St.-Anna op kampioenskoers na een verdiende 3-1 overwinning op Udiros

2 mei 2016 16:30

Voor zondag 1 mei jl. stond de thuiswedstrijd tegen Udiros (Us Doarp Is Ryk Oan Sport) op het programma, nummer twee op de competitieranglijst met twee punten minder dan koploper St.-Anna.

Tekst: Willem Hiemstra

De uitwedstrijd  te Nieuwehorne eindigde in het begin van de competitie in een doelpuntrijk 4-4 gelijkspel. Overigens had St.-Anna nog nooit van Udiros gewonnen, want in het seizoen 1992-1993, in de hoofdklasse van de toenmalige FVB, speelde St.-Anna uit met 1-1 gelijk, doelpunt Anne Feenstra, en thuis werd met 2-4 verloren,  doelpunten van Rudy Fopma en Robert de Vries.

De opstelling van St.-Anna zag er als volgt uit: in het doel Jouke Bosje, en verder Jari Braaksma, Geert Scheer, Theo Valk, Guylian Kick, Sytze Jorrit Jorritsma, Pieter Jan Plat, Etienne Kick, Klaas Jan Bijlsma, Johan Dijkstra en Jan-Dirk Faber.

Onder zomerse weersomstandigheden, voor veel toeschouwers en onder leiding van de uitstekend fluitende scheidsrechter Eisinga uit Loppersum, geassisteerd door twee neutrale assistent-scheidsrechters, gingen beide teams energiek uit de startblokken en dat zou de gehele wedstrijd zo blijven.

In de beginfase was Udiros  iets sterker en de gasten kregen in de derde minuut een uitstekende kans op een voorsprong, maar de bal ging net voorlangs.  St.-Anna kreeg in de vijfde minuut een corner te nemen, Klaas Jan Bijlsma bracht de bal uitstekend voor en Etienne Kick schoot de bal vervolgens onhoudbaar in, 1-0.

Udiros probeerde daarna de bakens te verzetten en kreeg diverse corners te nemen, maar doelman Bosje bleek een betrouwbaar sluitstuk in de overigens solide defensie van de thuisclub.

In de achttiende minuut kwam St.-Anna op 2-0 toen Klaas Jan Bijlsma van afstand raak schoot.  Het publiek kreeg een aantrekkelijk wedstrijd voorgeschoteld en beide ploegen waren aan elkaar gewaagd. Een foutieve terugspeelbal van Pieter Jan Plat werd de thuisclub bijna fataal, maar opnieuw was doelman Bosje de rots in de branding.

Na een half uur spelen zakte Udiros iets terug en nam St.-Anna het heft in handen. Tot doelpunten zou dit voor de pauze niet meer leiden en de ruststand was dus 2-0.

Na de rust dezelfde energieke ploegen in het veld en al na twee minuten spelen claimde St.-Anna een doelpunt, omdat de bal de doellijn uit een corner zou zijn gepasseerd. Scheidsrechter Eisinga beoordeelde dit anders.

Via de beweeglijke en lastig te bespelen Pieter Jan Plat kreeg St.-Anna enkele doelrijpe kansen, maar succes bleef vooralsnog  uit. Twintig minuten voor tijd mochten de gasten een vrije trap nemen en Kevin van der Belt kweet zich uitstekend van zijn taak en bracht de bezoekers terug tot 2-1.

Vervolgens werd Etienne Kick vervangen door Waling Westra. De gastheren gingen allerminst bij de pakken neerzitten en een kwartier voor tijd bracht Pieter Jan Plat uit een moeilijke positie de 3-1 op het scorebord.

Daarna werden Klaas Jan Bijlsma en Jan-Dirk Faber nog vervangen door Mike Lorijnen en Frans Buurstra. De wedstrijd was beslist al trof Theo Valk in blessuretijd uit een corner nog de lat.

St.-Anna had verdiend gewonnen in een uiterst sportieve wedstrijd zonder kaarten. Nog twee wedstrijden moeten worden gespeeld en wel op 8 mei thuis tegen Geel Wit en een week later uit tegen Nicator, geen eenvoudige opgaven. Volgende week zou het kampioenschap al  binnengehaald kunnen worden.