Klien Sjiet (122): Pijpenstelen, nieuwe leider Zondag 1, vierde keeper en trainingskamp

29 augustus 2016 16:00

In deze column wordt iedere week het wel een wee van onze club besproken. Nieuwsfeiten bijvoorbeeld en activiteiten die zich bij onze club voordoen. Deze week week 34.

Pijpenstelen
Het regent maandag werkelijk pijpenstelen, maar desondanks zijn er twee mannen druk bezig op het B-veld. Johannes van der Woude en Piet Bouma zetten de doelen in het gerenoveerde veld. Spiksplinternieuwe, wel te verstaan. Als er één doel staat, kijken ze elkaar aan, halen de schouders op en zegt de één tegen de ander: “Wij binne dochs al ant ‘e kont toe nat, sille wij…?” En de mannen begeven zich naar de andere kant van het veld en plaatsen ook het andere doel. Nee, deze mannen zijn bepaald niet van zout. Klassewerk.

Jordy bij 'Spoorloos'
Het idee wordt geopperd om het tijdstip van de bekerwedstrijd van het eerste op dinsdagavond naar 20.00 uur te verplaatsen. Tegenstander Stiens gaat akkoord en als de scheidsrechter hiermee ook akkoord gaat, dan is het voor elkaar. Klinkt simpel, maar het valt toch niet mee. De arbiter is telefonisch niet te bereiken, geeft onze wedstrijdsecretaris Anne Visser aan. Op een gegeven moment zijn we al maandagavond kwart voor negen. Dit wordt Jordy Miedema te gortig en via wat speurwerk op internet komt hij in contact met de leidsman. Deze gaat akkoord en is het binnen een paar minuten geregeld. Jordy zou een goede kracht zijn bij het programma ‘Spoorloos’.

Unieke foto’s
Voor de wedstrijd op dinsdag krijg ik een enveloppe overhandigd. Huh? Jij wordt toch niet betaald als vrijwilliger? Wees gerust, ik blijf als vrijwilliger amateur. Ik krijg de enveloppe overhandigd door Sieta Plat-Wiersma. Zij heeft bij het opruimen van het ouderlijk huis een aantal oude foto’s gevonden die betrekking hebben op de voetbalclub. Vader Jan heeft bij onze club gevoetbald. Het zijn oude foto’s waarvan een aantal betrekking heeft op het 12,5 jaar bestaan van onze club in 1943. Uniek aan die foto’s is dat het actiefoto’s zijn. Indertijd werden die niet veel gemaakt. Uiteraard ben ik zeer content met de foto’s.

Nieuwe leider Zondag 1
Jaap Bijma is de nieuwe leider van het eerste elftal. Germ Bouma is na vorig seizoen gestopt, al doet hij nog wel hand en spandiensten. Ook de rol van deze columnist wordt na drie seizoenen anders. Hij neemt nu meer achter de schermen plaats. Hij pakt het administratieve werk op. Geweldig dat Jaap bereid is gevonden om de taak van leider op zich te nemen.

Naar volgende ronde (1)
Dit seizoen gaan de eerste twee van de poule over naar de volgende bekerronde. Na twee van de in totaal drie te spelen wedstrijden is het eerste al door, want de beide wedstrijden worden gewonnen.

Naar volgende ronde (2)
Ook Vrouwen 1 bereikt de volgende ronde. Na een winst- en een verliespartij wordt de derde wedstrijd niet eens gespeeld, omdat tegenstander Unicum te weinig speelsters heeft voor deze wedstrijd. Unicum? Ja, ik had ook nog nooit van deze club uit Lelystad gehoord. Puur uit nieuwsgierigheid zoek ik de site van de club op. Pontificaal op de site staat dat de club 800 leden heeft, maar blijkbaar daaronder niet veel vrouwen die lid zijn. Weet je trouwens wat opmerkelijk is? Je maakt nooit mee dat een standaardteam bij de heren afzegt, maar bij de vrouwen dus wel. Vorig seizoen bijvoorbeeld gebeurde het immers ook toen tegenstander van Vrouwen 1 (Olde Veste ‘54) zich uit de beker terugtrok. Notabene in de kwartfinale.

Los
Ook de jeugd is weer los. De bekerwedstrijden beginnen op zaterdag. Op een zonovergoten ochtend is het heerlijk toeven. Vanwege het staartje van de zomervakantie is er ook een aantal wedstrijden afgelast vanwege een tekort aan spelers bij één der teams.

Vierde keeper
Het seizoen is nog maar amper bezig, maar het eerste elftal heeft al vier verschillende keepers op doel gehad. Nummer vier dient zich zaterdagavond in Leeuwarden aan, nadat Germ Bouma tijdens de bekerwedstrijd tegen Leeuwarder Zwaluwen geblesseerd uitvalt. Wouter Mak, dit seizoen nieuw bij de club, vervangt hem.

Trainingskamp
Het jaarlijkse trainingskamp voert het vierde zaterdag wederom door de Bildtse wateren. Auke Kooistra is de betrouwbare schipper. Lekker ontspannen kijken de spelers alvast vooruit op de competitie. De doelstelling wordt door de leiders scherp gesteld: eindigen bij de eerste drie. Om dat te realiseren is er meteen deze dag al een eerste serieuze aanzet daartoe. Aan boord stapt een gozer die allerlei energiedrankjes en meer van die sapjes demonstreert. Aanvankelijk wordt hij met hoongelach begroet door de spelers, maar na het proeven van de drankjes worden de spelers steeds enthousiaster. Men taalt (ja, is ook Nederlands) op een gegeven moment zelfs niet meer naar hun doorgaans favoriete alcoholische versnapering. En nadat de verkoper halverwege de boottocht van boord gaat, krijgt hij een staande ovatie.

Lek
Na de bootreis is het nog even nagenieten op het terras van ‘Het Grauwe Paard’ en dan gaat de groep huiswaarts. De columnist blijkt echter een lekke band te hebben. Nadat Auke de band met een compressor heeft opgepompt, gaat de onfortuinlijke St.-Annabuurtster er als een razende vandoor. Iedereen en alles achterlatend. Hoe lang houdt de band het vol? Maar nog belangrijer: hoe lang houdt de fietser het vol? Welnu, beiden houden het vol, maar vraag niet hoe. De band is weliswaar nog redelijk hard, terwijl de fietser hard tegen de man met de hamer op fietst. Gelukkig in St.-Anna, dat wel.

Tot de volgende week.