Geflatteerd verlies voor St.-Anna tegen Olyphia

15 september 2013 14:00

Boland, H.F.

Onbekend

St.-Anna heeft tegen Olyphia de uitstekende seizoensouverture niet een goed vervolg kunnen geven. In Noordwolde werd met 3-0 verloren. Weliswaar een geflatteerde nederlaag, maar dit gegeven verandert natuurlijk niets aan de uitslag.

Hoewel St.-Anna vrijwel de gehele wedstrijd de overhand had, bleken de counters van Olyphia fataal. Bovendien hadden de St.-Annabuurtsters de pech dat de scheidsrechter deze dag niet bepaald sympathie toonde voor de Bildtkers.

Ten opzichte van vorige week miste trainer Arnold Haanstra de geblesseerd uitgevallen Stefan Banning. Hierdoor diende de Bolswarder trainer te schuiven in de opstelling en kwam tot de volgende elf: Desmond Louwerens; Jesse Offringa, Sytze-Jorrit Jorritsma, Geert Scheer, Frank Oosterhaven; Waling Westra, Gerrit Strikwerda (80. Jelte de Vries), Theo Valk; Ruben van der Leij (46. Pieter Jan Plat), Klaas Jan Bijlsma en Jens de Haan.

St.-Anna heeft het altijd moeilijk tegen het stugge Olyphia. Het is zeker niet verkeerd bedoeld, maar Olyphia is niet bepaald een voetballende ploeg, combineren is niet het handelsmerk. De bal wordt regelmatig per luchtpost naar de voorwaartsen geschoten. De ploeg beschikt echter over een paar goede voetballers die regelmatig het verschil maakt. Zo ook afgelopen zondag. Daarnaast herbergt het team een portie gezonde strijdlust.

Hierop hadden de gasten eerst geen antwoord. St.-Anna begon bovendien veel te slap aan de wedstrijd en liep daardoor achter de feiten aan. Alle tweede ballen bijvoorbeeld waren voor de spelers van Olyphia. De thuisclub kwam zodoende terecht op voorsprong. Onoplettendheid van St.-Anna, dat op het middenveld ontstond, resulteerde in de 13de minuut in een snelle actie door het midden waarbij een speler van Olyphia alleen op Desmond af kon gaan en daarmee wel raad wist: 1-0.

Hoe vreemd het moge klinken, maar blijkbaar had St.-Anna een tegengoal nodig, want nu werden de ruggen gerecht en de felheid werd eindelijk geëtaleerd. Daardoor nam St.-Anna het veldoverwicht over en tot het einde van de eerste helft bleef men de overheersende partij. Er werd goed gevoetbald en fraaie combinaties ontstonden bij tijd en wijle. Tot grote kansen leidde dit echter niet. Dit was overigens ook het geval bij de thuisclub.

Lezers die mijn verslagen regelmatig lezen, weten dat de verslaggever het zelden over het twijfelachtige acteren van een scheidsrechter heeft; in tegendeel: op een uitzondering na complimenteert hij de scheidsrechter na zijn optreden. Helaas trof St.-Anna deze zondag de uitzondering. Laten we duidelijk zijn: daar is de nederlaag niet geheel aan te wijten, maar grote invloed had deze regelmatig pedant acterende leidsman wel op de wedstrijd.

Met name St.-Anna had hier last van, maar ook de spelers van Olyphia stonden regelmatig met een vragende blik in de ogen na een fluitsignaal van arbiter Boland. Hij nam vreemde beslissingen en dat gold voor beide partijen. Als je dacht dat hij voor een bepaalde actie zou fluiten, liet hij doorgaan en andersom gebeurde dat ook regelmatig. Echter, St.-Anna werd het grootste slachtoffer. Vooral wat betreft de gegeven gele kaarten in de tweede helft. Maar voordat wij daar naar toegaan, dienen we eerst de ruststand te vermelden: 1-0.

Net na rust kreeg Geert een gele kaart, nadat hij een grapje maakte in het veld dat de grensrechter de avond daarvoor waarschijnlijk te laat op bed was gekomen. Tot zijn stomme verbazing kreeg hij hiervoor geel. “Het was maar een grapje”, verweerde Geert zich nog waarop de scheidsrechter aangaf dat hij niet van grapjes hield…

Ja, daar kwam St.-Anna na deze kaart nog meer achter. In de 53ste minuut kreeg Jens meteen rood, omdat hij neergehaald werd en toen een woord zei dat een erge ziekte aangaf. Natuurlijk is dat zeker niet goed te praten en dit woord moet je ook nooit zeggen, maar om daar nu een rode kaart voor te geven. Naderhand bleek dat Boland dit bij de toss had medegedeeld aan de beide aanvoerders, maar niet alle spelers waren hiervan op de hoogte.

Na deze kaart moest St.-Anna dus verder met tien man. En na een vreemde gele kaart voor Olyphia, was het in de 67ste minuut Gerrit die ineens een gele kaart kreeg. “Schwalbe”, gaf de scheidsrechter aan, terwijl Gerrit echt wel onderuit werd gehaald. Zo’n sprong door de lucht is zelfs voor Epke Zonderland te moeilijk wat betreft zijn afsprong. Trouwens, enkele gele kaarten voor beide partijen waren wel terecht gegeven.

Maar goed, genoeg over het niet bijster goede optreden van de leidsman. Laten we het er maar op houden dat hij zijn dag niet had. St.-Anna heeft deze arbiter namelijk vaker gehad en toen floot hij uitstekend.

Werd er tussendoor ook nog gevoetbald? Ja, hoor. St.-Anna bleef, ondanks de tien man, de betere ploeg, maar, net als in de eerste helft, leidde dit niet tot grote kansen. In de 84ste minuut kreeg St.-Anna wel een hele grote kans, maar de inzet van Klaas Jan, die alleen voor de doelman verscheen, kwam in de handen van de goalie. De daaropvolgende uitval zorgde voor 2-0, omdat St.-Anna achterin risico’s nam. Dat het in blessuretijd nog 3-0 werd, is meer voor de statistieken.

Volgende week speelt St.-Anna thuis tegen Drachten. Aanvang: 14.00 uur.