Vrouwen 1 pakt in topper tegen TKB 2e periode en loopt uit in titelstrijd

8 maart 2016 21:00

Het zijn belangrijke weken voor de speelsters en begeleiding van St.-Anna Vrouwen 1. Het team staat bovenaan in de tweede klasse en is daarnaast nog in de race voor de noordelijke beker.

In de halve finale van de beker is op 26 maart a.s. op De Waaie The Knickerbockers VR2 de tegenstander. Zaterdag 5 maart kwamen de studenten ook naar St.-Anna, maar deze keer voor de competitie. In oktober ’15 was de uitslag in Groningen na een matige wedstrijd 2 – 0, wat toen de eerste competitienederlaag van St.-Anna betekende. Er was dus iets recht te zetten. TKB was bovendien de nummer 2 van de ranglijst. Er was deze zaterdag dus sprake van een heuse topper.

St.-Anna speelde in de volgende opstelling: Joyce Steenhouwer; Ilse Lijzenga, Lisette Wagenaar, Jildou van Dijk, Natasja Braaksma; Francien Hoogland, Olga Kolkman, Esther Wagenaar; Berber Braaksma (46. Veronique Epema), Miranda Blauw (73. Roxana Epema) en Femke Reitsma.

St.-Anna was in de beginfase de sterkere ploeg, zonder echt gevaarlijk te worden. TKB kreeg in de elfde minuut de eerste echte kans van de wedstrijd, maar een alerte Joyce Steenhouwer verijdelde deze door goed uit te komen. Hierna ontstonden enkele hachelijke situaties voor de goal van TKB, waarbij verschillende schoten geblokt werden en de keepster uiteindelijk als winnaar uit de strijd kwam. In de 19e minuut had St.-Anna een strafschop verdiend, toen Olga Kolkman na een goede actie in het strafschopgebied werd gevloerd. De scheidsrechter oordeelde anders. Drie minuten later was het TKB dat uit het niets op een 0 – 1 voorsprong kwam, toen een corner bij de tweede paal rechtstreeks in de goal vloog.

In het vervolg van de eerste helft kreeg St.-Anna goede kansen op de gelijkmaker. Een vrije trap op een mooie plek net buiten de zestien werd door Lisette Wagenaar over geschoten. Miranda Blauw kreeg een dot van een kans, maar haar schot ging eveneens ruimschoots over. Twee andere vrije trappen van Lisette leverden wederom gevaar op, maar konden niet worden verzilverd. Vijf minuten voor rust stuurde Olga Kolkman met een goede bal Femke Reitsma de diepte in. Één op één met de keeper had zij net teveel tijd nodig om de bal voor haar goede been te krijgen, met als gevolg dat de keepster kon redden. Vlak voor rust kwam St.-Anna nog goed weg toen een schot van TKB op de kruising belandde.

Na 45 minuten keek St.-Anna dus tegen een 0 – 1 achterstand aan. De tweede helft bood natuurlijk nog voldoende gelegenheid deze stand ‘recht te breien’. Jildou van Dijk leek hiermee vlak na rust een begin te maken nadat een corner voor haar voeten belandde, maar de keepster bleek een sta-in-de-weg. In de 51e minuut zorgde goed doordekken van Natasja Braaksma ervoor dat Femke Reitsma vanaf links kon opstomen. Ze leverde een prachtig schot af, maar de keepster bracht op een even zo mooie wijze redding door de bal uit de bovenhoek te stompen. St.-Anna zette aan, en in de 64e minuut resulteerde dit in de verdiende gelijkmaker. Een vrije trap van Lisette Wagenaar werd door Veronique Epema uitstekend gecontroleerd en binnengeschoten. TKB appelleerde voor buitenspel, omdat Francien Hoogland de bal nog aangeraakt zou hebben vanuit buitenspelpositie. Uiterst betrouwbare bronnen wisten echter te melden dat de bal de doellijn toen al gepasseerd was. Een zuiver doelpunt derhalve, gemaakt door Veronique.

TKB was hierna even van slag, en Francien Hoogland profiteerde hier 4 minuten later van door zich met een uitstekende loopactie één op één met de keeper te posteren. Ze schoot de bal onberispelijk binnen, zodat de 2 – 1 op het scorebord genoteerd werd. Drie minuten later had Miranda Blauw de wedstrijd wellicht kunnen beslissen, nadat Olga Kolkman de bal na een goede actie over rechts perfect voor haar klaarlegde. Ze raakte de bal echter niet goed, zodat de kans verloren ging. Ook Jildou van Dijk kreeg nog een kans om de score uit te breiden, maar haar schot ging over. Het bleef dus een minimaal verschil in de score, en dit zorgde ervoor dat de wedstrijd tot het einde toe spannend bleef. St.-Anna hield echter stand en sleepte drie zwaarbevochten, maar verdiende punten binnen.

Dit betekende de winst van de tweede periodetitel! Alle 7 wedstrijden van de tweede periode werden gewonnen. Daarnaast is het verschil met de nummer 2 TKB nu 7 punten geworden. Nummer 3 Groen Geel verloor in Stadskanaal verrassend van SPW, zodat het gat met Groen Geel nu 8 punten is. St.-Anna staat er goed voor!

A.s. zaterdag wacht de vroege uitwedstrijd bij Oranje Nassau VR3. Aanvang 10.30 uur!