Krappe overwinning voor St.-Anna tegen Lemmer

14 november 2016 16:00

Na het sneue verlies vorige week in Ruinerwold nu weer een thuiswedstrijd. Lemmer kwam op bezoek. Het is alweer vier jaar geleden dat we daartegen gespeeld hebben. Dat was toen in de nacompetitie.

Tekst: P.J. Keizer

Lemmer is twee seizoenen geleden gepromoveerd naar de 2de klasse en dit seizoen hebben ze het moeilijk gezien de onderste plaats op de langrijst. Maar in de laatste twee wedstrijden haalde het team wel vier punten. Het was dus zaak voor St.-Anna om de punten thuis te houden. Bij winst kom je een beetje uit de gevarenzone.   Opstelling: Jouke Bosje, Jari Braaksma, Geert Scheer, Erwin Riemersma, Johan Dijkstra, Jarco Kingma, Sytze-Jorrit Jorritsma, Pieter Jan Plat, Jorn de Jong, Klaas Jan Bijlsma en Jan Dirk Faber.   In het begin van de wedstrijd was St.-Anna de bovenliggende partij, maar wist niet te scoren. Alhoewel Pieter Jan Plat in de 3de minuut uit een voorzet van Klaas Jan Bijlsma in kansrijke positie naast kopte. Lemmer wist in de 11de minuut uit een vrije trap even gevaar te stichten.

In de 19de minuut ging een vrije trap van Lemmer nog ver naast. Hierna waren tot de rust de meeste kansen voor St.-Anna. In de 23ste minuut werd het dan ook 1-0. Sytze-Jorrit Jorritsma kopte toen een goed genomen vrije trap feilloos binnen.

Achteraf bleek dit een heel belangrijk doelpunt te zijn. Drie minuten later tikte de keeper van Lemmer een leep genomen schot over het doel. Hierna redde Jouke Bosje in de 37ste minuut op één van de spaarzame kansen van Lemmer.

Wegens gemekker op de scheidsrechter kreeg een Lemmer-speler de eerste gele kaart van de wedstrijd. Ook op de bank van Lemmer werd nogal eens wat geroepen naar de scheidsrechter die over het algemeen niet zo slecht floot. De ruststand was in ieder geval 1-0 voor St.-Anna.   In de tweede helft was Harmen Visser in het veld gekomen voor de matig spelende Klaas Jan Bijlsma. Het had in de 47ste minuut ook zomaar 2-0 kunnen staan maar de voorzet werd door Jarco Kingma over gekopt.

Het werd trouwens een slechte tweede helft waar het publiek niet warm van kon worden met dit koude weer. Het bleef tot het einde heel rommelig met van beide kanten veel balverlies. Lemmer gooide de beuk erin waardoor St.-Anna niet aan goed combinatiespel toekwam.

In de 64ste minuut weer een gele kaart voor een Lemmer speler. Drie minuten later kopte Sytze-Jorrit over en uit een uitval van Lemmer moest de verdediging van St.-Anna alle zeilen bijzetten om Lemmer van scoren af te houden. Jurre Brouwer kwam in het veld voor Jari Braaksma. Het spel van St.-Anna werd er niet beter van. In de 72ste minuut kreeg Pieter Jan Plat een gele kaart voor het wegtrappen van de bal na het fluitsignaal. In het laatste kwartier ging Lemmer één op één spelen en drukte St.-Anna zowaar in de verdediging. St.-Anna kwam er maar heel moeilijk uit en beperkte zich veelal met het verdedigen van de 1-0 voorsprong. Ook toen Luc Meenderink in het veld kwam voor Jarco Kingma veranderde dit niet.

St.-Anna hield stand maar vraag niet hoe. Dat ging zelfs nog ten koste van een gele kaart voor Jan Dirk Faber. Lemmer mocht in de laatste minuten nog drie corners nemen. Gelukkig voor St.-Anna leverde dit niets op. Drie punten in de zak en verder deze wedstrijd maar vergeten.

Wel een hele belangrijke overwinning voor St.-Anna. De degradatiezone raakt hierdoor wat uit beeld. Volgende week zaterdag moet St.-Anna voor de beker naar eersteklasser Drachtster Boys en een week later voor de competitie naar DTD.