St.-Anna verliest van beter GAVC

10 oktober 2016 16:00

Afgelopen zondag moest St.-Anna alweer tegen een koploper. Op 25 september jl. was dat Roden thuis. Nu moesten ze tegen GAVC uit Grou dat vorige week thuis van Roden won en daardoor de nieuwe koploper werd.

Tekst: Piet J. Keizer

GAVC heeft er naar ik mij heb laten vertellen een paar goede spelers bijgekregen en mede daardoor een prima start van de kompetitie. St.-Anna moest met een aantal jonge spelers erbij dus goed aan de bak om een goed resultaat te halen.   Het kwaliteitsverschil kon je toch al vrij snel zien in de 1ste helft. Het combinatiespel was bij GAVC beter verzorgd dan bij St.-Anna. De opbouw bij St.-Anna was vaak te onnauwkeurig en veel ballen kwamen bij de tegenstander terecht. Het was dat GAVC te weinig deed met deze geboden ruimte. Men kreeg vaak genoeg tijd om aan te leggen voor een schot maar deze verdwenen vaak over en naast het doel of doelman Jouke Bosje was een sta in de weg.

Het was nu ook niet zo dat St.-Anna alleen maar verdedigde. Met veel inzet en strijd kwam men toch nog redelijk vaak op de helft van de tegenstander. Vooral als men spits Pieter Jan Plat vrij aanspeelde ontstond er gevaar. Zo kreeg hij in de 20ste minuut op rechts een vrije schietkans maar die ging naast. Ook kon St.-Anna vanaf de vleugels een aantal keren voorzetten maar die werden meestal onschadelijk gemaakt door de verdediging.

In de 25ste minuut de 1ste gele kaart van de wedstrijd voor Sytze-Jorrit Jorritsma. Na een mislukte voorzet van Pieter Jan Plat kwam GAVC in de 33ste minuut op een één nul voorsprong. De eerste inzet werd door Jorn de Jong nog op de doellijn gered, maar de afgeslagen bal werd direct weer breed gespeeld en een inkomende GAVC-speler kon vrij aanleggen. Zijn lage en harde schot verdween tussen een aantal spelers door in het doel.

Vijf minuten later wist doelman Jouke uit en corner redding te brengen. Hierna een iets gevaarlijker St.-Anna. In de 41ste minuut kreeg men twee corners achterelkaar, maar die leverden niets op. Toch zou het vlak voor rust nog gelijk worden. Pieter Jan Plat werd op recht vrij aangespeeld, slalomde op snelheid om een paar spelers heen en kon de vrijstaande Klaas Jan Bijlsma aanspelen. Zijn schot verdween van dichtbij onhoudbaar in het doel.   Na de thee kwam Harmen Visser in het veld voor Jarco Kingma. De eerste kansen waren voor St.-Anna. Zo schoot Dirk Jan Faber over het doel. Harmen Visser kreeg op rechts een vrije schietkans maar in plaats zelf te schieten gaf hij een slechte voorzet. Ook een vrije trap ging naast het doel.

St.-Anna was toen even beter maar het doelpunt viel aan de andere kant. In de 52ste minuut kwam de bal uit een corner op rechts bij een vrije man. Uit de kopbal voor doel werd de bal onhoudbaar in de kruising getikt. Dekkingsfout en 1-2 voor GAVC.

Drie minuten later een gele kaart van St.-Anna voor Geert Scheer. St.-Anna zette weer even aan en vooral over links kwam men er een aantal keren goed door, maar de voorzet was niet op maat. St.-Anna was in deze 2de helft niet de mindere van GAVC, maar de kansen moeten er in. In deze klasse krijg je minder kansen dan in de derde klasse.

GAVC was hier beter in, want in de 74ste minuut werd het 1-3. Uit een voorzet van links kon men weer vrij inkoppen door een dekkingsfout.

Jurre Brouwer kwam nog in het veld voor Klaas Jan Bijlsma en Erwin Riemersma voor Jorn de Jong. Deze jonge spelers konden de wedstrijd in de nog korte speeltijd geen andere wending meer geven. Harmen Visser schoot nog een keer over het doel. Twee minuten voor tijd kreeg Geert Scheer onnodig een tweede gele kaart en dus rood. In de twee minuten blessuretijd redde Jouke nog een keer op een hard schot. Conclusie: de beter ploeg heeft gewonnen. Volgende week uit in Emmeloord maar weer proberen.