Klien Sjiet (137): Beatles of Stones, zaalvoetbaltoernooi Coos, Sneeuwwitje en line-up

12 december 2016 17:45

In deze column wordt iedere week het wel een wee van onze club besproken. Nieuwsfeiten bijvoorbeeld en activiteiten die zich bij onze club voordoen. Deze week week 49.

Beatles of Stones?
Na maandag is Sinterklaas huiswaarts. Je zou er dan meteen achteraan kunnen schrijven dat iedereen zich nu op de kerst gaat richten. Maar dat tijdperk is ons echter allang gepasseerd. Tegenwoordig zijn al veel mensen met kerstmis bezig, terwijl Sinterklaas nog menig kinderhandje schudt. Kerst lijkt aan populariteit te winnen net als zaterdagvoetbal ten opzichte van zondagvoetbal. Ben jij voor Sinterklaas of voor de kerstman? Dat is net zoiets als de meest gestelde vraag in de geschiedenis van de popmuziek: ben je voor the Beatles of Rolling Stones? Wat de laatste vraag betreft ben ik ongetwijfeld voor the Beatles. Weten jullie dat ook weer. Niet dat jullie hier iets aan hebben, maar toch…

Geen zaalvoetbal
Kerst en oud en nieuw betekent altijd een aantal vaste clubactiviteiten. Wat dat betreft doet de columnist eerst even een minder leuke mededeling: omdat de laatste zondag van het jaar op eerste Kerstdag valt, is er dit jaar geen zaalvoetbaltoernooi voor de senioren. Nee, een week later kan niet omdat het dan 1 januari 2017 is. Ook de week voor kerst lukt niet, omdat het dan nog een inhaalweekend is. Volgend jaar is het toernooi er uiteraard weer.

Coos
Wat wel doorgaat is het ‘Oudejaarszaalvoetbaltoernooi’ dat voor de 32ste keer wordt georganiseerd. Samen met Coos van Kooten heeft de columnist aan de wieg gestaan van dit toernooi, maar terwijl ik daar in 1986 mee stopte, is Coos doorgegaan en heeft alle (!) edities georganiseerd. Hij is dus al ruim dertig jaar de grote animator. Coos is een bescheiden man, zoals jullie allemaal weten, maar deze prestatie van formaat mag hier best eens aangehaald worden.

Veldje
Het is alweer een paar weken geleden dat ik op een ochtend een kop koffie in de kantine heb gedronken; dus daar donderdagochtend maar even naar toe. Gerrit Minnema had me al ook even geappt, want hij is die dag vrij. Knus zitten we met een groepje in de reproruimte. Daartussen ook twee werklieden uit, ik gok, Gelderland, die het kleine veldje komen schoonmaken met allerlei voertuigen en aanhangers.

Sponsormail stopt
Harm Jensma geeft in de sponsormail van donderdag aan dat deze editie tevens de laatste is. Even de lezers bijpraten die deze sponsormail niet ontvangen: aan de vooravond van iedere thuiswedstrijd van het eerste elftal stuurt Harm aan de sponsoren en bestuursleden van de club een uiterst lezenswaardige sponsormail. Dit heeft hij nu een paar seizoenen gedaan, maar helaas geeft hij nu aan dat dit de laatste van zijn hand is. In zijn slotwoord vraagt hij of iemand anders dit van hem wil overnemen. Wie hier wel oren naar heeft, kan zich bij één van de leden van de sponsorcommissie melden.

Sneeuwwitje
Van het drankje ‘Huppeltje’ was ik al wel op de hoogte, want die wordt al jaren zo nu en dan geschonken, maar volgens mij wordt er vrijdagavond voor het eerst in onze kantine een ‘Sneeuwwitje’ besteld. Kantinevrijwilliger Niels Wijngaarden heeft de eer om als eerste dit drankje te vervaardigen. De volgende dag besluit ik om dit drankje eens op te zoeken op internet. Bestaat het wel of komt het uitsluitend in Friesland voor? Dat laatste is niet het geval. Dit vind ik erover op internet: “Sneeuwwitje is een zoetig drankje met 1 vol% alcohol dat zelf gemaakt wordt door 1/5 deel bieren 4/5 deel 7-Up te mengen.”

Schemerig
Aan het einde van de eerste helft van de thuiswedstrijd van Vrouwen 1 is het al schemerig, zodat in de rust de lichtenmasten worden ontstoken. Hierdoor waan je je bij een avondwedstrijd. Toch geeft zoiets een bepaalde sfeer. En die sfeer wordt alleen maar verhoogd, want St.-Anna wint de wedstrijd.

Line-up
Het heeft een maand geduurd voordat het eerste elftal op zondag weer een thuiswedstrijd afwerkt. Zondag is het zover en het is niet zomaar een thuiswedstrijd. Omdat de JO9-1 de meeste loten heeft verkocht in het kader van de ‘Grote Club Actie’ gaan de spelers met het eerste elftal het veld op voordat de wedstrijd tegen Peize plaatsvindt. Line-up heet dat. En natuurlijk krijgen alle spelers een bakje patat.

Geen buitenspel
Voor de wedstrijd is er dus van alles te doen, maar ook tijdens de wedstrijd is het allesbehalve saai. In de eerste helft is Peize de veel betere partij, maar in de tweede helft weet St.-Anna onder het juk vandaan te komen, buigt een 0-1 achterstand om in een 2-1 voorsprong, maar uiteindelijk is de verdiende winst (2-3) toch wel voor Peize. Hoewel, we hadden een punt moeten hebben, want in de blessuretijd scoort St.-Anna, maar de grensrechter vlagt, geheel ten onrechte, voor buitenspel. Het is niet anders, maar toch blijft het wrang.

Manco
Maar goed, na afloop van de wedstrijd is het niettemin gezellig in de kantine. Vol ook. Ook Peize blijft hangen (men is met de bus) en weet de sfeer er wel in te brengen. Grote klasse. En als zo vaak komt het grote manco van de columnist weer naar boven: nooit eens op tijd naar huis. Waarom lukt het mij nu nooit?

Tot de volgende week.