Klien Sjiet (202): Snoek, Peppi en Kokki, Sierd en waarom Breda?

19 augustus 2019 8:00

In deze column wordt iedere week het wel een wee van onze club besproken. Nieuwsfeiten bijvoorbeeld en activiteiten die zich bij onze club voordoen. Deze week week 33.

Snoek
Komkommertijdnieuws. Neem nu die stoute snoek die de brutaliteit had om in een recreatieplas bij Hollandscheveld een 11-jarig meisje te bijten. “Maar wy kryg’n ’m te pakken”, en de Drenten besloten om alle snoeken uit het water te vissen. Om de ‘dader’ te vinden? En dan? Hoe weet je nu wie de dader is? Liggen dan alle snoeken bij elkaar? En doen zij dan de ene vin onder de denkbeeldige neus en de andere vin in de richting de schuldige onder het mom van: “Hij heeft het gedaan?” Waanzin.

Peppi en Kokki
Waanzin? Weten jullie wat ook waanzin is? Een kinderserie na 22.00 uur uitzenden. Deze zomer ontdekte ik in de VARA-gids dat Peppi en Kokki op de zender ONS één keer om 22.00 uur werd uitgezonden en zelfs een keer om 23.30 uur. Daarvoor kan ik maar één reden bedenken: Peppi en Kokki zijn toch een stel en deze versie voor volwassenen is dus ’s avonds te zien… Ik heb het altijd al verdacht gevonden… Want je heet niet voor niets Kokki…

Zomerreces
Nu op naar het serieuzer werk. In deze extreme warme zomer, waarbij het voetbal stillag, rolde de bal echter denkbeeldig door. Het einde van een voetbalseizoen betekent namelijk niet voor iedereen een tijd van even geen vrijwilligerswerk. Er moet bijvoorbeeld (jeugd)kader gevonden worden voor diverse teams, het materiaal moet weer in orde te zijn, de velden beregend en leemtes in commissies dienen opgevuld te worden.

Ingenomen Sierd
Dinsdag wint Ajax van PAOK, maar wat is commentator Sierd de Vos toch een zelfingenomen mannetje. Bah! In plaats van dat hij zich in dienst van de wedstrijd stelt, moet het, volgens hemzelf, andersom zijn. Ver-schri-kelijk. Er is wel een groep fans die met hem wegloopt. Doe dat laatste dan maar letterlijk en keer zelf wel terug, maar laat Sierd daar dan alstublieft voor altijd achter. Natuurlijk, over humor valt niet te twisten, maar persoonlijk beschouw ik Sierd’s humor als van het niveau Tineke Schouten. En, beste lezers, dat is een zeer laag niveau, kan ik jullie verzekeren.

Lekke band
Als ik donderdagmiddag na mijn werkdag wegrij, voel ik gelijk dat het mis is: lekke band. Hé Jan, vertel die anekdote eens van die keer dat je… Hm, ik weet wat je bedoelt, maar daar is geen ruimte voor in de column. Ja, maar volgende week heb je geen lekke band; dus je móet het nu wel vertellen. (zucht) Goed dan. Omwille van de ruimte doe ik het echter wel in de verkorte versie: al een tijdje stuurde het behoorlijk zwaar. Vooral bij rotondes had ik houden en keren. Toch maar eens naar Wiemer Snijder, waar ik destijds de auto in onderhoud had. Hij liep even om de auto heen en constateerde al snel dat de band langzaam aan het leeglopen was. Kortom: ik had een lekke band. Als autoanalfabeet was dat nooit bij mij opgekomen.

Reserveband
Terug naar de plaatselijke voetballerij… Als een… Ho, hoe is het donderdag afgelopen? O ja. De wegenwacht is gekomen en die heeft een stuk rubber in het gat in de band gedaan en die weer opgepompt. Hiermee kan ik gewoon blijven rondrijden. Dus geen reserveband. Volgens de man van de wegenwacht is die ook versleten. Maar kon je die band deze keer wel vinden? Goh, je bent welingelicht, begrijp ik. Vooruit dan maar: nog een anekdote. Het is niet zo dat ik altijd een lekke band heb, maar het is wel een paar keer voorgekomen. Zo begon de wegenwachtmedewerker eens met de gekwetste band los te maken en in die tussentijd vroeg hij mij of ik de reserveband even wilde pakken. Natuurlijk. Maar overal waar ik zocht, ik kon het nergens vinden. Dus ik weer naar die monteur. Die kijkt eerst naar mijn lege handen en ziet mij daarna vragend aan. “Ja, bêste, man, of ik kin de bând gewoan niet fine of deuze auto het gewoan gyn reservebând.” Hoofdschuddend vindt hij binnen een paar seconden de band: onder de auto. Maar als autoanalfabeet verwacht je toch niet dat een reserveband onder de auto zit?

Competitieprogramma
Als een club iets te laat aanlevert, dan staat er meestal een boete op van de KNVB. Als de bond echter ergens te laat mee is, dan kan een club de KNVB geen boete opleggen. Maar het is toch van het zotte dat het competitieprogramma medio augustus nog steeds niet bekend is. De KNVB kan het zich echter veroorloven; men komt er weer mee weg. Maar zaterdagavond is het programma eindelijk bekend. St.-Anna 1 speelt op 22 september a.s. thuis tegen Renado en de week daarop uit tegen Mildam.

Het spits
Dames eerst. Dat is een inmiddels achterhaalde etiquetteregel met de hedendaagse emancipatie. Maar bij onze club lijkt dit nog wel degelijk van toepassing. Lijkt, ja… Lange tijd denken velen namelijk dat Vrouwen 1 het spits afbijt wat betreft de eerste training in ‘De Waaie’, maar dan heeft niemand rekening gehouden met JO15-1, want het team van trainer Frank Oosterhaven begint al op zaterdag 10 augustus, terwijl Vrouwen 1 op 12 augustus losgaan. Het betrof toch geen wedstrijd wie de eerste was? Dat niet, maar het wordt wél een wedstrijd, want Vrouwen 1 en JO15-1 spelen afgelopen zaterdagmiddag tegen elkaar. Dat wekt natuurlijk nieuwsgierigheid. Dus er maar even op af. De wedstrijd eindigt in 2-2. Wat opvalt is dat er behoorlijk veel toeschouwers zijn. En dat voor een wedstrijd tussen twee teams van onze club.

Breda
St.-Anna 1 begint met een trainingskamp in Breda. Het nut van zo’n verre locatie ontgaat mij volledig en zo te horen geldt dat voor velen. Waarom nu zo ver weg? Bovendien zit je eerst urenlang in de auto en dit gaat toch ten koste van de biertij… eh… trainingstijd? Wat is er mis mee om dichterbij een trainingskamp te beleggen in plaats van Breda? Maar goed, aankomende vrijdagavond zal ik in de kantine vast bijgepraat worden over het waarom. Ik ben benieuwd.

Tot de volgende week.