Machteloos aanvallend St.-Anna verliest met 0-3 van Gomos

16 april 2018 6:45

Voor zondag 15 april stond de wedstrijd St.-Anna-Gomos op het competitieprogramma. De uitwedstrijd destijds te Norg had St.-Anna met 2-0 verloren en het werd dus tijd om revanche te nemen, hoewel de prognose van Arent Bekhof in de Leeuwarder Courant van vrijdag jl. een 1-1 gelijkspel aangaf.

Tekst: Willem Hiemstra

St.-Anna startte in de volgende opstelling: in het doel Jort Kuiphof en verder Jari Braaksma, Geert Scheer, Erwin Riemersma, Jorn de Jong, Gerlof Glazema, Pieter Jan Plat, Timo Bijma, Harmen Visser, Johan Dijkstra en Jan-Dirk Faber.

Nadat de pupil van de week, Alfa Dijen, de doelman van de bezoekers kansloos had gepasseerd, floot scheidsrechter J. Boerema uit Paterswolde, die de kaarten in deze sportieve wedstrijd op zak hield, voor de aftrap, die St.-Anna mocht nemen.

Een minuut later mochten de gastheren de bal vanaf de middenstip opnieuw in beweging brengen, want de gasten hadden via een vloeiend lopende aanval over rechts doelman Jort Kuiphof het nakijken gegeven 0-1.

In het eerste kwartier was Gomos de meest aanvallende ploeg, daarna kwam er meer evenwicht in het spel. In de vijftiende minuut schoot Harmen Visser, de uitblinker bij St.-Anna, fraai op doel, maar de doelman van de bezoekers redde al even fraai en ook Pieter Jan Plat wist even later een kopbal niet te verzilveren.

Pieter Jan Plat kreeg daarna nog een aantal fraaie scoringskansen, maar die bleken deze middag niet aan hem besteed. Beide doelmannen blonken deze middag uit, want ook Jort Kuiphof redde in de twintigste minuut op een kopbal van dichtbij uitstekend.

Na een half uur spelen was het opnieuw Pieter Jan Plat die een prima scoringskans kreeg, maar de doelman verwerkte zijn inzet tot corner. Vijf minuten voor rust was Harmen Visser dicht bij een treffer, maar ook hij strandde op de goalie van de bezoekers. Ruststand 0-1.

Gerlof Glazema kreeg al in de eerste minuut van de tweede helft een prachtige kans om de stand in evenwicht te brengen, maar zijn schot verdween hoog over de lat. Na vijf minuten in de tweede helft een vlot lopen aanval van Gomos, die keurig door Van der Horst werd afgerond, 0-2.

Daarna volgde nog een buitenspeldoelpunt van de gasten en moest doelman Jort Kuiphof nog een keer handelend optreden. Twintig minuten voor tijd een dubbele wissel bij St.-Anna. Gerlof Glazema en Jorn de Jong werden vervangen door Klaas Jan Bijlsma en Roar van Dellen.

De wedstrijd was gespeeld, maar een vertreding in het strafschopgebied van St.-Anna leverde de bezoekers nog een strafschop op, die feilloos door Ronald Sloots werd benut. Zo leverde de 928ste reguliere kompetitiewedstrijd van St.-Anna in de KNVB een 0-3 nederlaag op.