Zevenklapper van St.-Anna tegen Trynwalden

20 maart 2016 20:30

St.-Anna heeft zich goed hersteld van de nederlaag van de week daarvoor. Thuis tegen middenmoter Trynwalden werd met maar liefst 7-1 gewonnen. Maar in de eerste helft zag het daar helemaal niet naar uit. In de tweede helft echter overliepen de Bildtkers de woudmannen.

De opstelling van de thuisclub zag er als volgt uit: Germ Bouma; Jari Braaksma, Geert Scheer, Theo Valk, Johan Dijkstra; Sytze-Jorrit Jorritsma, Jan Dirk Faber en Waling Westra (60. Guylian Kick); Timo Bijma, Pieter Jan Plat (73. Mike Lorijnen) en Etienne Kick (64. Klaas Jan Bijlsma).

Trynwalden begon veel scherper aan de wedstrijd dan St.-Anna. De gasten waren veel feller dan de thuisclub en dat resulteerde in een tweetal grote kansen voor Trynwalden, maar daaruit wisten de gasten niet te scoren.

Gaandeweg begon St.-Anna beter de spelen en dat betekende dat de thuisclub een veldoverwicht kreeg. Dit leverde een aantal grote kansen op, maar ook de uitvallen van Trynwalden waren niet aan gevaar ontbloot.

Maar de score werd in de 26ste minuut door St.-Anna geopend. In deze minuut mochten de Bildtkers een hoekschop nemen die uiteindelijk voor de voeten van Geert Scheer in het doelgebied belandde en hij wist daarmee wel raad en schoof beheerst de 1-0 binnen.

Hierna kreeg St.-Anna nog een aantal kansen, maar geen van allen werd gepromoveerd tot een doelpunt. Tegen de rust aan was het Etienne Kick die 2-0 leek te scoren, maar de uitstekend leidende scheidsrechter Hes keurde deze treffer, na ampel beraad met de grensrechter van Trynwalden, af. Hierdoor gingen de beide ploegen met een 1-0 in het voordeel van St.-Anna de rust in.

De wedstrijd was in feite na zo’n vijf minuten beslist. In de 47ste minuut knalde Theo Valk droog raak, nadat hij de bal voor zijn voeten kreeg na een afgeslagen hoekschop. En nauwelijks een minuut later ging doelman Dijkstra van Trynwalden in de fout en de jagende Pieter Jan Plat de fout afstrafte en het ineens 3-0 werd.

Gezegd moet worden dat het weliswaar leek alsof de wedstrijd was beslist, maar de gasten bleven ervoor gaan. Dat is wel een compliment waard. Edoch, een aantal spelers van Trynwalden liet de scherpte echter wel vieren en dat bracht Timo Bijma bijvoorbeeld in de 57ste minuut de gelegenheid om iedereen eruit te lopen waardoor hij ineens alleen voor de goal kwam en het vervolgens een koud kunstje was om de 4-0 binnen te schuiven.

De wedstrijd was beslist en dat is een open deur intrappen. Sterker nog: het werd zelfs 5-0 door de net ingevallen Mike Lorijnen die behendig de 5-0 aantekende. Maar in die tussentijd was St.-Anna overigens al minder scherp aan het spelen. Enkele spelers leken wel ‘jeugdige krijgers’ die allemaal een doelpunt wilden maken waardoor er veel spelers voor de bal waren, zodat Trynwalden naar hartenlust kon counteren.

Niet dat een counter een treffer opleverde, maar toch werd het 5-1. Een vrije trap werd in de laatste minuut te gelde gemaakt, zodat het 5-1 werd. Maar nog geen minuut later hing Mike andermaal aan de bel. Een voorzet belandde bij de kopsterke spits en hij kopte de 6-1 binnen. Uiteindelijk werd het 7-1, nadat Guylian Kick ongehinderd en meedogenloos de 7-1 kon laten aantekenen. Dit was ook de eindstand.

Zondag 27 maart a.s. is St.-Anna vrij, maar de week daarop zal er uit aangetreden moeten worden tegen subtopper Franeker.