Klien Sjiet (126): Jan Simon’s tas, plusteams, Bildtse cursus en ‘Draaiend Rad’

26 september 2016 10:15

In deze column wordt iedere week het wel een wee van onze club besproken. Nieuwsfeiten bijvoorbeeld en activiteiten die zich bij onze club voordoen. Deze week week 38.

Grote beurt
Maandag krijgt het kunstgras een flinke schoonmaakbeurt. Wie denkt dat het er allemaal spectaculair aan toegaat, heeft het mis. Er rijden tractors rond, maar de mat blijft gewoon liggen. Maar het veld ligt er na deze beurt nog beter bij dan we de afgelopen maanden gewend waren.

Erelid
Ik kan er niet omheen in de column; dat zou flauw zijn. Op de jaarvergadering van maandagavond worden Gerrit Minnema en de columnist tot ereleden benoemd. Omdat ik degene ben die alles bijhoudt wat de vrijwilligers zoal doen en hebben gedaan wat betreft vrijwilligerswerk, wist ik dat ik op den duur ook aan de beurt zou komen. Ik stelde dat echter ieder jaar uit. Ook dit jaar had ik er bij mijn medebestuursleden op aangedrongen dat het wel een andere keer kon. Tevergeefs, want zij dachten daar namelijk anders over, zodat ik toch tot erelid werd benoemd. En natuurlijk ben ik daar trots op. Met koninklijke lintjes hoeft men bij niet aan te komen (dan weten jullie dat alvast… Nee, is geen vorm van hooghartigheid), maar het erelidmaatschap vind ik toch mooi. Alleen de aandacht daaromheen… Daar houd ik niet zo van. Huh? Dat zegt iemand die de PR van de club doet, cabaret speelt op 1 januari en jarenlang als toneelspeler op de planken heeft gestaan? Toch is het zo. Daarom ben ik altijd blij dat we tot de orde van de dag overgaan. Tot zover. O ja, mensen die de illusie op korte termijn hebben: voor de komende jaren staan er geen personen op de nominatie om als erelid te worden benoemd. Dan weten jullie dat alvast even.

Lachen
Tijdens de jaarvergadering biggelen de tranen een aantal malen over mijn wangen. Ik kan me niet heugen dat ik zo gelachen heb op de jaarvergadering die ik al sinds 1987 onafgebroken bezoek. Er worden zulke mooie uitspraken gebezigd dat ik regelmatig in lachen uitbarst. Lachen is gezond. Is gezond, ja, maar dan moet je niet zolang blijven hangen na de vergadering… Ook weer helemaal waar.

De tas is van…
Voordat de jaarvergadering begint, komt Jan Simos Bos bij mij. Die tas op de foto die ik bij mijn vorige column had afgedrukt, blijkt van hem te zijn. Jan Simon las mijn column en zag natuurlijk de foto en wist meteen dat de tas van hem was. Hij dacht dat de tas gestolen was na het toernooi in Berlikum in juni. Hij had al een nieuwe tas, kleding en voetbalschoenen aangeschaft, maar heeft nu een paar voetbalschoenen extra.

Bildtse cursisten nodig
Ja, ik weet dat dit niets met het plaatselijk voetbal te maken heeft: de Bildtse taal… Hoewel, niets… Toch meer dan je denkt, want er wordt veel Bildts gesproken in ‘De Waaie’. De columnist zit in het bestuur van Stichting ‘Ons Bildt’ en heeft de noodklok even meegenomen naar het sportcomplex. Er zijn namelijk nog veel te weinig cursisten voor de cursus voor Bildtstaligen. Als er niet meer cursisten bijkomen, dan gaat de cursus voor het eerst niet door. Dat mag natuurlijk niet gebeuren. Willen jullie de uitdaging aangaan dat jullie de columnist kunnen verbeteren in plaats van altijd andersom, geef je dan op voor de prachtige Bildtse cursus. Je kunt je wel bij mij opgeven. Doen!

Plus-teams
Het is vrijdagavond boven-de-dertig-avond. Nee, geen dansavond voor vrijgezellen die naarstig op zoek zijn naar een partner, maar zowel 35+ 1, 35+ 2 en Vrouwen 30+ komen in actie. Het eerste team stelt orde op zaken en wint alle wedstrijden. Het tweede verwacht twee wedstrijden te moeten spelen, maar Dronrijp 35+ komt niet opdagen zonder de overige teams hiervan in kennis te stellen. Dit betekent dat alleen St.-Anna en Berlikum 35+ in ‘De Waaie’ aanwezig zijn. Zij spelen eerst tegen elkaar voor het ‘echie’ om vervolgens nog een oefenpartij tegen elkaar te spelen.

Vrouwen 30+ (deel 3)
Voor het 30+ maken we even een exclusief blokje in deze column. Eindelijk mogen zij in actie komen, nadat het daarvoor tweemaal was afgeblazen. Men reist af naar Oudehaske en het debuut mag zeer verdienstelijk genoemd worden. Tweemaal winst en tweemaal valt er een gelijkspel te noteren. Op vrijdagavond 7 oktober a.s. speelt het team voor het eerst thuis.

Supersunday
Het is zondag ‘Supersunday’ en voor een aantal ‘Súppe-Sunday’. Alle teams spelen thuis. Het derde en vierde zitten bij elkaar in de competitie en spelen nu tegen elkaar. Het derde rolt het vierde met 5-0 op. Het tweede houdt een punt over aan de ontmoeting met Joure 2 en het eerste verliest van koploper Roden.

Draaiend Rad
Ondanks het verlies van het eerste is het heel gezellig in de volle kantine en met Sikke Groeneveld en IJde Stienstra als presentators van het ‘Draaiend Rad’ kan de middag niet meer stuk. Ook voor de columnist kan de dag trouwens niet meer stuk, want hij wint een dinerbon van café-restaurant ‘Paradijs’. Hoppa!

Tot de volgende week.