‘De week’ onder Klien Sjiet (7)

17 september 2013 9:30

Box-to-box (7)

In deze rubriek wordt iedere week het wel een wee van onze club besproken. Nieuwsfeiten bijvoorbeeld en activiteiten die zich bij onze club voordoen. Deze week week 37.

Clothes line – Bob Dylan (1975)

Koffietafel
Omdat ik avonddienst heb ga ik maandagochtend naar ‘De Waaie’. Voor Henny Wildeboer Schut. Hij moet naar Zonderland bellen, zodat dit bedrijf er voor kan zorgen dat er weer normaal gedoucht kan worden. Naast Henny tref ik er nog veel meer mensen aan. Tjepco Vrieswijk bestelt een nieuwe voorraad voor de kantine voordat hij naar Duitsland gaat voor zijn werk, Gerrit Minnema komt even langs voor een bakje koffie, Piet de Haan heeft hetzelfde idee, terwijl zijn vrouw Eeke en Grietje Heeringa al vroeg in de ochtend aanwezig zijn. Grietje en Eeke maken namelijk iedere maandagochtend de kantine en de bar brandschoon. Om negen uur is er even koffiepauze en het is behoorlijk gezellig. En even later komt het oudste clubicoon Gerrit J. de Jong ook langs. Als zijn gezondheid het toelaat is hij iedere dag in ‘De Waaie’ te vinden. Henny zet al een bakje koffie voor hem klaar als hij hem hoort aankomen, doet er veel melk en vier klontjes in en legt meestentijds een vanillesigaar naast het bekertje neer. Maar omdat Piet nu naast De Jong komt te zitten, legt Piet er alvast een sigaar uit eigen doos neer.

Presentatiegids
De presentatiegids komt haast uit. De dummy is nu door Hoekstra toegestuurd en Harm Jensma en ik nemen deze zorgvuldig door. Zijn er nog fouten die eruit gehaald dienen te worden, moeten wij nog iets wijzigen? Moet iets hoe dan ook anders? Het lijkt een mooi glossy blad te worden. Natuurlijk halen we er nog wel zaken uit die anders moeten, maar dat hoort ook zo. Je moet immers wel kritisch zijn om een mooi magazine uit te geven. Op dinsdag fiets ik snel huiswaarts vanuit het werk, maar bij Robert de Vries staan drie auto’s met evenveel bestuursleden ernaast. Om de dreigende regen voor te zijn, wil ik doorrijden, maar ik word teruggeroepen. Er is een kort overleg in de buitenlucht. Maar niet voor lang, want we moeten bij Robert onder een gezellig vertrekje achter zijn huis schuilen. Er is één onderwerp: de presentatiegids. Harm Jensma had er bijvoorbeeld ook graag andere dingen in willen hebben. Hij wil eigenlijk meer een mengeling tussen een presentatiegids en bewaarnummer, terwijl ik juist vind dat een presentatiegids een presentatiegids moet zijn; zonder bewaarinformatie. Volgend jaar gaan we daar vast een modus in vinden.

Bestuurscrisis
Bij ons in het bestuur escaleert het gelukkig nooit. Wij komen er altijd uit; zoals nu met de informatiegids. Ik ben onderhand aan de vierde voorzitter toe sinds ik in het bestuur zit, maar er is nog nooit een bestuurscrisis geweest. Gelukkig maar. Wanneer is bij ons de laatste bestuurscrisis geweest; dat alle bestuursleden tegelijk opstapten? Ik zoek het even op. Bedankt voor het wachten. Dat is in 1952 geweest. Dus ruim zestig jaar geleden. Nee, dan Olyphia, de eerstvolgende tegenstander van ons eerste elftal. Daar is een behoorlijke bestuurscrisis aan de gang. Er stapt een aantal bestuursleden uit het bestuur. Hoe en wat is voor ons niet zo interessant. Het is interessanter om aanstaande zondag de drie punten uit Noordwolde mee te nemen.

Kleding
Schelte Lep heeft uitstekend werk afgeleverd. Hij heeft de ontstane leemte wat betreft de kleding en het wassen daarvan weten op te vullen. Christien Sijtsma en Anneke Visser zijn bereid gevonden om zich bezig te gaan houden met het beheer van de kleding, terwijl Siety Zijlstra, Petra van der Veen, Elza Dijkstra, Greetje Schouten en Ageeth van der Veen per toerbeurt de kleding van de seniorenteams wassen. Elza bijt het weekend het spits af.

35+
Ook de spelers van de beide 35+-teams beginnen aan hun competitie. Dit vindt een paar keer in het jaar plaats op een vrijdagvond. In toernooivorm op steeds wisselende locaties, afhankelijk met welke clubs je in de poule zit. Het eerste team moet die avond naar Leovardia en het tweede naar St.-Jacob. Het is een mooi initiatief om tegen louter leeftijdsgenoten te spelen, maar er is ook een nadeel: regelmatig komt het voor dat een team zich afmeldt voor een bepaalde avond. Vervelend. Vrijdag is het Nicator. Dit team staat onderhand bekend als notoire afzegger. Ook Minnertsga komt niet. Wellicht is er een familieweekend van de familie Joostema. Maar goed, er kan toch nog gevoetbald worden tegen de andere tegenstanders. Het voordeel voor onze club is dan weer dat beide teams ook eerder klaar zijn en dus eerder in de eigen kantine zijn. Het is dan ook gezellig druk in ‘De Waaie’.

Olyphia
Zondag speelt het eerste elftal in Noordwolde tegen Olyphia. Een leuke club met een pittoresk onderkomen. Niet groot, maar zeker knus. Het spreekt voor zich dat er in deze column geen wedstrijdverslag komt, want daarvoor is deze column niet in het leven geroepen. Wel wil ik nog even kwijt dat scheidsrechter Boland bepaald zijn dag niet had. Om daar de 3-0 nederlaag aan op te hangen gaat te ver, maar St.-Anna was wel het voornaamste slachtoffer van de off-day van de arbiter. Na een goed begin van de competitie volgt nu dus een nederlaag. Maar zondag 22 september a.s. volgt de volgende wedstrijd met nieuwe kansen.

Tot de volgende week!