Klien Sjiet (180): Slechte journalistiek, kerstkaart en in de laatste week tal van activiteiten

24 december 2017 14:00

In deze column wordt iedere week het wel een wee van onze club besproken. Nieuwsfeiten bijvoorbeeld en activiteiten die zich bij onze club voordoen. Deze week week 51.

Slechte journalistiek
Journalisten worden geacht goed geïnformeerd te zijn. Degene die ervoor gezorgd heeft dat er in de Leeuwarder Courant van maandag staat dat de wedstrijd van St.-Anna tegen Forward afgelast werd door een onbespeelbaar veld, heeft zijn behaalde diploma waarschijnlijk in de goot gevonden. Het veld lag er juist geweldig bij. Als de journalist op onderzoek was uitgegaan en de ware reden had achterhaald, dan had hij ook nog een smeuïg verhaal gehad. Want volgens mij, en met mij meer mensen, heeft Forward de KNVB en onze club bij de poot gehad.

Momenteel is er een technisch probleem op facebook van onze club. De plaatjes bij de artikels worden niet meer weergegeven. In plaats daarvan komt er bij ieder stukje het logo van Firma Plat. Er wordt druk aan gewerkt om dit te verhelpen. Tot die tijd is het natuurlijk extra reclame voor Plat, al jaren een trouwe sponsor.

Kaart van Zondag 1
Alle doelpuntensponsoren krijgen een fraaie kerstkaart toegestuurd van de eerste selectie. Een heel leuk gebaar. Er staat ook een citaat op van Eric Cantona: “Je kunt veranderen van vrouw, politiek inzicht, je geloof… Maar je kunt nooit, maar dan ook nooit wisselen van favoriete voetbalteam.”

Nog competitie
Volgens mij is het nog nooit voorgekomen dat er twee dagen voor Kerst nog competitievoetbal voor de jeugd in De Waaie is. Dit jaar waarschijnlijk voor het eerst. Er staan twee wedstrijden op het programma. En nu wij sinds een aantal jaren over een kunstgrasveld beschikken kan het ook gewoon.

Traditionele activiteiten
Maar buiten dat is het rustig op ons sportpark. Er wordt bijna niet meer getraind en de kantine is deze week, op zaterdag na dan, gesloten. De activiteiten vinden de komende tijd vooral binnen plaats.

Zaalvoetbaltoernooien
In de sporthal bijvoorbeeld. Van vrijdag 29 tot en met zondag 31 december a.s. heeft onze vereniging de zaal gehuurd. Eerst twee dagen zaalvoetbal voor de jeugd in het kader van het Oudejaarstoernooi dat dit jaar voor de 33ste maal wordt gehouden. Op de allerlaatste dag van het jaar is het dan de beurt aan de senioren. Elders op de site staat hoe je je kunt opgeven voor één van beide zaaltoernooien. Voor de nazit hoef je je niet op te geven. Kom gewoon en je krijgt op voorhand een gezellige middag en avond.

Nieuwjaarsreceptie
De dag daarop komen we bij de volgende traditie; op de jaarvergadering na de oudste traditie van de club. Voor de 37ste maal vindt op maandag 1 januari a.s. namelijk de Nieuwjaarsreceptie plaats. Aanvankelijk was de receptie in het leven geroepen om alle leden en betrokkenen van de club de gelegenheid te geven om elkaar een gelukkig en gezond Nieuwjaar te wensen. Inmiddels zijn er ook tal van vaste activiteiten zoals de toespraak van de voorzitter, de Waaier fan ’t Jaar en het cabaret waarbij het voorbije jaar wordt doorgenomen.

Draaiend rad voor het goede doel
Dit jaar is er een nieuwe activiteit bijgekomen: een draaiend rad. Dit verhoogt altijd de gezellige sfeer en dat zal nu vast niet anders zijn. Bovendien is het niet zomaar een draaiend rad, want er zit ook iets achter. Deze activiteit is namelijk toegevoegd op verzoek van Berber Braaksma. Zij gaat in februari een aantal weken werken in een tehuis in Indonesië. Kinderen worden opgevangen door een Stichting. En hiervoor wil Berber geld inzamelen. Dus koop massaal een lot, zodat je niet alleen meehelpt aan het goede doel, maar ook nog eens een leuke prijs kunt winnen. En zeg nu zelf, zoveel geld heb je ook nog niet uitgeven in 2018, toch?

Afgelast
In de veronderstelling dat er om 10.00 uur een wedstrijd is, begeef ik mij naar het sportpark. Daar aangekomen blijkt dat die wedstrijd is afgelast. Opmerkelijk, want de wedstrijd stond op de website en app niet als zijnde afgelast. Tegenstander Be Quick JO13-2 gaat er ook vanuit dat de wedstrijd doorgaat, want het team komt iets voor 9.30 uur de kantine binnenstappen. Gerrit Minnema geeft aan dat hij de wedstrijdsecretaris van de Dokkumer club al vroeg in de week heeft ingelicht over het niet doorgaan van de wedstrijd. Die heeft blijkbaar verzuimd om het aan het kader door te geven. Maar goed, het kader en de chauffeurs krijgen allemaal een bakje koffie met cake aangeboden en de spelers ranja en een zakje snoep. Verder leven de pupillen zich uit op het kleine kunstgrasveldje.

Verstopt
Jan Hoekstra is deze ochtend ook in de kantine aanwezig voor een bakje koffie. Maar hij moet meteen aan de bak, of beter; hij moet meteen aan de gootsteen, want die in de keuken blijkt verstopt. Jan is een vakman en hij zorgt er dus voor dat de verstopping al snel tot het verleden behoort.

Voorlaatste column
Voor de winterstop komt er nog één column die op dinsdag 2 januari a.s. zal verschijnen. Prettige feestdagen toegewenst en een gelukkig Nieuwjaar. Tijdens kerst zal er geen sneeuw vallen, maar dat hoeft ook niet. De columnist houdt wel van mild weer in december en het is deze week gelukkig ook geen spruit koud geweest.

Tot de volgende week.