Klien Sjiet (146): Hillie en Boy, houd de dief!, jonges teugen maisys, Hansje Brinkers en Boterhoek open

13 februari 2017 17:45

In deze column wordt iedere week het wel een wee van onze club besproken. Nieuwsfeiten bijvoorbeeld en activiteiten die zich bij onze club voordoen. Deze week week 6.

Hillie en Boy
Bildtse petisy… Hé hé, der is-y aindlik. Wij dochten al fan: werom het-y ’t nag niet over de petisy foor de Bildtse taal had? Dou bist ommers de meest fanatykste fan ‘e klup at ’t om ‘e Bildts taal gaat. Dat klopt wel, dink ik. Maar ik wou even wachte ant ’t momint dat de petisy anboaden wort. Dat is dînsdeg. ‘Omrop Fryslan’ geeft der andacht an op tillefizy. Se binne ok op ‘De Slotschool’ anwezig. Der hewwe se interfjoes met twee kines en die foetbâle baidegaar bij ôns klup: Boy Roersma en Hillie Elsma. Sij binne och soa frij en fertelle fermaaklike dingen in en over ’t Bildts. Prachtig! Goeie ambassadeurs foor ’t Bildts!

Competitie later
Niet alleen het pupillenvoetbal gaat over de kop, ook de aanvang van de amateurcompetitie gaat veranderen. De competitie start volgend seizoen drie weken later. In het derde weekeinde van september, om precies te zijn. Het reguliere seizoen wordt ook later afgesloten. Dat is in het laatste weekeinde van mei. In juni wordt dan de nacompetitie afgewerkt. De bekerwedstrijden worden vanaf begin september gespeeld. Maar in de kaatswereld slaat bij een aantal personen  de paniek toe, zo valt op de website kaatsen.nl te lezen. Maar volgens mij is er geen enkel probleem. Mijn voorstel: het kaatsseizoen op 1 juni laten beginnen en eind september laten stoppen.

Afgelast (1)
Op woensdagmiddag wordt de columnist door Gerrit Klok gebeld met het verzoek om de afgelasting van de training van de B2 op onze site te zetten. Dat wil ik wel. Gerrit is die avond namelijk verhinderd. Verder deelt hij mij mee dat het hoofdveld eruit ligt; er mag niet op getraind worden. Daarvan ben ik nog niet op de hoogte. Ik kijk naar buiten en er is geen sneeuw te ontwaren. Na het gesprek met Gerrit Klok beëindigd te hebben, bel ik meteen consul Gerrit Minnema. Ik moet er natuurlijk wel het fijne van weten. Gerrit geeft duidelijkheid: er ligt een laagje sneeuw op het veld en dan mag er niet op het kunstgras getraind worden. Ben ik weer helemaal op de hoogte. Gelukkig duurt het verbod maar één dag, want op donderdag is de sneeuw verdwenen.

Afgelast (2)
En het wordt de week van de afgelastingen, want op vrijdagmiddag gooit de KNVB de B-categorie eruit vanwege het winterse weer. Dit betekent dat er zaterdag geen voetbal in ‘De Waaie’ is.

Houd de dief!
De videobeelden van de nieuwe bewakingscamera’s in ‘De Waaie’ zijn helder, maar daarmee pak je de dief nog niet. Op vrijdagavond slaat er namelijk een dief toe in de kleedkamer van de eerste selectie. De dief, die heel goed zichtbaar is op de beelden, gaat er vandoor met twee winterjassen en een paar schoenen. Hij is dus wel goed zichtbaar, maar is helaas een onbekende voor alle aanwezigen die de beelden terugkijken. Het is jammer dat het zo moet, maar hierbij het advies aan alle teams om voortaan de kleedkamer op slot te doen tijdens de training.

Jonges teugen de maisys
Wat een geweldige activiteit van de activiteitencommissie op zaterdagavond! Ik vermaak mij kostelijk. Het is de gehele avond één en al actie. Op verschillende onderdelen nemen de jongens en de meisjes het tegen elkaar op. Uiteindelijk winnen de meisjes van de jongens hetgeen natuurlijk keihard aankomt bij de jongens.

Hansje Brinkers
Maar van die feestroes is op zondagochtend niet veel meer over, want de columnist moet meteen weer vol aan de bak. Een onbekend iemand heeft op de app van live-uitslagen gezet dat de thuiswedstrijd van het eerste tegen Velocitas 1897 afgelast is. Dat is dus niet het geval. Snel ga ik naar de site van Velocitas en waarvoor ik al bang ben, wordt bewaarheid: zij nemen dit voor waar aan en hebben zelfs al een oefenwedstrijd op de website staan. Snel bel ik de club uit Groningen. Verder bel ik naar wedstrijdsecretaris Anne Visser om de scheidsrechter te laten weten dat de wedstrijd doorgaat. Naderhand blijkt dat deze grapjas deze streek de week ervoor ook al uithaalde bij de wedstrijd tegen Stadspark. Dat werd toen bijtijds gecorrigeerd. Natuurlijk gaan we op onderzoek uit naar deze paljas, want dit moet gestopt worden. Maar goed, ik heb de wedstrijd nog weten te redden. Wat dat betreft voel ik mij deze ochtend net Hansje Brinkers. Ja, zoek maar even op wie dat was.

Bijkomen
De feestavond van de dag ervoor heeft er blijkbaar behoorlijk ingehakt, want na afloop van de wedstrijd van het eerste is de doorgaans volle kantine opvallend leeg. Degenen die er meestal zitten, zijn meteen huiswaarts gekeerd in plaats van een nazit. Naar alle waarschijnlijkheid moet iedereen bijkomen van het zeer geslaagde feest.

Bloemen
Tenslotte nog een mededeling: al jarenlang stelt ‘Boterhoek Bloemen’ bij de thuiswedstrijden van het eerste een bos bloemen beschikbaar. Die wordt dan altijd dezelfde zondag bij de winkel opgehaald, zodat het een vers boeket is. Deze zondag geeft Gerard Boterhoek aan dat de winkel vanwege Valentijnsdag ook op dinsdag 14 februari a.s. open is. Dus wil je je geheime liefde een bloemetje sturen, dan kun je dus ook dinsdag in de winkel terecht. Wie is jouw geheime liefde? Verrek, mijn computer valt ineens…