St.-Anna wint van Akkrum en pakt 2de periodetitel

28 februari 2016 22:00

Nee, hoogstaand was het afgelopen zondag niet. Niettemin won St.-Anna in en van vv Akkrum met 0-3. Daarmee kwamen de Bildtkers in het bezit van de tweede periodetitel. Maar voor het vertoonde spel kon men onmogelijk een prijs krijgen. Daarvoor was het spel toch te pover.

St.-Anna startte in de volgende opstelling: Jouke Bosje; Jari Braaksma, Geert Scheer, Theo Valk, Johan Dijkstra; Sytze-Jorrit Jorritsma, Jan Dirk Faber (58. Etienne Kick), Waling Westra (85. Joris Kolkman); Timo Bijma, Pieter Jan Plat en Klaas Jan Bijlsma (67. Mike Lorijnen).

Meteen had St.-Anna het veldoverwicht en dat zou ook de gehele wedstrijd zo blijven. Ook voor een leek was het duidelijk zichtbaar dat St.-Anna veel meer kwaliteit herbergt dan de nummer laatst Akkrum.

Dit werd al in de 15de minuut uitgebuit, nadat een afgemeten voorzet attent en fraai door Pieter Jan Plat werd ingekopt. Een terechte voorsprong derhalve. En de toeschouwers gingen er nog maar eens goed bij staan, want dit kan wel eens een doelpuntenregen worden in het voordeel van St.-Anna. Maar niets was minder waar, want hierna kreeg St.-Anna een lange tijd geen grote kansen.

Sterker nog:meteen na de openingstreffer kreeg Akkrum de eerste kans van de wedstrijd, maar wel een hele grote, maar doelman Jouke Bosje redde bekwaam. Even later opnieuw een kans voor de thuisclub en het leek erop dat de verdediging wederom niet vrijuit ging. Ook deze kans werd echter niet benut door Akkrum.

Weliswaar bleef St.-Anna de bovenliggende partij, maar tot grote kansen leidde dit niet. Het spel zakte zelfs naar een bedenkelijk niveau waarbij slordigheid het kernwoord was. Veel passes belandden in de voeten van de tegenstander tot groot ongenoegen van iedereen die St.-Anna een warm hart toedraagt.

Aan het einde van de eerste helft eindelijk weer een kans in de persoon van Jan Dirk Faber. Hij stevende alleen op de keeper, maar zijn inzet stuitte op de goalie, zodat de ruststand 0-1 werd.

Na de rust hetzelfde beeld als in de eerste helft: St.-Anna was sterker dan Akkrum, maar het was slordigheid troef. Wel kreeg St.-Anna een aantal kansen, maar tot een treffer leidde dit niet. Ook Akkrum was niet bij machte om op gelijke hoogte te komen. Op het begin van de tweede helft na dan, want bij een scrimmage was Akkrum dichtbij de gelijkmaker, maar was het wederom Jouke Bosje die het team redde.

In de 73ste minuut was het dan toch raak voor St.-Anna. Timo Bijma snelde het strafschopgebied binnen, wurmde zich langs drie tegenstanders, maar werd toen neergehaald. Scheidsrechter Frankena wees naar de stip en het was Theo Valk die wel raad wist met deze mogelijkheid: 0-2.

Hierna was de strijd wel beslist. Je zag de krachten uit de spelers van Akkrum vloeien; of beter gezegd: de hoop op een goed resultaat was geheel geslonken.

Waarschijnlijk mede hierdoor kon St.-Anna de score uitbreiden naar 0-3 en wie anders dan Pieter Jan wist net buiten het strafschopgebied de bal over de keeper te deponeren waardoor de bal in een leeg doel belandde. En dit werd tevens de eindstand.

Door de winst neemt St.-Anna de koppositie weer van Udiros over en pakt het de tweede periodetitel. Maar het grootste doel is het behalen van het kampioenschap en daarvoor zijn er nog negen finales te spelen. Te beginnen bij de thuiswedstrijd op zondag 6 maart a.s. tegen Leovardia. Tot dan!