Klien Sjiet (201): Comeback en proloog

12 augustus 2019 18:30

In deze column wordt iedere week het wel een wee van onze club besproken. Nieuwsfeiten bijvoorbeeld en activiteiten die zich bij onze club voordoen. Deze week week 32.

Comeback (1)
Daar ben ik weer. Na anderhalf jaar van afwezigheid. Mij kennende, en wie kent mij nu beter dan ikzelf?, kom ik nooit terug op mijn besluit. Oké, het heeft redelijk lang geduurd, maar toch heb ik besloten om een comeback te maken. Waarom, Jan, ga je deze uitdaging opnieuw aan om iedere week met een column te komen? Welnu, dat doe ik hieronder uit de doeken.

Comeback (2)
Echt waar, lezers, ik wist niet dat mijn wekelijkse praatje zoveel werd gelezen en gewaardeerd. Dat beperkte zich niet alleen tot het aantal dat op de site genoemd wordt, zo is gebleken. Ik scheen veel volgers te hebben die iedere week mijn column lazen, zo werd mij na het stopzetten daarvan duidelijk. Ik heb dat onderschat. Redelijk veel volgers gaven bij mij aan het nog steeds jammer te vinden dat ik ermee gestopt ben en tot op de dag van vandaag krijg ik nog wel eens het verzoek om Kien Sjiet weer op te pakken. En ach, ik ben geen bruut om al die verzoeken nog langer in de wind te slaan. Dus hervat ik de column.

Voordeel
De hervatting heeft ook een voordeel. Nadat ik namelijk gestopt was met de column, ontdekte ik dat ik redelijk veel stof voor het schrijven van het jaarlijkse cabaret uit de columns haalde. Er viel een bron weg. Dat merkte ik wel tijdens het schrijven van het programma.

Reuring
Goh, het begint er nu zelfs op te lijken dat ik mij moet verantwoorden waarom ik weer ben begonnen. En laat ik deze niet vergeten: tussen de nieuwsfeiten, aankondigingen en dergelijke op de site en social media is het een mooie afwisseling dat er iets anders tussenstaat. Zo blijven oud-leden die elders wonen ook op andere vlakken op de hoogte van wat er zoal bij de club gebeurt. Bovenal zorgt een column vaak voor wat reuring, zo heeft het verleden al bewezen.

Huisregels
Wel heb ik een twee huisregels voor de column opgesteld. Natuurlijk streef ik ernaar om iedere week met een nieuwe editie te komen, maar als er een keer nauwelijks tot niets is, sla ik een week over. Vaak is er genoeg te schrijven over de club, maar soms is het ook schrapen om een column vol te krijgen en dat wil ik niet meer. Bovendien maak ik geen deel meer uit van het bestuur en zit derhalve verder van het vuur vandaan. Dat is regel één.

Kritiek
Regel 2: als iemand kritiek heeft over hetgeen ik schrijf, doe me dan een lol en ga dan niet naar het bestuur, maar kom rechtstreeks naar mij toe. Val voorzitter Ronald Riemersma dus niet lastig, maar kom meteen naar mij toe. Maar laat wel duidelijk zijn dat ik niet ga rectificeren of bellen met iemand als die uitleg wil. Het is immers een column. Daarin mag je je mening geven.

Tot de volgende week. Dan beginnen we echt met de column. Dit was de proloog.