Klien Sjiet (135): Sjoukje’s Kerstversiering, nieuwe muziekinstallatie en ranja

27 november 2016 17:15

In deze column wordt iedere week het wel een wee van onze club besproken. Nieuwsfeiten bijvoorbeeld en activiteiten die zich bij onze club voordoen. Deze week week 47.

Kerstversiering
Woensdagavond komt er een foto voorbij waarop Piet Bouma en Johannes van der Woude in de kantine bezig zijn met planken tegen de muur te bevestigen. Daar moet ik meer van weten. Dus donderdagochtend na de haarbehandeling van Frans Gerben Groen ga ik naar de kantine. In de gang kom ik Sjoukje Schouten tegen en dan begint het mij meteen te dagen: Kerstversiering. Dit jaar wordt het groots aangepakt. Alle ideeën hiervoor komen uit het brein van Sjoukje. Aan het einde van de week is het nagenoeg klaar. Alleen de kerstbomen dienen nog geplaatst te worden. Dat gebeurt na Sinterklaas. De kantine ziet er prachtig uit!

Nieuwe installatie
De nieuwe geluids- en muziekinstallatie is deze week in de kantine geplaatst. Donderdagochtend bewonder ik deze installatie. Wat zal deze installatie een verademing zijn. En de gebruiksaanwijzing is niet zo ingewikkeld als die van de vorige installatie. De columnist kan bijna niet wachten totdat hij vrijdag een verzoekje kan plaatsen bij Paulus Akkerman of Ronald Riemersma die dikwijls als disc-jockey fungeren. Wordt het Dr. Hook misschien? Of toch weer het vertrouwde geluid van Pink Floyd? Nee, doe toch maar Jackson Browne. Ach nee, weliswaar heel mooi, maar veel te lang. Weet je wat, ik laat me wel verrassen en desnoods bedenk ik die avond spontaan een verzoekje. Ho, ik weet het al: ‘Skandal im sperrbezirk’ van de Spider Murphy Gang. Hoe likent dat?

Veel activiteiten
Op vrijdagavond is er heel wat te doen in de kantine. Het kledingspreekuur is er, Sinterklaasinkopen kunnen er gedaan worden door attributen van de club te kopen, er is een fotosessie voor de Albert Heijn Wassenaar spaaractie en het is klaverjasavond. Er worden veel attributen verkocht en er komen 105 pupillen op de foto. Alleen de opkomst van de klaverjasavond blijft achter.

Klaverjassen
Laten we dat laatste er eens uit pakken. Of het nu komt omdat de maandelijkse klaverjasavond deze keer niet op de derde maar vierde vrijdag van de maand wordt gehouden, laten we in het midden, maar vier tafels is wel heel mager. Dat moet opgekrikt worden. En dat zegt iemand die al heel lang niet meegedaan heeft. Klopt. Maar misschien moet ik de kaarten ook maar weer eens oppakken. Ik zal er over nadenken. En als meer dat voornemen hebben en daadwerkelijk hiertoe besluiten, dan komen er vast weer meer deelnemers. Het voordeel voor de kaarters van deze avond is wel dat er toch acht prijzen te vergeven zijn ondanks de magere opkomst. De helft ontvangt daardoor een prijs.

Vrouwen 30+ kampioen
En dan wordt omstreeks half twaalf de overheersende jolige avond verhoogd als Vrouwen 30+ de kantine binnenkomt. Dit team heeft dit seizoen voor het eerst in competitieverband gespeeld en is meteen kampioen geworden. Voorwaar een uitstekende prestatie. De vrouwen hebben al een feestje gevierd in de kantine van FVC en zetten dit vrolijk door in onze kantine.

Kampioensinstuif komt er!
Een kampioeninstuif komt er dus ook dit seizoen. Sterker nog: er zijn in de najaarscompetitie drie kampioenen te feliciteren. Naast Vrouwen 30+ zijn dat 35+ 1 en de E1. Laatstgenoemde wint zaterdag met 3-5 van de concurrent en kunnen aan de patat en limonade.

Derby?
Is DTD - St.-Anna wel of niet een derby? Nu in de tweede klas wel. Voor onze club zijn de échte derby’s die tegen Dronrijp en St.-Jacob, maar die voetballen al jaren veel lager dan St.-Anna. Ook de wedstrijden tegen Stiens behoorden altijd tot onvervalste derby’s, maar helaas bestaat daar het prestatievoetbal niet meer op zondag.

Ranja
Maar goed, DTD uit dus. Iedereen mag best weten dat ik vooraf wel een beetje gespannen was. Om goed de winterstop in te gaan, is er nog een aantal punten nodig. En tegen DTD kan dit, hoewel die club virtueel bovenaan staat. Het is krachtvoetbal dat DTD speelt gepaard gaande met lange halen naar voren naar de rappe voorwaartsen. Maar dat heeft dit seizoen klaarblijkelijk al veel succes gehad. St.-Anna probeert daarentegen op te bouwen en dat lukt zondag niet altijd even goed dankzij fel verdedigen van de Jelsumers. Oh, je bent een wedstrijdverslag aan het schrijven? Laten we dat maar niet doen in een column. St.-Anna wint weliswaar geflatteerd, maar zeker verdiend met 0-3 en de spelers kunnen na afloop, net als de E1 de dag daarvoor, aan de ranja…

Tot de volgende week.