Klien Sjiet (169): Bildts, broodje kaas, Duitse quiz en prijs

8 oktober 2017 18:45

In deze column wordt iedere week het wel een wee van onze club besproken. Nieuwsfeiten bijvoorbeeld en activiteiten die zich bij onze club voordoen. Deze week week 40.

Bildts
Tot nu toe schrijf ik in deze column de nieuwe gemeente als Wadhoek. Ik weiger om Waadhoeke te schrijven. In de Leeuwarder Courant van dinsdag staat een groot artikel over het afscheid van gemeente het Bildt. Hein Jaap Hilarides, Gerard de Jong en Leendert Ferwerda komen aan het woord en weten het Bildtse gevoel goed uit te drukken. Leendert geeft aan dat hij de gemeente steevast Waddenhoek noemt. We moeten niet twee alternatieve namen hebben, dus noem ik de nieuwe gemeente voortaan ook Waddenhoek. Saillant: de burgemeester van (nu nog) onze gemeente geeft in hetzelfde artikel aan dat hij thuis altijd Bildts met zijn vrouw praat. Nou, dat hadden we eerder moeten weten, want dan hadden plechtigheden e.d. beter bij de burgervader in Leeuwarden plaats kunnen vinden, want dan was er, in de nabijheid van zijn vrouw, dus meer Bildts gesproken dan hij nu vaak buitenshuis bij officiële Bildtse gelegenheden doet, want hij uit zich meestal in het Nederlands.

Cabaret
Donderdagavond komen de leden van de cabaretgroep ‘de klaine Bildtse Kemedy’ voor het eerst dit jaar bijeen om de plannen voor Nieuwjaarsdag door te nemen. Er is dit jaar weer het nodige gebeurd, zodat de Nieuwjaarsreceptie weer verzekerd is van een optreden. Uiteraard zijn er weer filmpjes en ook de geluidsband ontbreekt dit jaar niet.

Wat is er mis met een kaal broodje kaas?
Op zaterdagochtend ben ik een keer niet op het sportpark te vinden, maar woon ik op Ouwe-Syl een studiebijeenkomst bij over mengvariëteiten. Huh, gaat dat over mengvoeder voor koeien of zo? Nee. Het gaat over dialecten, mengtalen zoals je wilt, maar tegenwoordig heet het ineens variëteiten. Ook best, als het de taal maar ten goede komt. Uiteraard ben ik één van de vertegenwoordigers van het Bildts. Verder zijn er ook mensen van Ameland, uit Hylpen en van Franeker aanwezig. Een leuke en leerzame bijeenkomst. Er zit ook een lunch bij. Oei, de columnist en een gepresenteerde lunch… Dat is niet altijd een gelukkige combinatie. Klopt. Laatst had ik een cursus in Groningen en wat zat er tussen het broodje? Kaas gelukkig, maar ook komkommer en tomaat. En ook tijdens een lunchmeeting op het werk is dat tegenwoordig altijd het geval. Deze zaterdag idem dito. Vanwaar die trend? Wat is er mis met een gewoon (lees: kaal) broodje kaas? Die combinatie met die versierselen is niet voor mij weggelegd. Kan het niet zoals met koffie? Dus gewoon een schaal met komkommerschijfjes en een schaal met tomatenschijfjes op tafel zetten en degene die tomaat of komkommer tussen het broodje wil hebben, kan dit uit de schalen prikken. Dan is iedereen tevreden, toch?

Vrouwen 2
Zaterdagmiddag ben ik wel in De Waaie. “Heb je al antwoord gekregen op jouw vraag van vorige week?”, vraagt Lori Bene mij. Ik schud van nee. Even het geheugen opfrissen: vorige week vroeg ik mij af hoe het kan dat als je 24 speelsters hebt, Vrouwen 2 toch een beroep moest doen op speelsters van andere vrouwen- en meisjesteams. Het blijkt dat veel speelsters op zaterdag werken en daarom kan het voorkomen dat er soms toch krapte is ondanks de brede selectie.

Duitse quiz
De activiteitencommissie organiseert zaterdagavond een quiz met Duitsland als thema. Maar als de activiteitencommissie iets organiseert, dan is het niet zomaar een quiz. Er gebeuren altijd opvallende dingen en dat is nu niet anders. Het is een prachtige avond. Niet in de laatste plaats, omdat ons groepje de meeste punten weet te behalen en voor het eerst de wisselbokaal in ontvangst kan nemen. Ons groepje bestaat uit Marten Dijkstra, Menno Hoekstra, René Postma, Roelof van der Veen, Peter de Vries en dus de columnist.

Prijs
Het kan niet op voor de columnist, want de volgende dag wint hij de tweede prijs in de verloting bij de wedstrijd Roden tegen St.-Anna. En dan willen jullie vast weten wat de prijs is. Oh, dat willen jullie niet weten? Oké, is ook goed.

Tot de volgende week.