Vrouwen 1 wint de topper van EKC en behoudt ongeslagen status

26 november 2018 16:15

Met de eerste periodetitel op zak stond zaterdag 24 november de belangrijke thuiswedstrijd tegen de nummer 2 op de ranglijst ST Eenrum/Kloosterburen (EKC) VR1 op het programma.

Bij winst zou er een gat van 6 punten geslagen worden met de ploeg die vorig seizoen nog de noordelijke beker won. EKC miste een aantal basisspelers door blessures. Bij St.-Anna ontbraken Esther Wagenaar, die herstellende is van een operatie na een blindedarmontsteking, en keepster Joyce Steenhouwer, die met een enkelblessure kampt. Afgelopen weken werd Joyce uitstekend vervangen door afwisselend Marrit Andringa (keepster MO17-1) en alleskunner Miranda Blauw. Natuurlijk is te hopen dat Joyce snel weer kan aansluiten, maar het is fijn om te weten dat er goede vervangers klaar staan. Want met slechts 5 tegendoelpunten in 8 wedstrijden doet St.-Anna het prima.

St.-Anna startte in de volgende opstelling: Miranda Blauw; Francien Hoogland, Jildou van Dijk, Lisette Wagenaar, Natasja Braaksma; Olga Kolkman, Aafke de Hoek, Janneke Heslinga; Pytrik Visser (die na lang blessureleed voor het eerst weer in de basis startte), Lisa Grendel en Femke Reitsma.

Vanaf de aftrap zette St.-Anna de tegenstander volop onder druk, en dit resulteerde in een snelle treffer van Lisette. Met een mooi afstandsschot opende ze de score. Lang kon St.-Anna niet van deze voorsprong genieten, want amper 5 minuten later leidde balverlies op het middenveld de gelijkmaker in. St.-Anna liet zich door dit tegendoelpunt echter niet uit het veld slaan en bleef de aanval zoeken. Na 20 minuten leek Olga op weg te zijn om de 2-1 te maken, toen ze door de keepster binnen het strafschopgebied hard onderuitgehaald werd. Gelukkig kon Olga verder, terwijl de keepster geblesseerd uitviel. Lisette benutte de toegekende strafschop feilloos. St.-Anna kreeg voldoende kansen om de score verder uit te breiden, maar het duurde tot vlak voor rust voor de derde treffer dan toch viel. Weer was het Lisette, die met een afstandsschot voor de ruststand van 3-1 tekende. Een onvervalste hattrick!

De tweede helft kende eigenlijk eenzelfde spelbeeld: het was St.-Anna dat sterker was en op zoek was naar doelpunten. Omdat het vierde doelpunt echter uitbleef en de marge dus slechts twee doelpunten bleef, was het zaak om scherp te blijven op de snelle uitvallen van EKC. De verdediging inclusief keeper kwam echter nooit in de problemen. Met Tamara Blauw en Ilse Hengst als verse krachten in de gelederen had St.-Anna de stand zeker nog veel verder kunnen uitbreiden. Het bleef echter bij 3-1. Een prima overwinning, waardoor St.-Anna ongeslagen blijft en de koppositie stevig in handen heeft. Nieuwe nummer 2 Lycurgus VR1 volgt op 5 punten.

Vóór de winterstop speelt St.-Anna nog twee wedstrijden. 1 december is in Groningen VVK VR1 de tegenstander, en 8 december speelt St.-Anna thuis tegen SC Bolsward VR1.