In memoriam: Jaap ten Hoeve

3 september 2016 14:15

Het is dinsdagavond 16 augustus jl. als Jelke de Jager mij op mijn schouder tikt. Hij deelt mij mede dat Jaap ten Hoeve dit jaar de presentatiegids in zijn wijk niet kan bezorgen. Jaap’s vrouw Suze vertelde Jelke dat Jaap al een aantal weken in het ziekenhuis ligt. Nog niemand van de club is hier echter van op de hoogte. Logisch derhalve dat we even schrikken. Het gaat niet goed met Jaap.

Afwezig
Het nieuwe seizoen is nog maar net bezig en dan mis je nog niemand. Door de zomervakantie zijn immers nog veel supporters afwezig. En Jaap hoort zeker tot de trouwe supportersschare. En hij was dit seizoen inderdaad nog niet in ‘De Waaie’ geweest en hij zal er helaas ook niet meer komen, want op donderdag 1 september kwam er op 79-jarige leeftijd een einde aan het leven van Jaap ten Hoeve.

Bescheiden
Jaap was een man van weinig woorden en dan sta je automatisch op de achtergrond. Een dus stille maar ook bescheiden persoon, maar niets ontging hem. Je zag hem bovendien altijd zichtbaar genieten als hij naar een voetbalwedstrijd stond te kijken. Een echte voetballiefhebber. Zo sloeg hij de thuiswedstrijden van het eerste bijna nooit over. Hij stond meestal in zijn eentje langs de kant wat waarschijnlijk zijn eigen keus was. Iedere bekende die hem passeerde kreeg van hem een korte edoch vriendelijke begroeting.

Voetballoopbaan
Heeft Jaap zelf ook gevoetbald? Jazeker, tot op vrij hoge leeftijd, mogen we wel stellen. Tot ergens in de zestig. Altijd in het derde elftal van de zaterdagafdeling, zodat hij op zondag de grensrechtervlag ter hand kon nemen.

Grensrechter
Want Jaap heeft zich als grensrechter zeer verdienstelijk voor de club gemaakt. Hij vond deze functie geweldig om uit te oefenen, want anders houd je het ook niet maar liefst 25 (!) seizoenen vol. Jaap leefde zich uit als grensrechter, was altijd uiterst geconcentreerd en liet zich niet intimideren door het publiek. Jaap was Jaap en ging zijn eigen gang. De fanatieke fans van onze club zijn hem zelfs eeuwig dankbaar, nadat hij het eind jaren tachtig voor elkaar kreeg dat een doelpunt van St.-Jacob werd afgekeurd. Anders had St.-Anna 1 van zijn buurman verloren…

25 seizoenen
Jaap is in 1985 als grensrechter begonnen en heeft vervolgens bij veel teams gevlagd. Het meest lang bij het eerste elftal, maar ook bij het tweede elftal, zaterdag 1 en de A-junioren. Na 25 jaar leverde Jaap in mei 2010 de grensrechtervlag voor de allerlaatste keer bij de scheidsrechter in. Op de jaarvergadering van 27 september 2010 werd Jaap tot Lid van Verdienste van onze club benoemd. Hierop was hij zichtbaar trots. En de club was op z’n beurt trots dat men zolang een zeer bekwame grensrechter in z’n midden had.

Inmiddels is het nieuwe seizoen begonnen, maar het eerste elftal heeft een supporter minder langs de kant staan die vurig hoopt dat St.-Anna drie punten pakt.

Wij wensen de familie heel veel sterkte toe in deze moeilijke tijd.