ver weg voor een donderdagavond en wie is de andere…? Zwaagwesteinde, de competitietegenstander van zondag….

Reddende engel
Aanvankelijk wil het strikken van een tegenstander maar niet lukken. Maar doelman Jouke Bosje is de reddende engel. Bloemen voor die man! Jouke komt namelijk met SDS op de proppen en deze club wil wel oefenen. Er komt op dit moment trouwens weer een Linkedln van Klaas Jan binnen, maar dit terzijde. De oefenwedstrijd wordt op woensdagavond geregeld. Het eerste heeft nu zijn felbegeerde oefenwedstrijd. De rest van de dag leeft iedereen nog lang en gelukkig.

8-0/9-0
Wacht even… Eerst weer even een spammailtje van Klaas Jan verwijderen. De oefenwedstrijd tegen SDS wordt officieel met 8-0 en officieus met 9-0 gewonnen. De insiders weten wat hiermee bedoeld wordt, maar het is eigenlijk de moeite niet waard om dit uit te gaan leggen. In de wereld zijn er genoeg dingen die om uitleg schreeuwen, zegt deze filosoof.

Afgelast
De uitwedstrijd van het eerste tegen Zwaagwesteinde wordt op de vroege zaterdagmiddag al afgelast. Het veld blijkt dit weekend onbespeelbaar en uitwijken naar het nabijgelegen kunstgrasveld mag Zwaagwesteinde niet van de KNVB. Het verzoek van die club aan de bond om bij afgelasting uit te wijken naar het nabijgelegen kunstgrasveld bleef aan het begin van dit seizoen achterwege.

Rustig
Toegegeven: deze column gaat grotendeels over hetzelfde onderwerp. Maar dat is te verklaren, want veel valt er deze week namelijk nog niet beleven. De meeste teams hebben nog winterstop. Naast Zondag 1 (4-2 winst) oefenen het tweede (1-2 winst tegen Minnertsga 2) en Zaterdag 1 (8-0 winst tegen Beetgum 2). Ook volgende week wordt er nog niet veel gevoetbald en eerlijkheidshalve vraag ik mijzelf af of ik de column niet een paar weken later had moeten hervatten. Maar goed, de eerste na de winterstop is er weer en laten we dan maar stilletjes doorgaan. Beschouw het als een uitdaging.

Tot de volgende week.