Klien Sjiet (119): Marianentrog, verdwenen doeltjes, Bildts en primeur

8 augustus 2016 17:30

In deze column wordt iedere week het wel een wee van onze club besproken. Nieuwsfeiten bijvoorbeeld en activiteiten die zich bij onze club voordoen. Deze week week 31.

Woelig zomerreces
Zo kort na het seizoen is het toch een gek gevoel, hoor: de drukte van de voetballerij is er ineens even niet. De eerste tijd heerst er voortdurend het gevoel dat je iets moet doen, maar er is echter niets dat haast heeft. Hierdoor blijft het een woelig zomerreces. Natuurlijk blijft er voor de columnist altijd wel werk met als hoofdmoten het mede-realiseren van de presentatiegids en het schrijven van de tekst voor het nieuwe cabaretprogramma van ‘de klaine Bildtse Kemedy’. Maar waarom vertel je ons dit? Anders ben je ook niet zo ruimhartig over jezelf. Wat zit hierachter? Aha, ik heb te maken met ‘Jan-kenners’ onder mijn lezers. Natuurlijk schuilt hier iets achter. Let op.

Marianentrog
Want… het is allemaal vrijwilligerswerk wat ik doe; zoals velen met mij doen bij onze club. Tot zover de aanloop en nu op naar de kern. Vanaf de periode dat ik zeer nauw betrokken ben bij de club, vanaf eind jaren tachtig, is de teamindeling van de jeugd een item dat ieder jaar veel stof doet opwaaien. Zodra de indeling bekend is, komt er een storm opzetten. Kijk, je krijgt nooit iedereen tevreden en wij hoeven ook niet de illusie te hebben dat dit ooit gaat gebeuren, maar de indeling wordt naar eer en geweten gemaakt, laten we daar zeer duidelijk over zijn. Er wordt geen rekening gehouden met wie of welke omstandigheden dan ook. Het criteria is alleen dat de beste spelers in de hoogste teams komen. Dat is logisch en zo gebeurt het bij iedere club. Hoe hoger het team immers speelt des te hoger het niveau is. Dat ouders protesteren tegen de indeling hoort er onderhand bij als wind bij het Bildt. Ook dit jaar neemt een aantal ouders contact op met de club. Deze zomer was er echter één persoon waarvan het gedrag sterk af te keuren is. Die ging zo tekeer dat het alle perken te buiten ging. Deze persoon moet zich diep en diep schamen; zo diep als de diepste zee en dat is bij de Marianentrog in de Grote Oceaan. Dergelijke mensen gaan voorbij aan het feit dat degene aan de andere kant van de telefoonlijn een vrijwilliger is die alles voor de club over heeft en alles in het belang van de club doet en totaal niet uit is op eigen gewin. Is het dan gek dat de twijfel toeslaat of je wel met het vrijwilligerswerk moet doorgaan? En dat mag de desbetreffende ouder zich aanrekenen. Want doet degene zelf ook vrijwilligerswerk of misschien ooit gedaan? Wat denk je… Nee, natuurlijk niet. Het zou deze persoon sieren dat er excuses wordt aangeboden. Waarvan acte.

Is er verder nog iets gebeurd?
Zo, dat wilde ik even kwijt, maar dat is jullie inmiddels wel duidelijk geworden. Nu het trainen in ‘De Waaie’ deze week weer is begonnen, betekent dit tevens dat de column zich ook weer uitgerekt heeft en fit aan de streep verschijnt. Wat is er in het zomerreces zoal gebeurd? De grond achter de kaatsmuur (nog steeds niet geverfd trouwens) ligt niet langer braak, maar geëgaliseerd en voorzien van duizenden graszaadjes. Verder is er een pad gekomen vanaf de ingang bij Herder waardoor de ambulance te allen tijde de velden kan bereiken bij eventuele calamiteiten. Het pad bestaat eerst uit graskeien en wordt afgemaakt met stelconplaten. Tsjong, je schrijft erover alsof je er zelf veel verstand van hebt, maar wij weten allemaal wel beter. Deze woorden kreeg ik ook maar aangereikt van de kenners en heb die als de wiedeweerga in mijn telefoon gezet, zodat ik deze woorden niet zomaar zou vergeten.

Verdwenen: twee doeltjes
Maar het is niet allemaal vreugde en jolijt. Oei, wat is er? Wordt Geert Scheer een Heerenveen-supporter? Nee, zo erg is het nu ook weer niet, maar de club mist al een paar maanden twee pupillendoeltjes. Niemand weet waar ze zijn. En om nu te zeggen dat deze goals ongemerkt kunnen worden meegenomen… Mocht iemand weten waar ze zijn of misschien een tip heeft, dan wil het bestuur dit graag weten. Anoniem mailen mag natuurlijk ook, maar vergeet dan niet je naam niet te vermelden.

Bildts
Ik neem jullie even mee naar de PC in Franeker. Zelf kom ik daar al een aantal jaren niet meer, maar volg het wel aandachtig via radio en tv. Aan deze belangrijkste kaatspartij doen ook Pieter Jan Plat en Jouke Bosje, spelers van ons eerste elftal, mee. De eerste omloop overleven ze, maar de derde lijst halen ze helaas niet. Maar wees maar niet bang: het wordt geen kaatsverslag. Ingewijden kennen mijn uit de hand gelopen liefde voor de Bildtse taal. Wellicht ongenuanceerd, ik ben mij daarvan bewust, maar ik hanteer altijd de volgende stelling: “’n Echte Bilkert past ‘m niet an as ’t om ‘e taal gaat.” Met andere woorden: ook tegen Friezen wordt er Bildts gesproken in plaats van over te stappen naar het Fries. Het doet mij daarom deugd dat ik Sjoerd de Jong, oud-lid van onze club, woensdag voor het eerst Bildts hoor praten op de radio tegen de verslaggever van Omrop Fryslan. Klasse! Welkom bij de club, Sjoerd.

Lijnen uitzetten
Jelke de Jager zet op vrijdagochtend de lijnen uit. Huh? Is er op vrijdagochtend een oefenwedstrijd en is Jelke een spelverdeler? Dat laatste is onwaarschijnlijker dan het eerste. Maar Jelke zet letterlijk de lijnen uit, want die moeten volgende week weer op het B-veld staan. Daar gaan de nodige voorbereidingen aan vooraf; in dit geval de juiste afmetingen van het veld afbakenen. In de middag komt Henny Wildeboer Schut hem helpen. Binnenkort worden de nieuwe doelen overigens ook geplaatst.

Primeur
Voor het eerst sinds jaren, en misschien zelfs voor het eerst, beleeft niet Zondag 1 de primeur. De eerste oefenwedstrijd van het seizoen in ‘De Waaie’ wordt namelijk door Vrouwen 1 gespeeld. Op zaterdag is ONS Sneek de tegenstander. Het is prachtig weer om de middag langs het veld te beleven. We zijn weer los!

Tot de volgende week.