Klien Sjiet (153): Naaldnippel, ammehoela, ik heb een tatoeage en striptease

3 april 2017 19:15

In deze column wordt iedere week het wel een wee van onze club besproken. Nieuwsfeiten bijvoorbeeld en activiteiten die zich bij onze club voordoen. Deze week week 13.

Naaldnippel
Eerst kom ik nog even terug op de vorige column. De column staat nog maar net op onze site of Jelke de Jager stuurt mij een bericht. Hij wist namelijk meteen hoe die pennetjes heten van de ballenpomp: ventielnaalden. Maar zo’n pennetje wordt ook wel opblaasventiel en naaldnippel genoemd. Goh, veel namen dus voor zo’n klein pennetje. Bedankt, Jelke!

Ammehoela
Donderdagochtend beleef ik even een lachmomentje in mijzelf. In de ‘Leeuwarder Courant’ staat een stukje over Harkemase Boys en de punt aftrek die de club als straf opgelegd heeft gekregen, omdat men te weinig contractspelers in dienst heeft. De voorzitter van Harkemase Boys, en nu komt het, geeft het volgende commentaar: “Yn ús statuten stiet dat wy spilers net betelje. Dat snappe se by de KNVB blykber net.” Welnu, voorzitter Boonstra: ik evenmin. “Wy betelje spilers net…” Ammehoela!

Gedrag
In korte tijd word ik tot tweemaal toe op zaterdagochtend geconfronteerd met een verontrustend verschijnsel: te fanatieke leiders die niet voor rede vatbaar zijn. Helaas gebeurt dit zaterdag weer. De leider van DTD JO11-1 is het niet eens met een beslissing van de scheidsrechter van de JO11-3 en laat dat tijdens de wedstrijd nog, maar vooral na de wedstrijd blijken door de leidsman uit te schelden. Uitschelden? Jazeker. Hij vertikt het zelfs om de spelers na afloop penalty’s te laten nemen wat altijd gebeurt na de wedstrijd. Hij is bezig om de jongens naar de kleedkamers te dirigeren, maar gelukkig tikken de meegereisde ouders van DTD hem op de vingers; zij corrigeren hem. Dergelijke jeugdleiders verliezen het doel van pupillenvoetbal volkomen uit het oog en maken zich werkelijk druk om niets. Vanwaar nu die verbolgenheid? Zo’n persoon als zaterdag snapt er werkelijk he-le-maal niets van. We hebben het over pupillen. Laat ze lekker voetballen en stop met die negatieve bemoeienis vanaf de kant.

Tatoeage
Nou, het moet er toch maar van komen… zaterdag scheer en was ik mijn rechterarm en schouder extra met aardbeiendoucheschuim en steek af naar de tatoeagewinkel. Nu wij er toch één in ons dorp hebben, moeten we de middenstand steunen, nietwaar? Dus een teken van de eeuwigheid, tenminste tot zover het leven reikt. En wat is het geworden, Jan? Het hoofd van Doutzen Kroes misschien of gewoon drie letters: ‘mim’? Nee, het is het logo van onze club geworden. En met een prima resultaat. Het duurt even, maar dan heb je ook wat. Eerst nog wat folie eroverheen, zodat het niet plakt en de dagen daarna regelmatig wat Bepanthen uitsmeren over de tatoeage. Op de foto bij deze column kunnen jullie de tatoeage op mijn arm bewonderen.

Belangrijke overwinning Vrouwen 1
Vrouwen 1 boekt zaterdagmiddag een belangrijke overwinning. Tegen hekkensluiter Be Quick Dokkum wordt met maar liefst 6-1 gewonnen. Maar St.-Anna is nog steeds niet veilig. In de eerste klasse degraderen er twee teams en de nummers negen en tien spelen nacompetitie. Momenteel staat het team van Sido Postma en Marten Dijkstra negende.

Striptease
De wedstrijd begint trouwens later. De club uit Dokkum, met geel en blauw als clubkleuren, komen met de reserveshirts aanzetten en die shirts zijn… zwart. Niet zo handig dus. Zo kan het dat de toeschouwers een onverwachte striptease op het veld krijgen voorgeschoteld. De Dokkumer vrouwen krijgen de rode reserveshirts van ons aan.

Zondag 1
Zondagmiddag speelt het eerste in Leeuwarden tegen naaste concurrent MKV ’29. De columnist is bij deze wedstrijd aanwezig en is na de wedstrijd behoorlijk ontgoocheld. Dat komt bij mij niet vaak voor. Maar de tweede helft is van St.-Anna-kant niet goed en dat is een understatement; ik kan er niets anders van maken. Dat moet zondag 9 april a.s. zeer zeker anders. Voetbal zit er genoeg in de selectie, maar zeer belangrijk is ook strijd en dus felheid. Dat wil ik aanstaande zondag, en met mij meer supporters, graag zien. Dat moet vast lukken en dan komt het zeker goed. Succes!

Tot de volgende week.