St.-Anna ten onder in derby tegen DTD

12 maart 2018 8:30

Na de winterstop is St.-Anna bezig met een vrije val. Bij het ingaan van de winterstop stond St.-Anna nog keurig vijfde, maar na de winterstop is er nog maar slechts één punt behaald en staat het team van Sido Postma thans negende. Ook tegen DTD werd eraan het kortste eind getrokken.

Op zondagochtend kreeg het team ook nog een fikste tegenvaller te incasseren, nadat aanvoerder Sytze-Jorrit Jorritsma zich ziek moest afmelden. Tel daarbij de schorsing van Harmen Visser bij op en dan mis je wel twee steekhouders. Maar het is niet anders en je moet vooruit zien; je kunt er immers toch niets meer aan veranderen.

De thuisclub begon voortvarend en het spel speelde zich de eerste minuten voornamelijk op de helft van St.-Anna plaats. Maar St.-Anna scoorde echter als eerste: in de vijfde minuut stoomde Timo Bijma het strafschopgebied binnen en werd daar onderuit gehaald. Een strafschop derhalve die feilloos door Jan Dirk Faber werd benut.

Nauwelijks twee minuten later was het alweer gelijk, nadat Jelmer de Boer ongehinderd het doelgebied kon inlopen en koel de bal in de linkerhoek van het doel plaatste. Dit mocht de verdediging van St.-Anna zich aanrekenen.

Hierna ging het spel op en neer, maar DTD was veel feller dan de gasten en het gevolg daarvan was dat men ook meer kansen kreeg dan St.-Anna. Zo haalde Erwin Riemersma, met gevaar voor eigen leven, de bal van de doellijn om zo een tegendoelpunt te voorkomen. Ondanks de kansen, ook St.-Anna kreeg er een aantal, werd er tot aan de rust niet meer gescoord.

Na de rust werd al snel duidelijk dat St.-Anna veel feller uit de kleedkamer was gekomen. Er ontstond een boeiend schouwspel waarbij beide ploegen voor iedere meter vochten. Ook nu kwamen er weer kansen en het wachten was op een doelpunt. Dat wachten duurde niet zo lang, want DTD scoorde, in de persoon van Ybele Reitsma, in de 55ste minuut 2-1.

Maar ook de thuisclub kon niet lang van de voorsprong genieten, want in de 59ste minuut was het Pieter Jan Plat die op de goede plaats stond bij een hoekschop en koel de gelijkmaker in het doel deponeerde.

Hierna golfde het spel heen en weer, al kreeg DTD meer kansen. Toch werd geen van deze kansen gepromoveerd tot een doelpunt en dat gold ook voor St.-Anna. Daar kwam in de 80ste minuut verandering is. Wederom was de verdediging niet alert genoeg waardoor de thuisclub in de gelegenheid werd gesteld om te scoren; al had men daar wel een eigen doelpunt van Geert Scheer voor nodig.

In de laatste minuten probeerde St.-Anna het nog wel, maar er kon geen vuist worden gemaakt om het DTD nog moeilijk te maken waardoor de spelers van DTD na het laatste fluitsignaal van de goed leidende arbiter Fledderus de handen in de lucht kon steken.

En St.-Anna? Die droop af, omdat er wederom een verliespartij moest worden geïncasseerd. Natuurlijk, de tegenstanders na de winterstop zijn tot nu allemaal clubs uit het linkerrijtje geweest, maar de wedstrijd tegen DTD zou een uitstekende gelegenheid geweest zijn om weer drie punten te pakken. Dan zondag 18 maart a.s. maar in de thuiswedstrijd tegen GVAV Rapiditas. Eenvoudig zal het niet worden tegen de kampioenskandidaat, maar met en fitte selectie en veel strijd, is er van alles mogelijk.