Klien Sjiet (112): Op slot, Bildts bestuur, Vrouwen 1 kampioen? en tas foetsie

11 april 2016 16:15

In deze column wordt iedere week het wel een wee van onze club besproken. Nieuwsfeiten bijvoorbeeld en activiteiten die zich bij onze club voordoen. Deze week week 14.

Op slot
Het volgende bericht is door het bestuur naar het kader van de teams gestuurd: “De afgelopen tijd is er geconstateerd dat er veel met de verplaatsbare goals over het kunstgrasveld (ook buiten trainingen om) wordt gesleept. Het slepen van de goals is funest voor het veld en daarom wordt er vanaf maandag 11 april a.s. de volgende  maatregel doorgevoerd: de goals worden met een ketting + cijferslot aan de achterkant van het veld geplaatst. Alle trainers krijgen de code van het cijferslot. Hierbij het verzoek om de goals na de training terug te plaatsen in de hiervoor bestemde vakken (graag tillen en niet slepen).” Waarvan akte.

Bildts bestuur
Op donderdag ontvang ik een mail met als bijlage een document van de Kamer van Koophandel. Hierop staan de huidige bestuursleden van onze club vermeld. En wat ik eigenlijk al wist, staat nu op papier: het bestuur kent een zeer behoorlijke Bildt gehalte. Alle bestuursleden hebben Bildts als voertaal, maar uit het document blijkt ook dat maar liefst vijf van de zeven bestuursleden daadwerkelijk op het Bildt geboren zijn. De overige twee bestuursleden zijn echter wel van kinds af aan in St.-Anna opgevoed. Waarschijnlijk is de één in het ziekenhuis te Leeuwarden geboren en de ander heeft dus nauwelijks in Berlikum gewoond. Prachtig toch, zo’n Bildts bestuur?

Opmerkelijk
Het is uiterst zeldzaam: een uitslag van 0-0 bij een F-pupillenwedstrijd. Dit gebeurt echter zaterdag, want de F3 sluit de wedstrijd zonder doelpunten af tegen Frisia F5.

Kampioen?
Vrouwen 1 wint zaterdag en als het aankomende zaterdag ook wint, dan is het kampioenschap een feit. St.-Anna reist af naar Winsum. De wedstrijd aldaar begint om 13.30 uur. Supporters zijn natuurlijk van harte welkom. Er wordt gesproken om een bus te laten rijden, maar bij het plaatsen van deze column is het nog niet bekend of er ook daadwerkelijk een supportersbus rijdt.

Verdwenen tas
“Soudestou de tas met sjurts sundegoverdâg even bij mij achterhuus sette wille?”, vraagt Robert de Vries mij, “Ik mot namelik drekt na de wedstriid fort.” Fort? Is het niet ‘weg’? Nee, Arnold en Frank, het is ‘fort’. Maar… de tas is wel weg…. En nu betekent ‘weg’ in ’t Bildts ‘verdwenen’. Want als ik de tas uit de kantine mee wil nemen, is de tas verdwenen. Nergens te vinden. De daaropvolgende ochtend wordt nogmaals, maar tevergeefs gezocht in de kantine. Ik vermoed dat LVV Friesland de tas met onze shirts, onbewust, heeft meegenomen. Zij hebben namelijk ook shirts van Muta en waarschijnlijk dezelfde tas als die van ons. En ja, dan bestaat de kans dat ze de tas meenemen. Als ik de leidster van Friesland op maandag bel, blijkt dat ze inderdaad per ongeluk de tas hebben meegenomen. Probleem opgelost. De leidster brengt de tas weer terug naar St.-Anna.

Logojas
Tot slot nog even een poets. Een poets? Ja, dat woord wordt nagenoeg niet meer gebruikt. Daarom haal ik hem maar weer eens naar boven. Een collega van mij ken ik niet anders dan dat zijn winterjas een jas van de vv RWF is. Woensdagmiddag plak ik een logo van de vv St.-Anna over het clublogo van RWF heen. Als hij zijn jas zoekt, kan hij die aanvankelijk niet vinden, want er hangt alleen een soortgelijke jas, maar dan met het logo van vv St.-Anna erop. Maar dan dringt het tot hem door. Ik daag hem uit om met ons logo op het sportcomplex van RWF te poseren. Voor hem geen enkel probleem.

Tot de volgende week.