St.-Anna delft onderspit tegen Stadspark

11 februari 2018 21:00

Lange tijd had St.-Anna zicht op een overwinning en dus op een stunt tegen kampioenskandidaat Stadspark, maar uiteindelijk trok de thuisploeg toch met 3-2 aan het langste eind. Terecht, dat wel, maar St.-Anna kon terugkijken op een goed gespeelde wedstrijd.

Stadspark is één van de beste, zo niet de beste, ploegen van de competitie. Dat werd meteen ook duidelijk vanaf het beginsignaal. Met snelheid en bliksemsnelle combinaties en twee rappe buitens, kon St.-Anna meteen aan de bak. Stadspark was duidelijk de betere partij en zou dat de gehele wedstrijd blijven.

Maar St.-Anna stelde daar heel veel inzet en felheid tegenover. Inderdaad, de twee voorgaande wedstrijden was dat regelmatig het manco van het team, maar de wedstrijd van afgelopen zondag heeft duidelijk gemaakt dat je met strijd een heel eind komt.

Toch konden de gasten niet voorkomen dat Stadspark veel kansen kreeg, maar doelman Jelmer van der Zee redde een aantal malen knap waaronder één miraculeus. Bovendien bleek dat de thuisclub grote moeite had met het vinden van het doel, want veel schoten gingen naast het doel.

Gezien het spelbeeld was het uiterst verrassend dat St.-Anna op voorsprong kwam. Na een knappe pass van Klaas Jan Bijlsma in de 12de minuut kwam de bal aan de linkerkant bij Harmen Visser terecht. Die liep de verdediging eruit en knalde daarna voortreffelijk raak: 0-1.

Echter, nauwelijks een minuut later was de stand alweer gelijk. De reporter was nog bezig met twitter toen Stadspark de terechte gelijkmaker tegen de touwen joeg. Dus hoe het doelpunt tot stand kwam, heeft hij niet kunnen zien.

Het speelbeeld veranderde hierna niet. Het spel speelde zich voornamelijk op de helft van St.-Anna af, terwijl St.-Anna vinnig counterde. Hierdoor kreeg St.-Anna ook, naast de vele van Stadspark, enkele kansen.

En St.-Anna kwam in de 27ste minuut wederom op voorsprong uit een counter en opnieuw was het Harmen Visser die er aan de linkerkant vandoor ging en verwoestend de bal in het doel werkte.

Nu kon St.-Anna tot aan de rust wel de voorsprong vasthouden. Weliswaar was de tussenstand tegen de verhouding in, maar wat zou dat: de spelers van St.-Anna zochten in ieder geval met een goed gevoel de kleedkamer op.

Na de rust dus hetzelfde spelbeeld. Stadspark de betere ploeg, een counterend St.-Anna en veel kansen voor Stadspark. Maar het bleek dat Stadspark moeite bleef houden met het maken van doelpunten. Zeker geachte doelpunten gingen alsnog naast of het was Jelmer die de bal op bijzondere wijze uit het doel hield.

St.-Anna had echter buiten medewerking van de goed leidende leidsman Stoetman gerekend. Niet dat hij er iets aan kon, doen, maar de bal kwam in de 65ste minuut tegen de arbiter aan waardoor de bal bij een Groninger terecht kwam en door toedoen van deze actie belandde de bal uiteindelijk in de gelijkmaker. Sneu voor St.-Anna, al was de gelijkmaker wel verdiend.

In de 75ste minuut werd het zelfs 3-2 voor Stadspark en daarna kreeg men meer kansen om de stand uit te breiden, maar scoren deed men niet. Zo bleef St.-Anna in de wedstrijd en had tot aan het laatste fluitsignaal kans op een gelijkspel. In de slotfase kreeg men daar enkele mogelijkheden toe, maar met kunst en vliegwerk hield de Groninger-verdediging stand, zodat de eindstand 3-2 werd.

Ondanks het verlies kan St.-Anna terugkijken op een verdienstelijke wedstrijd. Als er zondag 18 februari a.s. met dezelfde felheid, strijd en spirit gevoetbald wordt als tegen Stadspark, dan moet er tegen Roden een goed resultaat inzitten.