Verdiende winst van St. Anna

29 september 2013 14:00

Eijk, S. van der

Onbekend

Tot afgelopen zondag had St.-Anna nog nooit verloren van Dalen. En na zondag blijft die ongeslagen status van kracht. Toegegeven, het is een flauwe opening, want men had nog nooit tegen Dalen gevoetbald, maar heerlijk is het wel als je een uitwedstrijd wint en daardoor bovenin meedoet; voor zover je daarvan kunt spreken na vier wedstrijden. Het werd in Dalen uiteindelijk 1-3 voor de Bildtkers.

St.-Anna startte in dezelfde opstelling als de week daarvoor: Desmond Louwerens; Bart Kuiken, Jesse Offringa, Geert Scheer, Frank Oosterhaven (80. Dirk Jan Keizer), Waling Westra, Pieter Jan Plat, Theo Valk, Sytze Jorrit Jorritsma (72. Guylian Kick), Gerrit Strikwerda (59. Klaas Jan Bijlsma) en Ruben van der Leij.

Net als de vorige wedstrijd tegen Drachten begonnen de Bildtkerts fel aan de wedstrijd. Men liet de thuisclub niet of nauwelijks aan de bal komen; laat staan in hun spel. Mede hierdoor was St.-Anna de betere ploeg. Het spel speelde zich zodoende voornamelijk af op de helft van de Drenten.

De eerste de beste uitval leverde echter wel een doelpunt op voor Dalen. Onachtzaamheid in de verdediging leidde er toe dat spits Heerkens de bal in de 13de minuut maar voor het intikken had en derhalve voor 1-0 zorgde.

Een flinke domper voor St.-Anna, maar er was nog volop tijd om in iedere geval deze achterstand weg te poetsen en ook nog genoeg tijd om de drie punten mee huiswaarts te nemen. De gasten raakten in ieder geval niet van slag van het tegendoelpunt zoals dat de voorgaande wedstrijden wel eens het geval was.

Het team van Arnold Haanstra bleef de bovenliggende partij en kreeg ook enkele kansen om een de gelijkmaker aan te tekenen. Weliswaar was het spel niet zo goed als de week daarvoor, maar er ontstonden wel regelmatig goede combinaties.

Combinaties waren er daarentegen nauwelijks bij Dalen. Zij hanteerden ‘stokbroodvoetbal’: lange halen naar voren of juist over de zijlijn de bomen in. Er zat, eerlijk gezegd, afgelopen zondag weinig voetbal in Dalen. De bal vijf keer naar elkaar toespelen kwam haast niet voor. Hiermee wil de verslaggever niet denigrerend doen over de thuisclub, want het was nu eenmaal een feit.

Het wachten was op de gelijkmaker van St.-Anna. En die kwam er gelukkig voor rust nog. In de 38ste minuut mochten de gasten een hoekschop nemen. In eerste instantie werd deze afgeslagen, maar de bal kwam voor de benen van Ruben van der Leij die leep de bal door een woud van benen in het doel schoot: 1-1.

Nauwelijks twee minuten later kroop St.-Anna door het oog van de naald, nadat een speler van Dalen een dot van een kans kreeg, maar de bal tot opluchting van de Bildtkers voorlangs schoot. Omdat St.-Anna ook niet meer in de eerste helft wist te scoren, werd de ruststand 1-1.

Na de rust kwam er een feller Dalen uit de kleedkamer, maar er zat in het eerste half uur nog steeds weinig voetbal in. De bal werd vaak naar voren geschoten en was meestal een prooi voor de verdediging van St.-Anna, zodat men makkelijk op de been bleef.

De voorsprong voor St.-Anna was verdiend en ontstond al in de 50ste minuut. En opnieuw werd er uit een hoekschop gescoord. Het was Jesse Offringa die boven iedereen uittorende en in het doelgebied de bal inkopte: 1-2. Jesse’s eerste doelpunt in het eerste elftal. Deze eerstejaars senior heeft zich meteen in de basis gespeeld en voetbalt al wedstrijden uitstekend. Ook Ruben van der Leij, eigenlijk ook eerstejaars senior alhoewel hij vorig seizoen ook al meespeelde, lijkt na zondag dit seizoen zijn draai te hebben gevonden.

Na 25 minuten begon Dalen meer te drukken en het tot dan toe makkelijk voetballend St.-Anna kreeg bij vlagen met druk te maken, maar kwam nooit echt in de grote problemen. En toen Pieter Jan er in de 64ste minuut de 1-3 maakte, konden de Bildtkers nog ruimer ademhalen.

Aan deze derde treffer ging trouwens mooie combinaties vooraf. Theo Valk speelde de bal diagonaal naar de rechterkant, alwaar Klaas Jan Bijlsma de bal bekeken naar Pieter Jan passte en deze laatste scoorde, in de 64ste minuut, koelbloedig 1-3.

Hoewel Dalen het nog wel probeerde om in ieder geval de aansluittreffer te maken, kon keeper Desmond Louwerens zijn doel moeiteloos schoonhouden waardoor de wedstrijd in 1-3 eindigde. Dit resultaat was ook een mooie opsteker voor de meegereisde supporters van St.-Anna naar het verre Dalen. Geweldig dat jullie er waren!

Door dit resultaat heeft St.-Anna negen punten behaald uit vier wedstrijden. Zondag 6 oktober a.s. speelt St.-Anna thuis tegen Ruinerwold. Aanvang: 14.00 uur.