Klien Sjiet (106): Nieuwe El Fredawi, Biertje tappen, Fristi, paling, laatste vier en periodetitel

28 februari 2016 21:00

In deze column wordt iedere week het wel een wee van onze club besproken. Nieuwsfeiten bijvoorbeeld en activiteiten die zich bij onze club voordoen. Deze week week 8.

Nieuwe El Fredawi?
In ‘de Bildtse Post’ wordt woensdag in een advertentie een oproep gedaan voor een vrijwilliger die eenmaal in de week in ‘De Waaie’ training wil komen geven aan bewoners van het plaatselijk AZC. Even een korte rust na zo’n lange zin… Ja, ik weet wat er intussen in de meeste hoofden omgaat: “Werom sit d’r de laatste jaren nooit ’n nije Ali El Fredawi bij?” Met andere woorden: Ali scoorde één op één voor het eerste elftal, maar na zijn vertrek heeft er nooit meer een AZC’er in het eerste elftal gespeeld. En toch wonen er nogal veel mensen in het westen van ons dorp. Hopelijk is er binnenkort weer een groot talent op ons sportpark te bewonderen.

Periodetitel (1)
Het eerste elftal wint op 24 februari 2008 met 3-0 en wint daardoor de tweede periode. Wordt dit weekend vervolgd? Het antwoord valt verderop in deze column te lezen…

Duel van het weekend
Sinds een paar seizoenen zijn er vier personen die op vrijdag in de ‘Leeuwarder Courant’ hun licht laten schijnen, of beter gezegd: een voorspelling doen, over een amateurduel in het weekend. Nou ja, weekend… Schrijf maar gerust de wedstrijden op zaterdag. De vaste heren kiezen meestal voor een duel uit het zaterdagvoetbal. Deze vrijdag kiezen zij allen voor een duel in het zaterdagvoetbal; net als de week daarvoor. Noem het voor mijn part Calimero-gedrag van de columnist, maar het is toch té opvallend dat er meestal voor zaterdagwedstrijden wordt gekozen? En het gaat er echt niet om dat ik graag St.-Anna er in wil hebben, maar als rechtgeaarde zondagman vind ik dat het allemaal wel een stuk evenwichtiger kan. Van één van de keuzeheren weet ik in ieder geval dat hij deze column leest en een reactie van hem sluit ik allesbehalve uit.

Biertje tappen
De jaarlijkse biertapcursus annex wedstrijd is op vrijdagavond. In totaal doen er vijftien barmedewerkers aan mee. Zij krijgen uitleg hoe je een glas bier tapt; daar komt het op neer. Net als vorig jaar wint Jordy Miedema. Het gevaar van zo’n cursus is wel dat je als deelnemer tegelijkertijd ook lotusmedewerker bent waardoor een aantal deelnemers aan het einde van de avond in een bedenkelijke tred huiswaarts keert.

Fristi
Maar wie denkt dat er op deze avond alleen maar bier wordt gedronken, slaat een leeg fust aan. Naast de energiedrankjes maken we in de kantine nog iets legendarisch mee: bij mijn weten is het de eerste keer dat er op vrijdagavond een flesje Fristi wordt besteld. En niet één, maar meteen maar twee. Maar misschien moet de columnist dit ook maar eens doen in plaats van die grote glazen schavuitenwater.

Paling
Maar er wordt nog iets opvallends opgediend: stukjes paling. Schelte Lep heeft hiervoor gezorgd en de palingen worden gulzig verorberd. De kans is daarom behoorlijk groot dat dit gerecht op de menukaart van de kantine komt te staan….

Laatste vier
Zonder ervoor te hoeven spelen bereikt Vrouwen 1 de laatste vier van de Noordelijke beker. Tegenstander Olde Veste ‘54 heeft te weinig speelsters en dit betekent automatisch dat dit team uit het bekertoernooi verdwijnt. Bij de laatste vier dus en dat is een geweldige prestatie. Hopelijk loten we weer een thuiswedstrijd die dan wél door zal gaan.

MD1 door in beker
En er wordt al niet veel gevoetbald dit weekend omdat het een inhaalweekend betreft. Maar van het programma blijft weinig over. Liefst vijf wedstrijden dit weekend vinden geen doorgang. Ook is er bekervoetbal en MD 1 haalt de volgende ronde door met 0-2 in en van Grijpskerk te winnen. Klasse gedaan!

Periodetitel (2)
En ja hoor, St.-Anna wint de periodetitel. Dus acht jaar na dato pakt het eerste elftal weer eens een periodetitel. Het werd nog spannend de laatste wedstrijden, maar eigenlijk heeft St.-Anna de gehele periode bovenaan gestaan; dus terecht is de periodetitel wel. Met deze heugelijke mededeling sluiten we deze column af.

Gehaktbal
Ho,ho, zijn we niet iets vergeten? De gehaktbal misschien…? O ja, de gehaktbal bij Akkrum… Dan wordt dat een anticlimax, want we zijn niet in de gelegenheid geweest om de gehaktbal te testen en wel om de simpele reden dat de gehaktballen nog niet klaar zijn als wij arriveren. Dus de gehaktbal van Akkrum doet dus niet mee aan de test.

Tot de volgende week.