Klien Sjiet (142): JO11-1, OFK, SSS, 10CC en zaalwacht

15 januari 2017 14:00

In deze column wordt iedere week het wel een wee van onze club besproken. Nieuwsfeiten bijvoorbeeld en activiteiten die zich bij onze club voordoen. Deze week week 2.

JO11-1
De digitale inkt van de vorige column was nog nat toen er een artikel over de JO11-1 op onze site verscheen. Dit team speelde op zaterdag 7 januari jl. namelijk op de finaledag van het ‘Kerstzaalvoetbaltoernooi’ in Franeker. Uiteindelijk eindigde men als vierde. Gefeliciteerd nog met deze geweldige prestatie! Natuurlijk waren de ouders op de hoogte van de finaledag, maar verder maar heel weinig mensen van de club, zo blijkt naderhand. En dat is toch wel jammer. Op het moment dat bekend werd dat JO11-1 de finaledag bereikte, had er even een berichtje op de site, facebook en twitter gemoeten waardoor er vast meer supporters zouden zijn geweest dan nu in Franeker het geval was. Om misverstanden te voorkomen: het is geen aanval op wie dan ook, maar meer in zijn algemeenheid om alle nieuwtjes bij de webredactie te melden. De redactie weet namelijk ook niet alles. In het verlengde daarvan: vorig seizoen kwam het voor dat teams wel een stukje annex foto in ‘de Bildtse Post’ plaatsten, maar onze eigen website links lieten liggen. Dat mag eigenlijk toch niet meer voorkomen?

OFK (1)
We blijven bij zaalvoetbal. Het OFK. Zowel Vrouwen 1 als zaterdag 1 weten helaas de finaledag niet te bereiken. Tenminste, dat denkt de columnist, maar die slaat een leeg fust aan, want op vrijdag krijg ik een bericht van Robert de Vries dat Vrouwen 1 door is en of ik dat op onze site wil vermelden. Ik ben echter in de veronderstelling dat ook bij de vrouwen alleen de eerste twee van de poule doorgaan, maar St.-Anna, als de nummer 3, bereikt ook de volgende ronde. Inderdaad, ik heb mijn huiswerk niet goed gedaan.

Oproep heeft resultaat
De oproep van vorige week heeft resultaat gehad. Eerst krijg ik al een tip van Leendert Nauta en die blijkt het bij het juiste eind te hebben. Het is…. (trommelgeroffel) dames en heren… Jan Keizer! Jan en ik hebben contact en zijn beide van mening dat de faceboekpagina over historisch vv St.-Annaparochie zeker toekomst heeft.

SSS
De columnist schrikt van een bericht in ‘de Bildtse Post’ van deze week waarin vermeld wordt dat gymnastiekvereniging SSS in grote financiële problemen komt als de gemeente de club financieel niet tegemoetkomt. Wat is er gebeurd? De vereniging heeft het oude gymlokaal aan de Dordtsestraat moeten verlaten en de leden doen nu hun oefeningen in het nieuwe lokaal in ‘De Bildtse Slag’, maar daar is de huur vele malen hoger. Rudy Fopma is penningmeester en hij luidt de noodklok. Vroeger was het zo dat je automatisch lid werd van de gymnastiekvereniging. Naast de voetbalclub natuurlijk. Zo ging dat decennialang. Destijds waren de verenigingen, als het ware, stiefbroers van elkaar.

10CC
Ja, nu horen we er helemaal bij! Er komt donderdag een reportage van een uur van de popband 10CC op de televisie. Eindelijk! Maar ik realiseer mij terdege dat ik verre van neutraal ben in deze. Maar op deze donderdag blijkt nog maar eens dat veel mensen weten dat ik een groot fan (al 35 jaar) van deze band ben, want ik krijg veel appjes. Het is een schitterende documentaire. Maar hoeveel is deze uitspraak waard? Ik ben hierin immers niet neutraal….

Kerstpakket
Nou, beste lezers, het kerspakket is afgeleverd. Nee, ik moet het anders schrijven: er is een nieuw kerspakket verstuurd. Deze keer niet naar mijn woonadres, maar naar het werk. Daar mag ik vrijdagmiddag hevig geëmotioneerd de doos in ontvangst nemen.

OFK (2)
Zowel Zondag 1 als Vrouwen 1 komen door de poulefase heen, maar Zondag 1 verliest nipt in de achtste finales en Vrouwen 1 nipt in de kwartfinales. Maar ook als je nipt verliest ben je uitgeschakeld. Het is lang wachten voordat ik aan de weet kom wie het toernooi uiteindelijk heeft weten te winnen. Pas om 22.30 uur zet de paardenzender ‘Omrop Fryslan’ de uitslag op teletekst.

Zaalwacht
Helaas kan de columnist zaterdagmiddag niet in Franeker aanwezig zijn, want samen met Gerrit Minnema en Hessel de Weert heeft hij zaalwacht bij de B-junioren (JO17). Het zijn reserveteams, maar het niveau valt ons niet eens tegen in vergelijking met de jaren daarvoor. Na onze dienst hebben we een gezellige nazit in de kantine en bij de familie Miedema loop je niet snel anorexia op. Je hebt het er altijd goed. Nu was het ook weer uitstekend voor elkaar.

Trump
Tot slot wil ik jullie het volgende niet onthouden… Heeft het wel iets te maken met voetbal? Eh, nee, het heeft niets met voetbal van doen, maar ik vind het wel een schitterende opmerking. Wim Daniëls twittert het volgende over de nieuwe president Donald Trump: “Je schoonzoon benoemen tot je belangrijkste adviseur is net zo dom als je schoonmoeder vragen je relatietherapeut te worden.”

Tot de volgende week.