Verdiende winst St.-Anna tegen DTD

6 november 2017 18:30

Het begint erop te lijken dat DTD voor St.-Anna een tegenstander is die de Bildtkers wel ligt. Vorig seizoen werd er namelijk tweemaal gewonnen en in de thuiswedstrijd van zondag 5 november jl. was St.-Anna ook overduidelijk de bovenliggende partij hetgeen ook in de eindstand van 3-1 werd uitgedrukt.

St.-Anna begon op sportpark ‘De Waaie’ ietwat aarzelend en DTD begon juist feller. Maar dat veranderde al in de 5de minuut, nadat Ybele Reitsma de bal in eigen doel schoot. Het was daarna eerst even stil op en rond het veld, want het leek alsof de bal bewust in eigen doel werd geschoten. Hierna barstte het gejuich los bij de spelers en aanhang van de thuisclub.

Vanaf dat moment was St.-Anna heer en meester en kwam het steeds meer in z’n spel. En kansen waren er genoeg. Voor Pieter Jan Plat, Roar van Dellen en Klaas Jan Bijlsma bijvoorbeeld. Maar Maikel Hottinga, de doelman van DTD, keepte de gehele wedstrijd goed en attent en voorkwam dat DTD voor rust al tegen een onoverbrugbare achterstand aankeek.

Toch kwam St.-Anna in de 38ste minuut op 2-0, nadat Pieter Jan onreglementair in het strafschopgebied werd gestuit. Hij nam de strafschop zelf en schoot de bal overtuigend in het dak van het doel. Dit werd tevens de ruststand.

Na rust hetzelfde spelbeeld. Ondanks een achterstand van 2-0 bleef DTD behoudend spelen en loerden de spelers op de uitstoot. Maar gaandeweg de tweede helft kwam het besef dat als men iets wilde er toch aangevallen diende te worden. Dit ging niet van harte en overtuigend, maar DTD begon wel iets meer naar voren te spelen. Het gevolg was dat DTD in een bepaalde periode wel redelijk veel hoekschoppen kreeg, maar tot een doelpunt leidde dit niet.

Sterker nog: St.-Anna breidde de stand in de 62ste minuut uit naar 3-0. Het was Roar die overtuigend en bekeken de bal diagonaal onhoudbaar het doel inschoot. Inderdaad, een comfortabele voorsprong voor St.-Anna. Dat was lang geleden.

Toch wist DTD in de 84ste minuut nog tegen te scoren, maar dat was meer voor de statistieken dan dat het nog invloed had op het verdelen van de punten. St.-Anna won zeer verdiend met 3-1 en mag voorzichtig richting de middenmoot kijken.

Aankomend weekend is St.-Anna vrij en de week daarna volgt de uitwedstrijd tegen MKV ’29 in Leeuwarden. Deze wedstrijd zal waarschijnlijk op de zaterdagavond plaatsvinden.