Klien Sjiet (148): Waardeloze column, storm en boksen

26 februari 2017 16:45

In deze column wordt iedere week het wel een wee van onze club besproken. Nieuwsfeiten bijvoorbeeld en activiteiten die zich bij onze club voordoen. Deze week week 8.

Waarschuwing
Eerst een waarschuwing vooraf: dit is een column van niets. Er is weinig te melden. Ook al omdat ik alleen de maandag in ‘De Waaie’ ben geweest. En aangezien het meeste nieuws in het weekend plaatsvindt, krijg je zo’n inferieure column als deze. Maar goed, jullie kunnen nu nog terug.

Vrouwen last van vrouwen
Te laat… We gaan naar het eerste item. Het vrouwenvoetbal in Nederland heeft last van vrouwen. Wat schrijf je me daar nu? Dat heb ik niet geschreven, maar Jan Dirk van der Zee, directeur amateurvoetbal, in zijn column van deze week. Hoewel de titel anders doet vermoeden, wordt de soep niet zo heet opgediend. Hij heeft het over het gegeven dat vrouwen hun hun spel te kritisch blijven benaderen. Dat klinkt ongeveer zo in de woorden van Jan Dirk: “Er zitten zo weinig mensen op de tribune (klopt), de prestaties van de Oranje Leeuwinnen blijven achter (ook waar), meisjes moeten veel te vaak met jongens voetballen (nog nodig) het niveau van de Nederlandse vrouwen eredivisie wil niet tippen aan het niveau in Engeland en Zweden (een feit).” Voor de duidelijkheid: ook de woorden tussen haakjes zijn van Jan Dirk. Tsja, wat moet je hiermee? Qua toeschouwers heeft Vrouwen 1 trouwens niet te klagen in vergelijking met de meeste tegenstanders, heb ik mij laten vertellen.

Storm
Het gaat donderdagavond flink stormen, tenminste dat is de aankondiging op woensdagavond. Onze club neemt maatregelen door uit voorzorg de baniers tijdelijk van de masten te verwijderen. Maar weten jullie wat mij nu zo verbaast? Nee? Klopt, dat kan ik alleen weten. Op woensdagavond wordt er al besloten om vanwege de storm op donderdagochtend al minder treinen te laten rijden. En de storm komt pas tegen de avond… Dat is net zo onlogisch als dat een ijsclub op een avond aankondigt dat de ijsbaan de volgende dag opengaat, terwijl er nog geen millimeter ijs ligt.

Boksen
In plaats van te trainen gaan de spelers van de eerste selectie vrijdagavond in Leeuwarden boksen. Als dat maar goed gaat… Het is niet te hopen dat concurrenten voor een bepaalde positie elkaar de hersens inslaan. Maar dat gaat natuurlijk niet gebeuren. Zo’n boksavond is goed voor de conditie, reactievermogen, krachten opdoen en het is uiteraard goed voor de teamgeest. Gek eigenlijk dat het elkaar slaan zoveel positieve uitwerkingen kan hebben…

Tapcursus
Het maximum aantal deelnemers voor de tapcursus op 3 maart a.s. is al bereikt en er is zelfs een wachtlijst. Dat is prachtig. Een tapcursus is natuurlijk nooit weg en uiterst leerzaam, maar wat zou het prachtig zijn als er een wachtlijst zou zijn voor nieuwe kantinevrijwilligers. Hierover kan ik wel blijven mijmeren, maar dat zal helaas nooit gebeuren. Maar meer kantinevrijwilligers zijn dus altijd nodig. Dus lijkt het jou wat, neem dan contact op met de kantinecommissie. De contactgegevens staan op onze site.

Zaalvoetbalkampioen
De volgende teams zijn poulewinnaar geworden in het kader van de zaalvoetbalkampioencompetitie: JO17-1, JO15-5, MO15-2, JO11-1, JO11-3 en JO9-1. Allen gefeliciteerd!

Tot de volgende week.