Klien Sjiet (138): Lek, oproep, stabiel en vermissing afstandsbediening

18 december 2016 16:00

In deze column wordt iedere week het wel een wee van onze club besproken. Nieuwsfeiten bijvoorbeeld en activiteiten die zich bij onze club voordoen. Deze week week 50.

Prima barpersoneel
Zoals ik in de vorige column al schreef zorgde de selectie van Peize na de laatste thuiswedstrijd van 2016 van het eerste voor een prima sfeer. Dat dit ook werd gewaardeerd van de Peize-kant blijkt uit een facebookbericht van Peize: “Schitterende sfeer in St.-Anna. Prima barpersoneel.” Kijk, daar worden wij blij van. Bovendien schrijft de desbetreffende schrijver wèl St.-Anna in plaats van Annaparochie zoals de verslaggever van Peize deed. Mocht laatstgenoemde dit lezen: het is toch echt St.-Annaparochie.

Don Quichot
“Word je daar nu nooit eens moe van?” Waarvan? “Altijd maar weer mensen wijzen op taalfouten?” Hierop kan ik alleen maar een volmondig ja antwoorden. Nou ja, niet moe, maar het is wel eens vervelend; zowel voor mijzelf als voor degenen die ik verbeter. Dat dit het lot is van de taalverslaafde is wat te kort door de bocht, maar het kan wel iets minder. Zowel wat betreft de Nederlandse als Bildtse taal. Nu niet denken dat het de spuigaten uitloopt; o nee, zeker niet, maar ik ga mij voortaan wel vaker stilhouden en nog meer dan anders in mezelf mensen verbeteren. Dus laat iedereen maar ongestraft ‘hewwe deen’ of ‘middeg’ zeggen. Of ‘Hun zeggen’. Ja, ik weet het zelf maar dondersgoed: het zal een kwelling worden. Ik wil echter binnenkort geen structurele bewaking zoals Geert Wilders. Laat dus iedereen maar praten zoals hij wil en laat deze naar Don Quichot-riekende columnist dan enkel nog mensen verbeteren waarbij nog eer te behalen is. Het is niet anders.

Lek?
Woensdagavond wordt bekend dat Sido Postma vanaf volgend seizoen de nieuwe trainer van Zondag 1 is. Besloten wordt om dit tot vrijdagavond nog even onder de pet te houden. Maar probeer dat maar eens in de huidige tijd met social media. Of het nu een lek was of een gok, laten we in het midden, maar aan het begin van donderdagmiddag komt er al een bericht op twitter voorbij van nota bene iemand uit Hardegarijp dat Sido de nieuwe trainer is. IJlings worden de personen ingelicht die voordat het persbericht uitgaat dienen te worden ingelicht.

Stabiel
Maar het begrip welingelichte bronnen kan ook leuk zijn. Zo krijg ik deze week de bevestiging hoe onze club er in Friesland opstaat. Want nu de trainerscarrousel volop draait, krijg je wel eens wat te horen. Welnu, leden, supporters en sponsoren, onze club staat bekend als een hele stabiele club waar nooit onrust is. Zo, die kunnen we in de kerstboom steken. De laatste bestuurscrisis dateert bijvoorbeeld van 1964 en dat is toch alweer 52 jaar geleden. “Is er dan nooit onrust daar bij jullie? Ook niet als het bier op is?” Dat is nooit op, want meesterinkoper Tjepco Vrieswijk zorgt er altijd voor dat er nooit iets op is.

Oproep
“Wer waarstou nou met dyn groate freet?” Nee, niemand heeft dit tegen mij gezegd, maar ik zou het mij wel kunnen voorstellen dat dit gezegd zou kunnen zijn. Een paar weken terug schreef ik dat ik dan ook maar weer moet gaan klaverjassen. Welnu, de daad heb ik nog niet bij het woord gevoerd, want ik doe vrijdagavond niet mee. Er zijn vijf tafels, maar dat moeten er de volgende keer minsten zeven worden. Dus hierbij een oproep aan de leden en donateurs om de volgende keer ook mee te doen. We gaan voor de zeven!

Teamfoto
Zaterdag 1 Zaterdag 1 heeft zaterdag de eer om de laatste wedstrijd van 2016 te spelen. Hoewel ik aanvankelijk andere plannen heb die middag, schuif ik die middag toch even aan op ons sportpark. Het is namelijk ook altijd wel gezellig om rond het veld te lopen en te keuvelen. Ook de elftalfoto van Zaterdag 1 komt even ter sprake. Van alle teams is inmiddels een foto gemaakt behalve van Zaterdag 1. Eerder heb ik al geschreven dat er regelmatig een wedstrijd van dit team uitvalt, maar het komt ook wel eens voor dat de fotograaf niet in de gelegenheid is om aanwezig te zijn bij een wedstrijd. Na de winterstop moet het vast een keer lukken.

Zondag 2
Zondag 2 speelt zaterdagmiddag in de derde ronde van de beker tegen vv Gorecht 4. Je zou zeggen dat deze club genoemd is naar de vestigingsplaats van de club. Mis! De club heet dus Gorecht, maar de club komt uit Haren (nabij Groningen). In de tweede helft gaat het helemaal mis met St.-Anna en verliest het team met maar liefst 6-0 en hiermee is uiteraard het bekeravontuur ten einde.

Vermist: afstandsbediening scorebord
Sinds een aantal weken mist de club één van de twee afstandsbedieningen voor het scorebord. Wellicht heeft iemand deze per ongeluk meegenomen naar huis, maar nog niet teruggebracht. Zou degene dit alsnog willen doen? Mocht de kantine niet open zijn (het is per slot van rekening winterstop), geef dan even door dat jij het apparaat thuis hebt liggen.

Kerstdagen
Iedereen prettige kerstdagen toegewenst. En het nieuwe jaar dan? Geen paniek, want dat komt in een latere column wel aan bod.

Tot de volgende week.