Spelerspassen straks op veld gecontroleerd

8 augustus 2013 14:00

De KNVB heeft enkele belangrijke wijzigingen doorgevoerd voor het amateurvoetbal. Zo worden de spelerspassen komend seizoen óp het veld en worden er tijdstraffen ingesteld.

Volgens de KNVB draagt de pas bij aan een eerlijk competitieverloop en kan bij geweld op het veld de identiteit van de speler worden achterhaald. Tot dit seizoen controleerde de scheidsrechter de passen in de bestuurskamer nadat het wedstrijdformulier was ingevuld.

De KNVB vindt dit geen waterdicht systeem. Want staat de speler van wie de scheidsrechter een pas heeft gezien wel op het veld? Daarom controleert de scheidsrechter de pasjes vanaf komend seizoen óp het veld. De KNVB noemt dit een visuele controle. Direct voorafgaand aan de wedstrijd wordt gecontroleerd of de spelers allemaal een pas hebben. Dat geldt ook voor de wisselspelers.

De aanvoerder assisteert de scheidsrechter. Na afloop van de wedstrijd controleert de scheidsrechter in zijn of haar kleedkamer de persoonsgegevens van de wisselspelers. Behalve de wisselspelers zijn ook de aanvoerders bij die controle aanwezig.

De visuele controle wordt gefaseerd ingevoerd: Vanaf 1 september: senioren mannen en vrouwen categorie A Vanaf 1 november: jeugdvoetbal jongens en meisjes categorie A Vanaf 1 januari: senioren mannen en vrouwen categorie B Vanaf 1 maart : jeugdvoetbal jongens en meisjes categorie B.

Actieplan: tijdstraffen
In de B-categorie komen er tijdstraffen van 10 minuten. In het actieplan staat verder onder meer dat komend seizoen jeugdspelers een spelregelbewijs moeten halen, dat er extra waarnemers worden ingezet en dat er actie wordt ondernomen tegen verenigingen die herhaaldelijk in de fout gaan.

(Bron: KNVB)