Klien Sjiet (144): Darten, buskruud, modem, camera’s en JO13-1

29 januari 2017 14:45

In deze column wordt iedere week het wel een wee van onze club besproken. Nieuwsfeiten bijvoorbeeld en activiteiten die zich bij onze club voordoen. Deze week week 4.

Darten
Oei, Johan Derksen, wat doe je nu? Maandagavond veegt hij de vloer aan met de darters en ook niet zo’n klein beetje ook. Ik herhaal zijn woorden hier maar niet. Maar hij krijgt er gegarandeerd problemen mee. Laat ik jullie maar voor zijn: ik heb inderdaad ook helemaal niets met darten. Ieder jaar tijdens de nazit van repetities van ‘de klaine Bildtse Kemedy’ is er ook altijd een één of ander dartstoernooi. De televisie gaat er speciaal voor aan. Ik kies er altijd steevast voor om er met de rug naar toe te gaan zitten, zodat de liefhebbers ernaar kunnen kijken. Niettemin blijft de nazit gelukkig wel altijd gezellig. Trouwens, de gehouden dartsavonden in het verleden van onze club waren ook altijd gezellig. Weliswaar volgde ik het toernooi niet, maar het zat altijd uiterst gezellig aan de bar. Misschien een idee om dit toernooi weer in ere te herstellen? “En wer sitstou dan? An ‘e bar seker?”  Eh, ik denk het wel, ja. Vermoedelijk met de rug ernaartoe.

Wolvega
Een paar weken geleden riep ik het al en de nagalm is waarschijnlijk helemaal in Wolvega beland. Toegegeven: het zat eraan te komen, maar toch is het iedere keer weer slikken als bekend wordt dat wederom een club voor prestatievoetbal op zaterdag kiest ten koste van op zondag. FC Wolvega is, zoals verwacht, de volgende. Niet alleen voor mij, maar voor het gehele zondagvoetbal slecht nieuws.

Buskruud (2)
Een paar reacties viel de columnist ten deel naar aanleiding van vorige week. Over Piet Both en Bauke ‘Buskruud’, om precies te zijn. Piet bleek bekender dan Bauke. Ik wil de peinzende mensen wel even in een zetje in de rug geven: Bauke had een hoofd die opvallend veel gelijkenis vertoonde met Boris Boef. Zichzelf goed verzorgen was niet bepaald zijn sterkste eigenschap. Ofwel: hij was niet proper. “Sêg nou maar gewoan dat-y stonk.” Ok, hij stonk. In de jaren negentig deed hij mee aan het ‘Mixtoernooi’ van onze vereniging dat destijds werd georganiseerd in het kader van Koninginnedag. De columnist was teamgenoot van Bauke. Balorig als ik was (en piepjong) gaf ik hem op een gegeven moment de opdracht om korter op de man te zitten, een echte voetbalterm. In dit geval was de man een vrouw. Bauke deed gedwee wat ik hem vroeg, of het kwam hem wel goed uit… Het was namelijk een jonge blondine. Die was helemaal niet gesteld op zijn wel heel nabije aanwezigheid. En nu willen jullie vast allemaal weten wie die blonde vrouw was… Laat ik maar geen namen noemen, maar ze woont nog steeds op het Bildt, heeft nog immer blond haar, is fotografe en schildert. Nu weten jullie vast wel wie ik bedoel.

Modem
Onderweg naar het werk belt Henny Wildeboer Schut woensdagochtend mij op: “Hé, Jan, het modem is stuk. D’r mot ’n nieuwe komme”, klinkt het in Zeister accent. Welja, alsof het niets kost… Ik houd de boot eerst even af. Op het werk laat ik er meteen een medewerker naar kijken en die constateert dat onze voetbalclub wel een heel oud modem heeft. Er moet sowieso een ander modem komen. Dus binnenkort is onze club ook wat betreft de internetverbinding weer helemaal bij.

Camera’s
Meer nieuws over nieuw: Jakob van der Meer heeft op ons sportpark de oude camera’s vervangen door nieuwe. Bovendien is het aantal camera’s uitgebreid, heb ik mij laten vertellen. Dus heren (en misschien enkele vrouwen) inbrekers en vandalisten: waar jullie ook staan of lopen, onzichtbaar blijven jullie lekker toch niet. Dat geldt overigens ook voor verliefde stelletjes die tijdens de kermis iets verder willen gaan dan de armen om elkaar heen slaan…

Pupillenvoetbal op de schop
Zoals verwacht gaat de nieuwe vorm van pupillenvoetbal door. Dit gebeurt al vanaf volgend seizoen. Onze club staat hier positief tegenover. Er gaat hierdoor wel behoorlijk veel veranderen. Ook moeten er waarschijnlijk meer doeltjes worden aangeschaft. Het is nog te vroeg om alles uiteen te zetten op onze site. Kun je echter niet wachten om deze plannen te bekijken, dan vind je het vast elders op internet.

JO13-1: eerste en tweede
De JO13-1 is eerste en tweede geworden tijdens de zaalvoetbalcompetitie Noord West-Friesland. Eerste én tweede!? Dat bestaat niet. Je wordt eerste óf tweede. En toch kan het. Het zit zo: het team heeft veertien spelers. Dat is te veel voor één team in de zaal, zodat er twee teams zijn gemaakt. Het tweede team wordt kampioen en het eerste team tweede. Een geweldige prestatie! Gefeliciteerd!

Dichten
Iedereen denkt dat ik altijd in de voetbalwereld bivakeer. Op zich is dat vaak zo, maar ik ‘ontsnap’ ook wel eens uit deze, voor mij vertrouwde, wereld. Donderdag is het gedichtendag en ’s avonds is er een gedichtenavond in de bibliotheek. Begin januari werd de columnist gevraagd om ook een gedicht voor te dragen. Ik schrijf namelijk ook wel eens wat. En dan kom je toch in een andere wereld waarin het gehalte voetballiefhebbers nogal karig is, concludeer ik. Deze wereld bevalt mij echter ook wel. Jullie begrijpen vast wel dat ik op deze avond geen voetbalgedicht voordraag. Het thema is humor en ik poog die avond om hieraan te voldoen.

Vrije zondag
Op een drietal oefenwedstrijden op zaterdag na blijft het rustig in ‘De Waaie’. Voor zondag staat er één competitiewedstrijd op het programma: het eerste elftal dient uit te spelen tegen Olyphia. Op zaterdagavond komt echter reeds het bericht dat de wedstrijd geen doorgang vindt vanwege het door de winter aangetaste veld. Dus velen kunnen nog genieten van de laatste vrije zondag. Op 5 februari a.s. speelt het eerste namelijk thuis tegen SC Stadspark.

Tot de volgende week.