Klien Sjiet (118): Met de bus, zondagvoetbal, kampioen en er zit een haar in mijn kopje

23 mei 2016 12:30

In deze column wordt iedere week het wel een wee van onze club besproken. Nieuwsfeiten bijvoorbeeld en activiteiten die zich bij onze club voordoen. Deze week week 20.

Heerlijk gevoel
Een heerlijk gevoel op maandag… Vorig seizoen duurde het seizoen tot ergens in juni in verband met nacompetitie waarin Zondag 1 en Vrouwen 1 verwikkeld waren. Een jaar later zijn beide teams kampioen en speelt verder geen enkel team nacompetitie. We kunnen zonder voetbalbeslommeringen kermis gaan vieren.

Met de bus
Maar het seizoen voor Vrouwen 1 is nog niet voorbij! De bekerfinale staat nog op het programma. Maandagmiddag zet Femke Keizer een bericht op de website waarin aangekondigd wordt dat er op zaterdag 4 juni a.s. een supportersbus naar Joure rijdt alwaar de finale wordt gespeeld. In dit bericht staat alle informatie inclusief opgave voor de bus. Het zou natuurlijk fantastisch zijn als onze club met een volle bus bij SC Joure aankomt.

Zondagvoetbal
De columnist maakt zich ongerust. Zeer ongerust. “Och, heden jonge, wat hewwe wy nou?” Laat me maar even. “Ni, ni, gooi ’t d’r út. Loop d’r niet met om.”  Nou, vooruit dan maar. Ik maak mij ongerust over het zondagvoetbal. Iedereen heeft het maar over bedreigde diersoorten en ook dat is zeker niet best, maar lezers, de situatie in het zondagvoetbal is minstens zo bedreigend. Hallum heeft allang geen zondagafdeling meer, Stiens al niet meer, mogelijk Leovardia volgend seizoen niet meer en Harkema Opeinde zeker niet meer, zo valt er te lezen in de krant van dinsdag. Harkema Opeinde! Waar is de strijd gebleven van de verstokte zondagmannen van deze roemruchte zondagclub!? Met overgrote meerderheid werd er onlangs besloten om een zaterdagclub te worden. Dus vanaf volgende seizoen twee zaterdagclubs in een klein dorp, maar dat is weer een ander verhaal. Heeft men er eigenlijk wel voor gevochten om op zondag te blijven? Het is in ieder geval een triest bericht. Dit geldt evenzeer voor SC Joure, want deze grote club dreigt de zondagtak te verliezen, althans voor prestatievoetbal. Dat kan en mag toch niet gebeuren!? Op de barricaden, mensen aldaar, op de barricaden! Ik kan de gehele column hieraan wel wijden, maar daar is deze column niet voor bedoeld.

Kapper, er zit een haar in mijn kopje
Net voor acht uur arriveer ik woensdagochtend bij de kapperszaak, maar ik ben niet eens de eerste. Gerrit Minnema heeft al een bak koffie in de hand. Ik krijg ook een bakje. En terwijl Frans Germ Groen bezig is met het haar van Gerrit, vindt hij het tijd om met een vegertje wat haar weg te wuiven. Maar een paar plukjes haar van Gerrit dwarrelt hierdoor pardoes in mijn kop koffie. Bizar. Gelukkig heb ik dit meteen in de gaten. Anders zou ik na een slok haar op mijn tanden hebben gehad.

Jarig
Zondag bestaat onze club 85 jaar. Gefeliciteerd allemaal! Nog vijf jaar en dan vieren we het 90-jarig jubileum.

Kampioen (deel 25)
Weer kunnen we een kampioen de hand geven! St.-Anna E1 wint op woensdagavond met 3-1 en is niet meer te achterhalen. Gefeliciteerd!

Kermisvrijdag
Op het jaarlijkse 35+-toernooi op de vrijdagavond van de kermis wint St.-Anna 35+ 1 de wisselbeker. In de finale is Tjamme Valk de grote man. Het is trouwens gezellig op het sportpark met naast het voetbal de ‘Klaailandgames.’ Ook deze activiteit is ieder jaar een doorslaand succes.

En weer een kampioen!
De reeks aan kampioenschappen gaat maar door. Zaterdag wint de F3 met 0-1 van naaste concurrent Frisia F5 en dat betekent het kampioenschap. De leider van de tegenstander is dermate teleurgesteld dat hij weigert om na afloop strafschoppen te laten nemen wat na een F-pupilwedstrijd gebruikelijk is. Onsportief en kleinzielig. Uiteindelijk worden er alsnog strafschoppen genomen.

Einde
Dit was de laatste column. Het is bijna zomerstop en dat betekent dat er niet veel meer te melden is.