Is Pieter Jan Plat na zondag 10 maart a.s. de nieuwe topscorer allertijden van onze club?

6 maart 2019 18:15

Voordat we ingaan op de titel graag eerst aandacht voor een korte geschiedenisles. Onze club heeft sinds de oprichting in 1931 een paar echte goalgetters gehad.

Neem in de beginjaren (eind jaren dertig tot en met begin jaren vijftig) Max Timmer. Deze spits scoorde aan de lopende band.

Vervolgens duurde het tot in de jaren zestig voordat een nieuwe spits zich aandiende: Daan Groen. Daan was actief tot in de jaren zeventig. Ja, ik begrijp jullie vraag waarom genoemde spelers dan niet zo hoog staan op de eeuwige topscorerslijst van onze club. Welnu, hiervoor is een simpele verklaring: het grootste gedeelte van hun loopbaan waren zij (dus ook het eerste elftal) actief in de FVB. De FVB? Ja, de FVB. Dat was de onderbond. De bond die nog onder de KNVB zat. De gescoorde doelpunten in de FVB zijn niet meegenomen door Willem Hiemstra; alleen de KNVB-doelpunten zijn meegeteld. Vandaar dat genoemde heren niet hoger staan dan zoals ze nu staan. Max 24ste en Daan 28ste.

De naam is gevallen: Willem Hiemstra. Willem is decennialang geleden begonnen met deze topscorerslijst en houdt dit nog steeds nauwkeurig bij. En als Willem het bijhoudt, dan zit er geen fout in, dat mogen we gerust stellen.

In de jaren zeventig was daar Piet van Kooten. Tot midden jaren tachtig was Piet in het eerste elftal actief. Voordat Rudy Fopma hem inhaalde, was hij jarenlang de onbetwiste nummer één.

Daarna Rudy Fopma dus. Lang leek het alsof Rudy nooit meer ingehaald zou worden. Inderdaad, het is al eens eerder zo beschreven: het was het scenario van Hotze Schuil en Piet Jetze (ook P.J….) Faber. Het leek schier onmogelijk dat Piet Jetze ooit Hotze zou gaan inhalen, maar toch gebeurde het. En zo geschiedde het ook met Rudy en Piet, want het lukte Rudy wel degelijk.

Inmiddels is Rudy al ruim tien jaar de nummer één. Totdat St.-Anna op 24 februari jl. in Ureterp speelde. Tegen Oerterp scoorde Pieter Jan Plat tweemaal en dat betekende dat hij langszij kwam. En omdat St.-Anna afgelopen weekend niet in actie kwam, staan Rudy en Pieter Jan op dit moment precies gelijk: 130 doelpunten. Dit betekent dat als Pieter Jan de komende tijd weet te scoren dat hij de nieuwe nummer één wordt. Zondag 10 maart a.s. kan het al zo ver zijn. Thuis tegen Helpman. Natuurlijk heeft het bestuur voorbereidingen getroffen. Welke dat zijn, is nu nog geheim.

Zodra Pieter Jan het record heeft verbroken, zal daaraan uiteraard aandacht worden besteed middels een nieuw artikel. Uiteraard met veel informatie afkomstig van Willem Hiemstra.