Klien Sjiet (133): Sportiviteit, kou, superzondag en bingo

14 november 2016 18:15

In deze column wordt iedere week het wel een wee van onze club besproken. Nieuwsfeiten bijvoorbeeld en activiteiten die zich bij onze club voordoen. Deze week week 45.

Convenantgids
Maandagavond blader ik de dikke amateurconvenantgids van FC Groningen door. Hierin staan de clubs beschreven waarmee de profclub een convenant heeft. Dat zijn er nogal wat waaronder ook een aantal Friese clubs. Iedere club mag wat over zichzelf schrijven: pak het eerste en het laatste stukje er maar bij en je hebt de gehele gids gelezen. Je kent dat wel: elke club is zeer gezellig, heeft een geweldige organisatie, goede vrijwilligers en iedereen heeft bewondering voor de trouwe supporters. Dus allemaal standaard-bla-bla. Huh? Standaard-bla-bla? Bestaat dat woord wel. Nu wel. Maar dan kom ik bij de letter V en bekijk de foto van Velocitas 1897. Verhip! Dat is ‘ons eigen’ Arjen Miedema die daar als jeugdleider op de foto staat. Trouwe lezers met een goed geheugen weten dat ik het één keer vaker over hem heb gehad. Toen kwam ik hem bij genoemde club tegen. Arjen heeft jarenlang bij onze club gevoetbald en is een geboren en getogen Bildtkert.

Sportiviteit
Jazeker, we zijn vorig seizoen in de top 5 geëindigd van de ‘Fairplayranglijst’ Noord- en West-Friesland. Oké, in de top 5, maar op welke positie? Dat volgt nog. De scheidsrechtersvereniging van deze regio wil voetbalverenigingen in het zonnetje zetten die vorig seizoen uitblonken in sportiviteit. Daar horen wij dus bij, want wij zitten in de top 5 van de 92 verenigingen uit onze regio. Op 1 december a.s. horen we in de kantine van LAC Frisia 1883 of we de eerste prijs hebben gewonnen.

K-ou
Hoewel de winter mij eigenlijk altijd overvalt, overvalt de kou mij zaterdag toch wel overmatig. Het woord alleen al: k-ou. Ja, dat doet zeer. Toch is er van onderschatting sprake als ik zaterdagochtend op ons sportpark naar de wedstrijd van JO 13-1 sta te kijken. “Is dut ferplicht of mâg ik dochs ‘n bakky koffy hale?”, zeg ik ineens in mijzelf, het antwoord eigenlijk al wetende. Ik ga natuurlijk voor de koffie in de kantine. Het is lekker warm in de kantine. Vanmiddag speelt Vrouwen 1 en daar moet ik natuurlijk wel heen. Goede warm aankleden dan maar. Maar ik heb ik militaire dienst gezeten; dus ik heb erbarmelijker weersomstandigheden meegemaakt. Ik heb zelfs meegemaakt dat ijsbloemen op het raam doodvroren.

Superzondag
Op zondag is het gelukkig een stuk minder koud, al komt regen daarvoor in de plaats. En het is voor de twee keer dit seizoen superzondag in ‘De Waaie’, want alle seniorenteams spelen thuis. En met succes. Het vierde wint met maar liefst 9-2 van St.-Jacob 2, het derde behaalt een knap gelijkspel tegen hoogvlieger DTD 4, het tweede wint met 3-0 van Jubbega 2 en het eerste ten slotte behaalt drie belangrijke punten door met 1-0 van Lemmer te winnen. Lemmer is weliswaar een kleine club vergeleken met  dorpsgenoot CVVO, maar de meegereisde aanhang laat zich fanatiek doch fair horen. Dat doet de supportersschare van St.-Anna ook, want men is het niet vaak eens met de opvallend vlaggrage grensrechter van de gasten.

Oefenen
Even een agenda-item tot slot: het eerste speelt op dinsdagvond 15 november a.s. om 20.00 uur thuis een oefenwedstrijd tegen SC Berlikum. Aanvang: 20.00 uur.

Bingo
En nu we toch bezig zijn: zaterdagavond 19 november vanaf 20.00 uur organiseert de activiteitencommissie een ‘Bingoavond’ in de kantine. Iedereen heeft 100% kans op een prijs, zo staat op de poster te lezen.

Tot de volgende week.