Zevenklapper St.-Anna tegen Olyphia: 7-0

2 april 2019 17:45

Zo heb je een maand lang geen thuiswedstrijden en zo heb je weer drie thuiswedstrijden achter elkaar. Afgelopen zondag de thuiswedstrijd tegen Olyphia uit Noordwolde. Een wedstrijd die op 27 januari werd afgelast. Deze ploeg van oud-St.-Anna trainer Sido Postma heeft het moeilijk. Met maar acht punten staan ze onderaan. Op papier zou St.-Anna deze wedstrijd moeten kunnen winnen, maar dan moeten de kansen wel Benut worden.

Tekst: P.J. Keizer

Dat St.-Anna deze wedstrijd dik zou winnen was in het eerste halfuur van de wedstrijd niet te zien. St.-Anna had wel een licht overwicht, maar het spel was veel te onnauwkeurig met veel balverlies. Toch waren de meeste kansen voor St.-Anna, maar men miste een echte spits. Pieter Jan Plat was op vakantie.

In de zevende minuut had men pech want het schot van Roar van Dellen kwam tegen de paal. Twee minuten later schoot Jan Dirk Faber in vrije positie naast. De corners en vrije trappen waren meestal voor St.-Anna. Olyphia werd alleen over links een paar keer gevaarlijk, maar de voorzetten waren te onnauwkeurig. De enige kans voor Olyphia was er in de 18de minuut, maar het schot vanaf rechts verdween in het zijnet.

In de 27ste minuut weer een vrije schietkans voor Jan Dirk Faber, maar zijn schot ging hoog over. Vier minuten later mocht Geert Scheer, vrij gespeeld over rechts, aanleggen voor een schot, maar raakte de bal verkeerd en ging hard voorlangs.

In de 33ste minuut dan eindelijk raak voor St.-Anna. Een voorzet vanaf rechts werd door Korné Bosch prima ingekopt. De ban leek gebroken, want nadat een Olyphia-speler een wat overdreven gele kaart kreeg, werd het drie minuten later 2-0 voor St.-Anna. Deze keer was het harde schot van Harmen Visser te machtig voor de keeper.

Na één van de weinige corners voor Olyphia werd het in de 41ste minuut zelfs 3-0 voor St.-Anna. Wederom was het Harmen Visser die met een boogschot de keeper verraste. Gezien de tegenstand van Olyphia was de wedstrijd met de rust eigenlijk al gespeeld. Het was meer de vraag hoeveel doelpunten St.-Anna er in de tweede helft nog bij zou maken.

De tweede helft was volledig voor St.-Anna. Olyphia kwam er niet aan te pas en werd hooguit een paar keer gevaarlijk uit een corner. Veelal lange halen naar voren. In de 50ste minuut had het al 4-0 moeten staan, maar de vrije schietkans van Jan Dirk Faber ging naast.

Na een schot van Jorn de Jong over het doel werd het in de 55ste minuut dan toch 4-0. Een hoge voorzet vanaf rechts kwam voor de voeten van de vrijgelaten Harmen Visser en die wist hier wel raad mee. Drie doelpunten in een wedstrijd is vaak bijzonder.

Dit zou echter nog een keer gebeuren in deze wedstrijd, want in de 14e minuut slalomde Korné Bosch handig door de verdediging en ronde fraai af. Vier minuten later kon hij na een prima aanval en dito voorzet gemakkelijk de 6-0 intikken.

Hierna gebeurde er een kwartier lang niets om over te schrijven. Ik zou bijna zeggen van de 7-0 kwam ook nog op het scorebord, maar dat kon niet, want die stond niet aan. De afstandsbediening was zoek.

In de 33ste minuut werd het dus 7-0 toen de beste man bij St.-Anna, namelijk Jorn de Jong, een prima aanval doeltreffend afrondde. Drie minuten voor het einde had het 8-0 moeten staan, maar de ingevallen Gerlof Glazema schoot van dichtbij naast het doel.

Doelman Jort Kuiphof had het niet druk deze tweede helft, maar in de laatste minuut hield hij met een zweefduik de nul bij St.-Anna.

Scheidsrechter van Schepen uit Berlikum had een gemakkelijke middag en trok maar één minuut blessuretijd bij.

Volgende week weer thuis. Dan komt Oerterp op bezoek.