Klien Sjiet (145): Verkeerscontrole, Max, te laat, te vroeg en AMBER Alert

6 februari 2017 17:00

In deze column wordt iedere week het wel een wee van onze club besproken. Nieuwsfeiten bijvoorbeeld en activiteiten die zich bij onze club voordoen. Deze week week 5.

Verkeerscontrole
Laat in de ochtend rijd ik maandag op de Hemmemaweg achter een politieauto aan. Meteen valt mij op dat de achterkant zo vuil is dat het nummerbord van de politieauto onleesbaar is. Als wij, als geen dienders van de wet, een onleesbare kentekenplaat zouden hebben, en er is een controle, dan worden wij staande gehouden. Maar nu vraag ik mij af hoe er gehandeld wordt als juist deze politieauto langs de verkeerscontrole rijdt. Zou die ook het stopteken en vervolgens een uitbrander krijgen? Of wordt er voor straf een deel van het loon van de bestuurder ingehouden…? Zeg het maar…

Ruitensproeier
Nu we het toch over auto’s hebben: maandag kom ik erachter dat er geen ruitensproeiervloeistof meer in de tank zit. Noem je dat tank of heet het misschien bassin? Geen idee. Enfin, dinsdagmiddag maar even bij garage Kuiken langs. Toch wel enigszins bedremmeld geef ik aan dat het water op is en of dit weer aangevuld kan worden. Ja, ik ben me er echt wel van bewust dat je dit zelf zou moeten kunnen. Helemaal mee eens. Ingewijden weten echter dat ik niets, maar dan ook helemaal niets met auto’s heb. Autorijden vind ik een mezelf opgelegde straf. Rinse vraagt of ik alvast de motorkap open wil doen. Hij ziet me weifelen. “Of weetstou niet hoe’t dat mot?”, raadt hij meteen goed. Ik voel me net zo ongemakkelijk als dat Doutzen Kroes mij zou wenken en alvast de autodoor voor mij opendoet. Ik besluit open kaart te spelen en geef toe dat ik niet weet hoe de motorkap opengaat. Rinse laat mij zien hoe de motorkap opengaat en zorgt er vervolgens voor dat het water weer bijgevuld wordt. De columnist weet nu zeker dat hij dat de volgende keer zelf kan.

Max naar sc Heerenveen
Maandagavond ontvangt het bestuur een mail van sc Heerenveen. Daarin staat vermeld dat ons jeugdlid Max van Kooten is geselecteerd om naar de jeugdopleiding van sc Heerenveen over te gaan. Hij zal volgend seizoen uitkomen in de onder de 13 van sc Heerenveen. Een prachtig bericht voor Max. Van harte gefeliciteerd, Max!

De laatste teamfoto
“Goeie Jan, aindlik der is-y dan: St.-Anna Zaterdag 1”, mailt Jelke de Jager mij maandag. Fotograaf Jelke heeft met het op de foto zetten van Zaterdag 1 nu alle teams op de foto gezet. Door afgelastingen en andere verplichtingen van Jelke lukte het maar niet om het team op de foto te zetten. Maar vorige week zaterdag was het dus eindelijk het geval.

Bekerthriller
JO17-1 speelt zaterdag de bekerwedstrijd in en tegen Workum. Lang staat het team met 1-2, maar in de slotfase komt Workum toch nog langszij. Omdat dit tevens de eindstand is, moeten strafschoppen de beslissing nemen. Voor St.-Anna loopt dit echter niet goed af, zodat uitschakeling een feit is.

Te laat
Nou ja, zeg… Voor de winterstop vertrekt Zondag 2 al om 8.00 (!) uur richting Peize, omdat ze daar de belachelijke aanvangstijd van 10.00 uur hanteren. En wat denken jullie? Zondag is het de beurt aan Peize om naar St.-Anna af te reizen alwaar om 11.00 uur gevoetbald gaat worden. Eigenlijk: er zóu om 11.00 uur gevoetbald worden. Maar de wedstrijd begint later omdat Peize pas om 10.40 uur op ons sportpark arriveert. Dat is niet netjes van deze doorgaans nette club.

Te vroeg
Nee, neem dan een voorbeeld aan Stadspark, de tegenstander van het eerste elftal. De Groningers denken waarschijnlijk dat St.-Anna tegen de Engelse grens aanligt, want zij zijn al om 12.25 uur in ‘De Waaie’ aanwezig. Maar goed, beter te vroeg dan te laat, nietwaar?

AMBER Alert
Zondag wordt mij een aantal malen gevraagd waarom ik de laatste zaterdagen verstrek laat gaan bij de wedstrijden. Er is toch niets met mij aan de hand? Germ Bouma had het zaterdag al gekscherend over het versturen van een AMBER Alert, vertelt hij mij zondag. Voor de ongeruste mensen: er is niets met mij aan de hand, maar op dit moment ben ik op zaterdag even met een project bezig waar een deadline aan vast zit. Vandaar. Aankomende zaterdag ben ik er ook nog niet, maar de daaropvolgende zondag natuurlijk wel, want dan speelt het eerste weer thuis. Deze keer tegen Velocitas. Weten jullie trouwens wat Velocitas betekent? Of jullie het wel of niet weten, ik ga het toch geven: snelheid.

Tot de volgende week.