Klien Sjiet (130): Max, 14 Friezen, KNVB betaalt, beker en filmen

23 oktober 2016 14:15

In deze column wordt iedere week het wel een wee van onze club besproken. Nieuwsfeiten bijvoorbeeld en activiteiten die zich bij onze club voordoen. Deze week week 42.

Veertien Friezen
De verslaggever van SC Emmeloord laat er geen misverstand over bestaan: de spelers van St.-Anna zijn Friezen. Liefst veertien keer noemt hij dit in het wedstrijdverslag. Als hij van deze veertien keer de helft van ‘Friezen’ had vervangen door ‘Bildtkers’ dan had hij niet meer stuk gekund bij de columnist. Verder nog een puntje van kritiek: het is wel een ellenlang verslag; er komt maar geen einde aan. Dit bevordert de leesvaardigheid niet, althans dat is mijn mening. Mijn tip zou dan ook zijn: maak het voortaan iets korter. Maar ja, wie ben ik…

Max
Max van Kooten zit al een tijdje op de voetbalschool van SC Heerenveen. Max is nog E-pupil, maar speelt bij onze club in de D1. Dit talent traint daarnaast dus ook bij SC Heerenveen. Deze week ontvangt het bestuur het navolgende bericht: “Onlangs heeft er een selectiemoment plaatsgevonden en hebben wij besloten uw speler een vervolg aan te bieden op onze voetbalschool.” Een geweldige prestatie van Max! Hij is trouwens uit het goede voetbalhout gesneden, want zowel vader Piet van Kooten als moeder Hessie Westra hebben vroeger goed kunnen voetballen. Zo maakte Piet als eerste elftalspeler tegen DTD ooit vijf doelpunten in één helft. Hessie deed het nog beter, want tegen OSI ’78 scoorde zij welgeteld vijftien keer! En nee, dat is geen tikfout.

Vriendinnendag
Op de ‘Vriendinnendag’ op dinsdag doen maar liefst 29 meisjes mee. Omdat er in de middag noodweer wordt verwacht, besluit Jan de Groot (Kuikenstraat), de grote animator van deze activiteit, om het tijdstip te vervroegen. En dat is een hele goede zet van hem gebleken. De foto’s op de site laten overduidelijk zien dat de deelnemers het zeker naar de zin hebben gehad.

KNVB betaalt
Als clubs iets niet (tijdig) voor elkaar krijgen, dan is het Boem Klabats!: de KNVB geeft een boete. Maar momenteel is er iets aan de hand wat eigenlijk de omgekeerde weg verdient. Vertel. Doe ik. Secretaris Ida van der Molen heeft er de laatste tijd welhaast een dagtaak aan: de pasfoto’s voor op de spelerspassen. Pasfoto’s en/of passen raken namelijk zoek bij de KNVB dan wel bij de door de KNVB ingehuurde (?) drukker, terwijl Ida juist zeer nauwkeurig te werk gaat. Bij één lid is nu voor de derde (!) keer de pas of foto kwijtgeraakt. Verder is er nog een aantal waarbij Ida voor de tweede maal een pasfoto heeft moeten inleveren. Dan zou het niet meer dan billijk zijn als de KNVB ons hiervoor een boete betaalt. Men is immers ook zo snel in het geven van boetes, dan is enige compensatie jegens onze club alleszins redelijk, vinden jullie ook niet? Mooi, zijn we het daarover eens.

Voetbalvrije Zaterdag 1
Zaterdag 1 heeft tot nu toe slechts twee competitiewedstrijden gespeeld. De andere ingeplande wedstrijden (op een gestaakte wedstrijd na) zijn allemaal afgelast vanwege het feit dat meestal de tegenstander te weinig spelers heeft. Voor de wedstrijd van zaterdag meldt de tegenstander zich ook af vanwege te weinig spelers. Zo schiet het natuurlijk niet op en als het zo doorgaat dan speelt het team van Harm Jan Postma aan het einde van het seizoen veel doordeweekse wedstrijden. En dan is het veel moeilijker om spelers bij elkaar te krijgen.

Beker
Tot voor dit weekend waren er nog drie seniorenteams over in de beker. Op vrijdagavond wint St.-Anna 2 (zondag) met 2-1 van Balk 2, terwijl op zaterdag Vrouwen 1 met 2-3 verliest van Klarenbeek. En het eerste? Die kende een zware bekerstrijd. Lees maar.

Zware bekerstrijd
De spookkop in de Leeuwarder Courant zag ik al voor mij: ‘Vijfdeklasser Ouwe Syl wint Bildtse derby van tweedeklasser.’ Daar ziet het aanvankelijk ook naar uit, want na zes minuten spelen staat Ouwe Syl al met 2-0 voor. Na de rust knokt St.-Anna zich terug en wordt 2-2 uiteindelijk de eindstand waarna strafschoppen volgen. St.-Anna weet ze allemaal te benutten, terwijl de thuisclub er één mist. St.-Anna derhalve door na een zware bekerstrijd, al zorgde cupfighter Ouwe Syl bijna weer voor een stunt.

Filmen
Omdat het een inhaal- en bekerweekend betreft, is het zondag op sportpark ‘De Waaie’ stil. Nou ja, stil… Weliswaar zijn er geen wedstrijden, maar er is toch nog volk in de kantine, want ‘de klaine Bildtse Kemedy’ is aan het filmen voor Nieuwjaarsdag. Dat kan nu mooi, want er is immers verder niemand op het complex te vinden.

Tot de volgende week.