St.-Anna in doelpuntrijke slotfase met 2-3 onderuit tegen Peize

13 december 2016 17:15

Voor zondag 11 december jl. stond voor St.-Anna de thuiswedstrijd tegen Peize op het programma, een lastige tegenstander. In het verleden werd tegen deze ploeg zes keer gespeeld en alle wedstrijden gingen verloren.

Tekst: Willem Hiemstra

De afscheidnemende trainer Arnold Haanstra had voor de laatste wedstrijd voor de winterstop de volgende opstelling in petto: in het doel Jouke Bosje en verder Jari Braaksma, Geert Scheer, Erwin Riemersma, Johan Dijkstra, Luc Meenderink, Harmen Visser, Sytze Jorrit Jorritsma, Pieter Jan Plat, Jorn de Jong en Klaas Jan Bijlsma. Scheidsrechter was de heer Bierma, die in deze sportieve wedstrijd de kaarten op zak hield. Pupil van de week Jitze Meijer gaf het goede voorbeeld hoe de doelman van Peize gepasseerd moest worden.

St.-Anna had voor de rust niets in te brengen tegen het goed combinerende en felle Peize. Men liep achter de feiten aan en doelman Lennart Renkema van de gasten behoefde geen enkele maal in te grijpen.

Jouke Bosje daarentegen had het aanzienlijk drukker en mede door goed optreden van hem kreeg de man bij het scorebord voorlopig geen werk te verrichten. Een weifeling in de achterhoede van St.-Anna en van doelman Bosje bracht daar in de twintigste minuut verandering in, want Loran Vrieling kon de bal eenvoudig in het doel schuiven, 0-1.

Een tweetal uitstekende reddingen van Jouke Bosje voorkwam nog erger voor de thuisclub. In de blessuretijd van de eerste helft kreeg St.-Anna nog een drietal corners te nemen, maar dat leverde ook niet het gewenste resultaat op.

Na de rust, waarin Luc Meenderink werd vervangen door Jan-Dirk Faber, gingen de gastheren iets fanatieker van start, maar Peize bleef de beter voetballende ploeg. Nadat Jouke Bosje na twintig minuten nog een prima redding had verricht kwam St.-Anna twintig minuten voor tijd onverwachts op 1-1. Goed doorzetten van Jorn de Jong en via de doelman kwam de bal bij Pieter Jan Plat terecht, die beheerst scoorde.

Twee minuten later schoot dezelfde speler net naast, maar een minuut later verzilverde hij wel een voorzet van Klaas Jan Bijlsma, 2-1. Een kwartier voor tijd kwam Joris Kolkman voor Jorn de Jong in het veld. Tien minuten voor tijd kwam een van richting veranderde bal bij een speler van de gasten terecht, die geen moeite had om de gelijkmaker in te tikken. 2-2.

Twee minuten later kwam Peize weer op voorsprong toen doelman Bosje kansloos werd gepasseerd uit een vlot lopende aanval, 2-3. Pieter Jan Plat was even later dicht bij de gelijkmaker, maar de bal ging via de doelman voorlangs. Vervolgens werd een buitenspeldoelpunt van de bezoekers afgekeurd.

In blessuretijd kwam St.-Anna via Geert Scheer nog wel op 3-3, maar dit doelpunt vond in de ogen van de scheidsrechter geen genade. Hij keurde deze gelijkmaker op advies van de assistent-scheidsrechter, volgens insiders geheel ten onrechte, af. Eindstand 2-3 voor de gasten, een zege die hen qua voetbal zeker toekwam.