Pijnlijk verlies voor St.-Anna tegen FC Harlingen

13 maart 2016 20:00

Voor de tweede keer dit seizoen liep St.-Anna tegen een ‘zeperd’ op waardoor men ook in uitwedstrijden niet meer ongeslagen is.

Tegen FC Harlingen werd weliswaar geflatteerd met 3-0 verloren, maar het feit was er. Een meevaller was dat concurrent Udiros gelijk speelde waardoor de marge tussen koploper St.-Anna en Udiros drie punten is.

Door schorsingen, blessures, ziektes en andere omstandigheden stuurde trainer Arnold Haanstra een ander team de wei in dan de supporters doorgaans gewend zijn: Germ Bouma; Jari Braaksma, Theo Valk, Guylian Kick (46. Geert Scheer), Johan Dijkstra; Waling Westra, Etienne Kick, Sytze-Jorrit Jorritsma; Joris Kolkman (46. Klaas Jan Bijlsma), Mike Lorijnen (82. Erwin Riemersma) en Pieter Jan Plat.

Zowel de thuisclub als St.-Anna begonnen voortvarend aan de wedstrijd. Wat heet! Beide ploegen kregen al snel kansen om op voorsprong te komen, maar allebei faalden.

Nadat die kruitdampen waren opgetrokken ontstonden er nog wel kansen voor beide teams, maar niet zoveel als in het begin. St.-Anna speelde wel verzorgder dan de Harlingers, combineerden ook beter dan de Harlingers, maar daartegenover speelde Harlingen behoorlijk opportunistisch. De bal werd regelmatig naar voren ‘gepeerd’ alwaar de gevaarlijke voorwaartsen aan het werk werden gezet.

Kansen voor beide teams bleven komen, maar onzorgvuldigheid en paal en lat stonden een openingstreffer voor de beide ploegen aanvankelijk in de weg. Maar zoveel kansen voor beide teams moet welhaast betekenen dat het openingsdoelpunt slechts een kwestie van tijd was. Wie zou het eerste doelpunt maken?

Het antwoord: Harlingen in de 24ste minuut. Het leek erop dat St.-Anna de bal weg zou gaan werken, maar deed dat niet afdoende waardoor de thuisclub resoluut de 1-0 binnenschoot.

Hierdoor raakten de Bildtkers niet van de wijs en bleven rustig rondspelen, maar gesterkt door het doelpunt begon de thuisclub feller te spelen zonder overigens gemeen te worden. St.-Anna ging op jacht naar de gelijkmaker, maar het was Harlingen dat de beste kans kreeg op een doelpunt. Het was aan doelman Germ Bouma te danken dat de thuisclub de marge niet verdubbelde. Hierdoor bleef  het tot aan de rust 1-0.

Na de rust draaiden de gasten de duimschroeven nog maar eens aan en was de gehele helft de bovenliggende partij. Wel moest men alert zijn voor de gevaarlijke tegenstoten van de Harlingers. Want wordt het 2-0, dan wordt de opgave wel heel moeilijk.

Het overwicht van St;.-Anna leverde de nodige kansen op. Met name de periode waarin St.-Anna veel hoekschoppen mocht nemen was het hectisch voor het doel van Harlingen en daaruit had St.-Anna hoe dan ook minstens een keer moeten scoren.

Maar scoren lukte deze zondag gewoon niet. Hoe groot of hoe klein de kans ook was. Daarmee had Harlingen aan het einde van de wedstrijd daarentegen niet veel moeite. In de 82ste minuut kon een speler van Harlingen geheel vrij de bal inkoppen na een hoekschop.

Het spreekt voor zich dat St.-Anna na dit doelpunt alles op de aanval gooide. Er werd achterin één-op-één gespeeld en steeds meer strijders meldden zich aan het front. Het mocht echter niet baten, want de ontstane grote kansen werden niet benut.

In een tegenstoot in blessuretijd kon de spits van Harlingen alleen op Germ afstevenen en beheerst zorgde deze speler voor 3-0. Uiteraard was de wedstrijd hiermee gespeeld. Geflatteerd, dat wel, maar daar heb je niets aan. Deze wedstrijd heeft wel bewezen dat alles niet vanzelf komt. Er moet namelijk wel gescoord worden en dat liet St.-Anna tegen Harlingen behoorlijk na.

De herkansing volgt zondag 20 maart a.s., want dan wordt er thuis aangetreden tegen Trynwalden. Succes.