Vrouwen 1 op koers voor kampioenschap

4 april 2016 18:30

Sinds 10 oktober 2015 verloor St.-Anna VR1 geen wedstrijd meer. Afgelopen zaterdag in Kloosterburen kwam hier tegen EKC VR1 geen verandering in.

Opstelling: Joyce Steenhouwer; Ilse Lijzenga, Lisette Wagenaar, Jildou van Dijk (81. Lisa-Marije Braaksma), Natasja Braaksma; Francien Hoogland, Olga Kolkman, Esther Wagenaar; Tamara Blauw (62. Berber Braaksma), Miranda Blauw (70. Roxana Epema) en Femke Reitsma.

Het scheelde maar weinig of de Stannebuursters waren op hun reis naar Kloosterburen op de boot naar Ameland beland… De juiste route werd gelukkig tijdig weer gevonden, zodat het team ruim op tijd op een enigszins verlaten complex arriveerde. Vóór aanvang van de wedstrijd waren er nog twee bijzonderheden: er waren programmaboekjes gedrukt en er was een (meisjes)pupil van de week. Dit komt bij de vrouwen niet vaak voor, dus dit was hartstikke leuk!

Het begin van de wedstrijd was ook bijzonder te noemen. Na 2 minuten was er door elk van de ploegen al een keer gescoord. EKC opende de score in de eerste minuut vrijwel vanaf de aftrap. De verdediging van St.-Anna werd overrompeld met een snelle aanval, en voor men goed en wel besefte dat de wedstrijd begonnen was, lag de bal al achter keepster Joyce Steenhouwer. Gelukkig werd dit slechte begin onmiddellijk rechtgezet, toen Lisette Wagenaar een minuut later een vrije trap mocht nemen halverwege de helft van EKC. In de thuiswedstrijd tegen EKC krulde ze een vrije trap nog prachtig binnen; nu had ze de pech dat de lat een doelpunt voorkwam. Miranda Blauw was echter alert genoeg om de terugspringende bal binnen te tikken.

St.-Anna was nu wakker en was voetballend de betere ploeg. Wel was het oppassen geblazen met de sterke voorhoede van de gasten. In de 7e minuut ging een schot van EKC net naast. St.-Anna kreeg in de 11e minuut een goede kans om de score te verdubbelen, toen een corner door de gezusters Wagenaar slim genomen werd. Uit een voorzet van Esther Wagenaar schoot Jildou van Dijk de bal echter op de lat. Het spreekwoordelijke engeltje op de lat was vandaag zeker aanwezig voor EKC, want in de 22e minuut belandde een prachtig schot van Femke Reitsma, na een mooie actie van Olga Kolkman vanaf links, eveneens bovenop de lat.

Na een half uur spelen moest Ilse Lijzenga aan de noodrem trekken bij de snelle linksbuiten van EKC. Een vrije trap net buiten de 16 was het gevolg. Een gevaarlijke plek, maar de bal werd overgeschoten. In de 37e minuut liet St.-Anna een mooie aanval zien. Dit resulteerde in een schot van Olga Kolkman, dat de keeper slechts tot corner kon verwerken. Uit de wederom slim genomen corner leverde Lisette Wagenaar een mooie voorzet af, die via de paal en de keeper voor de voeten van Jildou van Dijk belandde. Dit buitenkansje liet Jildou niet liggen en zij zorgde voor de 1 – 2. Vlak voor rust zorgde goed uitverdedigen van diezelfde Jildou ervoor dat Francien Hoogland in balbezit kwam. Zij speelde op haar beurt Miranda Blauw in en liep zelf goed door. Miranda gaf op precies het juiste moment een mooie steekpass, zodat Francien 1 op 1 met de keeper kwam te staan. Uiterst kalm (… :)) verzilverde Francien deze kans door de bal buiten bereik van de keeper binnen te schieten. Een mooie 1 – 3 ruststand was het gevolg.

De tweede helft was minder boeiend. Wellicht kwam dit doordat St.-Anna niet meer ‘hoefde’. EKC, dat nog kans maakt nacompetitie tegen degradatie te ontlopen, wilde wel, maar was niet bij machte St.-Anna serieus in de problemen te brengen. Tien minuten na rust was er nog wel een schot van de gevaarlijke rechtsbuiten, maar dit ging voorlangs. St.-Anna kreeg ook in de tweede helft goede kansen om de score uit te breiden. In de 66e minuut leek Lisette Wagenaar wederom uit een vrije trap te gaan scoren, maar de keeper tikte de bal net over. Hierop volgden vier corners, waarvan de vierde door Miranda Blauw bij de eerste paal op de paal gekopt werd. In de laatste minuut van de reguliere speeltijd leverde Berber Braaksma een prima voorzet af op de vrijstaande Roxana Epema, maar haar schot ging recht op de keeper af. In blessuretijd kreeg Femke Reitsma nog twee goede kansen, maar de bal ging er niet meer in. De eindstand was dus 1 – 3.

Natuurlijk doet St.-Anna altijd goede zaken als het zelf wint, maar grootste concurrent The Knickerbockers VR2 verloor thuis met 1 – 3 van ACV VR1. TKB zakt hierdoor (op doelsaldo) naar de derde plaats. Het gat met de nieuwe nummer 2 Groen Geel en nummer 3 TKB is nu 8 punten met nog 4 wedstrijden te gaan. In theorie zou St.-Anna a.s. zaterdag kampioen kunnen worden. Het moet dan thuis zelf winnen van Achilles 1894 VR1, en de concurrentie mag niet winnen. De kans dat geen van de concurrenten wint is niet groot, maar wie weet…

Dank aan de supporters die zaterdag naar Kloosterburen waren afgereisd! Ook nog veel dank aan alle toeschouwers die de ploeg vorige week in de halve finale van de beker gesteund hebben. Fantastisch, zoveel support! Kom aanstaande zaterdag allemaal weer om 15.00 uur!