St.-Anna uit vorm

11 april 2016 16:00

Een kampioenschap zou mooi zijn in het 85ste jaar van de vereniging. Maar dan moet er beter gespeeld worden dan in de wedstrijden tegen Harlingen en Franeker. Laten we dat kampioenschap eerst maar even vergeten.

Tekst: Piet J. Keizer

Vanaf nu moeten er punten gepakt worden. Tegen het laag geklasseerde Friesland zou dat moeten kunnen.Fel en geconcentreerd beginnen zou ik zeggen. Opstelling: Germ Bouma, Jari Braaksma, Geert Scheer, Theo Valk, Timo Bijma, Guylian Kick, Pieter Jan Plat, Etiennne Kick, Klaas Jan Bijlsma, Johan Dijkstra en Jan Dirk Faber.   St.-Anna lijkt uit vorm. Het vloeiende spel van voor de winterstop zien we niet meer. Ook in deze wedstrijd tegen Friesland leek het allemaal wat te geforceerd te gaan. Het was vaak rommelig met veel slechte passes en daardoor veel balverlies.

Het begin begon nog wel goed voor St.-Anna: een voorzet van de vrijgespeelde Timo Bijma over rechts kwam bij de vrijstaande Pieter Jan Plat en zijn schotje verdween zomaar langs de paal in het doel.

Dat St.-Anna hierdoor beter ging spelen kunnen we niet zeggen, want Friesland was hierna zeker niet de mindere. De fysiek sterke en stugge verdediging van Friesland liet St.-Anna er door de midden niet doorkomen. Het gevaar moest komen vanaf de vleugels. Dat gebeurde te weinig maar dat lag ook aan de felle backs van Friesland.

St.-Anna kwam er vaak niet langs. Friesland hanteerde vaak de lange bal naar voren, maar de verdediging van St.-Anna was goed bij de les. Toch kreeg St.-Anna kansen. Oog in oog met de doelman schoot Pieter Jan Plat in de 14de minuut tegen de keeper. Vijf minuten later weer zo'n situatie. Uit een misschien wel moeilijke hoek schoot hij nu naast.

Als één van die twee kansen erin gaat, wordt het waarschijnlijk een andere wedstrijd. Hierna kwam Friesland een paar keer gevaarlijk voor het doel van St.-Anna maar een tweetal schoten verdwenen in de handen van doelman Germ Bouma.

Guylian Kick schoot nog een keer naast voordat het in de 33ste minuut 1-1 werd. Dit was typisch een fout van uit je positie lopen. Als back moet je altijd je man in de gaten houden. Nu liep de hele verdediging naar rechts waar de aanval van Friesland begon. Lange bal naar links en geheel vrij kon men gemakkelijk inschieten.

Eén minuut later redde de keeper weer op een hard schot van Pieter Jan. Wel veel corners voor St.-Anna maar geen doelpunten. Ruststand 1-1.   In de 2de helft was St.-Anna aanvankelijk de bovenliggende partij. Het spel over de vleugels was beter maar de juiste voorzet niet. Afgezien van een aantal corners leverde dit niets op. En als zo vaak valt het doelpunt dan aan de andere kant. In de 71e minuut mocht men op links vrij aanleggen en dit schot verdween over doelman Germ Bouma in de uiterste hoek. Eén minuut later schoot de ingevallen Sietze Jorrit Jorritsma naast en kwam Joris Kolkman in het veld voor de geblesseerd geraakte Johan Dijkstra.

St.-Anna was van slag en het was Friesland die hiervan profiteerde. Uit een corner van Friesland kwam de bal na niet goed ingrijpen bij een vrije man. Deze kans was niet te missen. 3-1 voor Friesland en de wedstrijd leek gespeeld;  ook al omdat St.-Anna weinig kansen creëerde. Geert Scheer mee naar voren en alle ballen lang. De kopsterke en lange verdedigers van Friesland wisten hier meestal wel raad mee.

Toch werd het in de 81ste minuut nog 2-3. Eindelijk viel er een bal goed voor doel en Pieter Jan Plat schoot onhoudbaar binnen.

St-.Anna zette nog even aan,  maar meer zat er niet in. Het werd zelfs uit een counter nog 2-4 in de 93ste minuut.

Achteraf bezien wel een verdiende overwinning voor Friesland. Doordat Udiros gelijkspeelde staat St.-Anna nog steeds bovenaan. Oerterp dat een punt minder heeft ligt op de loer.

Volgende week een vrij weekend. Een week later zal er in de uitwedstrijd tegen FFS weer eens gewonnen moeten worden.