St.-Anna wint van Stadspark en doet goede zaken

6 februari 2017 16:45

St.-Anna is goed begonnen aan de tweede seizoenshelft. Tegen subtopper Stadspark werd weliswaar met de kleinste marge gewonnen, maar ook een zege van 1-0 zorgt voor drie punten. Deze driepunter kon St.-Anna zeker gebruiken om afstand te nemen van de onderste plaatsen. En omdat alle concurrenten verloren, was de overwinning nog zoeter.

Trainer Arnold Haanstra startte in de volgende opstelling: Jouke Bosje; Jari Braaksma, Geert Scheer, Erwin Riemersma, Johan Dijkstra; Sytze-Jorrit Jorritsma, Harmen Visser, Jan Dirk Faber; Klaas Jan Bijlsma (27. Jurre Brouwer), Pieter Jan Plat en Jorn de Jong (68. Jarco Kingma).

Na amper vijf minuten werd er reeds gescoord en naderhand blijkt het de enige treffer van de wedstrijd te zijn. Het was een soort van Tita-toveraar-situatie. Johan Dijkstra verplaatste de bal helemaal naar rechts bij Pieter Jan Plat. Vervolgens leekt het alsof iedereen stilstond. Pieter Jan ontwaakte als eerste, zo leek het, en scoorde 1-0. Veel toeschouwers, met name Groningers, gaven aan dat het buitenspel was. De assistent-scheidsrechter van Stadspark hield echter de vlag omlaag.

Wat betreft de veldverhoudingen in de eerste en tweede helft kunnen we het kort en dus bondig samenvatten: Stadspark was de beter voetballende ploeg, maar de betere kansen waren voor de thuisclub. De gasten misten een aantal spitsen en dat was duidelijk te merken. Want ondanks het veldoverwicht wist Stadspark nauwelijks kansen te creëren. Ja, halverwege de eerste helft kregen de Groningers een dot van een kans, maar de solide goalie Jouke Bosje pareerde op voortreffelijke wijze.

En zo gaat het de gehele wedstrijd. Stadspark is de beter voetballende ploeg, maar de kansen waren voor de Bildtkers. Derhalve was de kans groter is dat St.-Anna de stand zou gaan uitbreiden dan dat Stadspark zou gaan scoren. Ja, als je dit naleest is er sprake van een paradox: Stadspark beter, maar de thuisclub gevaarlijker.

Dan denk je dat er een slotoffensief van Stadspark zou komen, maar dit bleef uit. Weliswaar wisten de spelers elkaar goed te vinden, maar tot groot gevaar leidde dit dus niet. Zonder in moeilijkheden te komen, won St.-Anna met 1-0.

Door dit resultaat doet St.-Anna goede zaken, terwijl Stadspark enigszins achteropraakt. Om meer afstand te nemen van de onderste plaatsen, is het zaak voor St.-Anna om zondag 12 februari a.s. thuis van Velocitas 1897 te winnen. Thuis? Jazeker, St.-Anna voetbalt aanstaande zondag weer thuis. Tot dan!