Zwaarbevochten 3-2 overwinning van St.-Anna op Velocitas 1897

13 februari 2017 22:30

Voor zondag 12 februari jl. stond de thuiswedstrijd tegen het aloude en laagvlieger in de competitie Velocitas 1897 uit Groningen op het programma. De uitwedstrijd in september eindigde in een 1-4 zege voor St.-Anna, dus de thuisontmoeting mocht dan ook geen grote problemen opleveren.

Tekst: Willem Hiemstra

De thuisclub startte met de volgende spelers: in het doel Jouke Bosje en verder Jari Braaksma, Geert Scheer, Erwin Riemersma, Jarco Kingma, Sytze Jorrit Jorritsma, Pieter Jan Plat, Harmen Visser, Jorn de Jong, Johan Dijkstra en Jan-Dirk Faber. Scheidsrechter was de heer Van Dalen uit Assen, hij floot een prima wedstrijd en hield de kaarten op zak.

St.-Anna speelde voor de rust met de stevige wind in de rug, maar kwam er regen het jonge en goed combinerende Velocitas 1897, met aanvoerder Ahmed Mustafe in de hoofdrol, niet aan te pas. Uit niets bleek dat deze ploeg zo laag op de ranglijst stond en uitstekend optreden van doelman Jouke Bosje voorkwam dat de gastheren op een achterstand kwamen te staan.

Onverwachts kwam St.-Anna in de twaalfde minuut op voorsprong. Een voorzet van rechts werd door Pieter Jan Plat met een eenvoudig kopballetje afgerond, 1-0.

Daarna was het weer Velocitas 1897 wat de klok sloeg en opnieuw was het Jouke Bosje die enkele keren erger voorkwam voor de thuisclub. Nadat Pieter Jan Plat nog een kans op een treffer had laten liggen kwamen de gasten acht minuten voor de rust volkomen verdiend op 1-1, hetgeen tevens de ruststand betekende.

Na de rust eerst eenzelfde spelbeeld, al had Pieter Jan Plat al in de tweede minuut de stand op 2-1 moeten brengen, maar zijn schot uit vrije positie verdween naast het doel. Dat de bezoekers na tien minuten met een strak schot op 1-2 kwamen was volkomen terecht.

Na een kwartier spelen in de tweede helft kwam er meer evenwicht in het spelbeeld, mede omdat genoemde aanvoerder van de gasten het spel wat minder naar zich toetrok.

St.-Anna bracht de stand in de zestigste minuut in evenwicht. Een voorzet van links van Harmen Visser werd door Pieter Jan Plat naar behoren afgerond, 2-2. Jurre Brouwer kwam Jarco Kingma vervangen en er kwamen nu meer kansen voor St.-Anna.

Tien minuten voor tijd zorgde Jorn de Jong met een bekeken afstandsschot zelfs voor een 3-2 voorsprong. Velocitas 1897 probeerde het daarna nog wel, maar de St.-Anna-achterhoede, met Geert Scheer als uitblinker, wist van geen wijken en zo eindigde deze wedstrijd in een nauwelijks verdiende zege voor St.-Anna, dat zich door deze overwinning iets meer uit de degradatiezone verwijderde.