St.-Anna verliest thuis van koploper Roden

26 september 2016 10:15

Het is St.-Anna niet gelukt om punten te pakken van koploper Roden. Vooral in de tweede helft werd goed tegenstand geboden, maar de thuisclub mocht geen beloning in ontvangst nemen, zodat Roden met een 1-2 overwinning sportpark ‘De Waaie’ verliet.

Na het beginsignaal van de goed leidende scheidsrechter Van Delden uit Leeuwarden werd weldra duidelijk wie de lakens uitdeelde: Roden. Zij waren iets feller dan de thuisclub en zaten er dicht op, om maar eens voetbaljargon te gebruiken. Het moge dan ook duidelijk zijn dat hierdoor Roden het veldoverwicht had waaruit kansen vloeiden.

St.-Anna had het dus moeilijk tegen Roden. Daarbij kwam nog dat de wedstrijd in een moordend hoog tempo werd gespeeld. Iedereen moest vol aan de bak inclusief het arbitraal trio. Het was opmerkelijk dat er hierdoor niet snel een doelpunt viel.

Welnu, die veel uiteindelijk wel in de 31ste minuut en tegen de verhouding in doelpuntte St.-Anna. Nota bene na de eerste gevaarlijke aanval was het Pieter Jan Plat die goed in het strafschopgebied doorzette en vervolgens hard uithaalde: 1-0. Weliswaar geen terechte voorsprong, maar niemand van de thuisclub die daarom maalde.

Lang kon St.-Anna echter niet van de voorsprong genieten, want vier minuten later maakte Roden alweer gelijk. Onoplettendheid achterin zorgde ervoor dat één der spitsen makkelijk de 1-1 kon intikken.

Roden bleef de betere ploeg en St.-Anna moest alle zeilen bijzetten om tot de rust deze stand vast te houden. Dat gelukte ternauwernood en was de verdediging al wel kansloos, dan was daar nog altijd doelman Jouke Bosje die redding wist te brengen. Daarbij moet nog wel gezegd worden dat Jarco Kingma de 2-1 op de voet had, maar voor het doel maar net miste.

Na de rust keerden Sytze-Jorrit Jorritsma en Jarco Kingma niet meer terug door blessures en zij werden door Erwin Riemersma en Jurre Brouwer vervangen. St.-Anna kwam niet alleen met twee andere spelers uit de kleedkamer, maar ook met een andere instelling. Welllicht had trainer Arnold Haanstra erop gehamerd om er nog dichter bovenop te zitten en nog keiharder te werken.

De spelers pakten dit goed op en in nog steeds hoog tempo kon St.-Anna veel meer meekomen dan in de eerste helft. Niet alleen Roden kreeg nu kansen, maar ook St.-Anna was nu veelvuldig in het doelgebied van de Roden-doelman te vinden. Net na rust had Pieter Jan al kunnen scoren, maar zijn inzet werd net verijdeld door een verdediger van Roden.

Het spel golfde derhalve heen en weer en op basis van de tweede helft had de thuisclub zeker een punt verdiend. Nee, de winst zou te veel zijn geweest, maar een puntje…

Het kon alle kanten op. Roden kreeg ook een aantal grote kansen, maar ook de gasten wisten Jouke niet te verschalken. Het was wel regelmatig behoorlijk druk in het strafschopgebied van St.-Anna, maar St.-Anna wist vooralsnog Roden van scoren af te houden.

Vooralsnog inderdaad, want in de 72ste minuut wist Roden uiteindelijk wel te scoren, nadat een Rodenaar keihard uithaalde en de bal hoog in het doel belandde: 1-2.

In plaats van bij de pakken neer te zitten ging St.-Anna op jacht naar de gelijkmaker en de kansen om dit te verwezenlijken kwamen er, maar Pieter Jan en Klaas Jan Bijlsma konden de kansen niet benutten. De grootste kans was er in de blessuretijd nog voor Jurre die de bal de goal in kon rammen, maar zijn schot was te zacht ingeschoten waardoor de keeper de bal kon pareren. Dit was tevens de laatste kans, want kort daarop klonk het eindsignaal.

Omdat er dertien clubs zijn in de tweede klas is er iedere week een team vrij. Zondag 2 oktober a.s. is St.-Anna vrij. Wel staat er een oefenwedstrijd gepland tegen Oerterp in Ureterp. De week daarop, 9 oktober a.s., speelt St.-Anna thuis tegen GAVC.