Klien Sjiet (108): Rolstoelband, chocoladeletters, E1 en poedelprijs

13 maart 2016 19:45

In deze column wordt iedere week het wel een wee van onze club besproken. Nieuwsfeiten bijvoorbeeld en activiteiten die zich bij onze club voordoen. Deze week week 10.

Grensrechter beloftenteam
Jordy Miedema, de geprezen grensrechter van ons eerste elftal, heeft er een bijbaantje bij. Hij wordt grensrechter bij de thuiswedstrijden van het vrouwen beloftenteam van SC Heerenveen. Gefeliciteerd! Uiteraard blijft Jordy ook grensrechter bij het eerste elftal van onze club.

Rolstoelband
Wie is de mysterieuze persoon die iedere week op het bord in de keuken hetzelfde verzoek opschrijft? Sorry, dit verreist eerst uitleg. In de keuken van de kantine hangt een bord waarop dingen worden geschreven die op zijn en dus besteld dienen te worden door inkoper Tjepco Vrieswijk. Tot zover de uitleg. Nu staat er de laatste tijd regelmatig het volgende verzoek op: “Nieuwe band voor rolstoel”. Wie dit er iedere keer opkrabbelt weet Tjepco niet. Wel is het bekend dat het om de rolstoel van Sjoerd van Dijk gaat. Die staat onder in het ketelhuis en die wordt gebruikt als Sjoerd de kantine in gaat. Zijn scootmobiel past namelijk niet in de lift. Waarschijnlijk is de band regelmatig leeg of lek. De deskundigen gaan de komende  week even kijken wat er mis is met de band.

Chocoladeletters
Toen ik vorige week zondag hoorde dat het vierde had verloren van St.-Jacob 2 wist ik het al: er komt een grote kop in ‘de Bildtse Post’. En ja, hoor, in chocoladeletters: “Tweede wint thuis van St.-Annaparochie.” Om het niet aan kracht in te laten boeten, vermelden ze er maar niet bij dat het St.-Anna 4 betreft. Weliswaar meldt de desbetreffende verslaggever dat het eerste elftal van St.-Jacob vrij heeft, maar is verder niet bepaald volledig. Hij ‘vergeet’ er namelijk bij te schrijven dat dit een uitgelezen mogelijkheid is om minstens vijf spelers van het eerste mee te laten doen tegen ons vierde. Dat is de reden van de winstpartij van onze buurman uit het westen. Dit ontlokt Roelof van der Veen die zondag tot de volgende scherpe opmerking tegen een groepje St.-Jabuurtsters: “At jim deuze ploeg bijnander houwe, dan worre jim fast kampioen…”

Voorspellen
Vrijdagochtend vroeg ontvang ik al een berichtje van Okke van der Kamp: “Op dyn wenken betsjinne: 4 foarspellingen op snein. Succes snein.” Een regelmatig volger van deze column weet meteen wat Okke hiermee bedoeld. Voor degenen die minder frequent de letters tot zich nemen: een paar weken geleden concludeerde ik dat de vier voorspellers van amateurwedstrijden in de Leeuwarder Courant altijd zaterdagwedstrijden voorspellen en bijna nooit een zondagduel. Maar verhip: vorige week bestond de helft van de wedstrijden al uit zondagwedstrijden en deze vrijdag maar liefst alle vier! Het gaat te ver om mezelf op de borst te slaan door te schrijven dat dit het gevolg is van mijn column, maar opmerkelijk is het wel.

BAL
De Buitengewone Algemene Ledenvergadering (BAL) is vrijdagavond. Binnen een kwartier slaat voorzitter Ronald Riemersma met de hamer op tafel om de sluiting van de vergadering extra kracht bij te zetten. Er zijn zo’n twintig leden aanwezig en iedereen is het er mee eens dat de voetbalvereniging een bedrag van € 28.000 verstrekt aan het Masterplan in ‘De Waaie’.

Pijproken
Tijdens de nazit op vrijdagavond wordt ineens de vraag gesteld of de aanwezigen iemand kennen die nog wel eens een pijp rookt. Iedereen moet het antwoord hierop schuldig blijven. Toch ben ik benieuwd of er nog iemand in ons dorp is die pijp rookt. Ken jij er één, dan hoor ik dat graag.

E1
Weliswaar schijnt de zon zaterdagochtend in ‘De Waaie’, maar toch is het verraderlijk koud. Maar het spel van de E1-pupillen maakt je dan weer warm. Er wordt goed gevoetbald en gecombineerd door dit talentvolle team. Het is genieten geblazen voor de toeschouwers.

Vrouwen 1
Maar hiervan zijn de speelsters van Vrouwen 1 geen getuige, want zij spelen al om 10.30 uur de competitiewedstrijd tegen Oranje Nassau 3. Ook deze wedstrijd wordt gewonnen, want in Groningen wordt het 0-1. Hierdoor behoudt St.-Anna zeven punten voorsprong op de nummer twee en dat is Groen Geel. En uitgerekend dit team komt aanstaande zaterdag op bezoek. Nu is het aantal toeschouwers bij de thuiswedstrijden van Vrouwen 1 al behoorlijk hoog, maar het zou mooi zijn als er zaterdag nog meer toeschouwers langs de kant staan om de Bildtse vrouwen aan te moedigen. De wedstrijd begint om 15.00 uur.

Ziek
De griep treft niet alleen spelers, maar ook stafleden van de eerste selectie. Grensrechter Jordy Miedema en Caroliene Lemstra zijn ziek. Oei, dat is een probleem voor zondag. Hoe gaan we dit oplossen? De oplossing is letterlijk en figuurlijk nabij. Het toeval wil namelijk dat zowel het eerste als het tweede zondag naar FC Harlingen afreizen. Gosse Koopmans vlagt bij het tweede en is vervolgens bereid om ook de vlag bij het eerste elftal ter hand te nemen. Klasse! Verder is Olga Kolkman als toeschouwer bij het tweede aanwezig en zij zal als verzorgster fungeren bij het eerste. Prachtig! En als Jouke Bosje in de warming up geblesseerd afhaakt, dan is Hans Westra bereid om als reservedoelman in de dug-out plaats te nemen.

Poedelprijs
St.-Anna 2 wint en het eerste verliest in Harlingen. Ook winnen de spelers van St.-Anna 1 geen prijzen tijdens het ‘Draaiend Rad’. Waarschijnlijk omdat prijzenpakker Jordy afwezig is. De selectie krijgt wel de poedelprijs: een meter bier. Dit is illustratief voor de uitslag eerder die middag…

Tot de volgende week.