Klien Sjiet (206): Presentatiegids, historisch, aardedonker en 7

16 september 2019 16:15

In deze column wordt iedere week het wel een wee van onze club besproken. Nieuwsfeiten bijvoorbeeld en activiteiten die zich bij onze club voordoen. Deze week week 37.

Reactie Vrouwen 2
Nou, het heeft een maand geduurd en daar was dan al de eerste uitbarsting van de Bildtse Etna die wij in de volksmond ‘Klien Sjiet’ noemen. “Haddest ’t maar weer foornander: de hele brot in de bulten joegen.” Was het nu echt nodig om ‘Niet om aan te gluren’ te gebruiken in de column van vorige week? Luister, ik reageer nooit op reacties en opmerkingen die er zijn op mijn column. Dit hoort gewoon bij het ‘leven van een columnist’. Als je als columnist nooit reacties krijgt, dan moet je je afvragen of je wel een columnist bent. Dat hoef ik mij voorlopig in ieder geval niet af te vragen…

Presentatiegids
Dinsdag begint drukkerij Hoekstra met het drukken van de presentatiegids. De afgelopen dagen is er nog even goed naar gekeken en de fouten eruit gehaald. De bedoeling is dat het eerste exemplaar op zondag 22 september a.s. in de kantine wordt uitgereikt. De gids komt eerder uit dan iedereen de afgelopen jaren gewend is. Toen kwam de gids medio oktober uit. Nu komt de gids tegelijk uit met het begin van de competitie.

Nieuw-Leusden
Hessel de Weert appt mij dinsdag naar aanleiding van mijn column. Hij vraagt waar Nieuw-Leusden ligt. Ik ruik meteen onraad en Hessel is scherp. Als een mes. Dat was hij vroeger ook al als harde maar bovenal faire verdediger van het vierde. Toch maar eens gegoogled. Het moet Nieuwleusen zijn. Waar dat ligt? In de provincie Overijssel.

Als uit een jongensboek
Vrouwen 1 speelt thuis voor de beker tegen Reiger Boys uit Heerhugowaard. Ja, als je hoog speelt, dan krijg je ook tegenstanders uit den vreemde. Vooral als je voor de landelijke beker speelt. Reiger Boys… Het klinkt net als een tegenstander uit een jongensboek. Bijvoorbeeld uit ‘De kometen winnen de cup’ of een aflevering van ‘Sjakie en de wondersloffen.’ Dan krijg je dit (je moet de stem met blikaccent er even bij denken) “En daar komen onze tegenstanders. De Reiger Boys zijn uit de kluiten gewassen jongens, ontdekten wij alras, waarbij wij al snel de indruk kregen dat we het fysiek tegen hen af moesten leggen. Edoch, wij waren watervlug en bovendien rekenden wij op onze knoestige doelwachter Simon die altijd zijn mannetje stond. En het ging ergens om: de cup. En die moest voor ons zijn. Laat dat duidelijk zijn.”

Zaalvoetbal
Maar we dwalen af, want we hadden het immers over Vrouwen 1. Er is namelijk nog iets te melden. Wat zeg ik? Er vindt een heus historisch feit op dinsdagavond in sporthal ‘De Bildtse Slag’ plaats. Vanaf dit seizoen speelt er namelijk ook een team van onze club in de zaal, te weten Vrouwen 1. Op genoemde avond speelt dit team de eerste competitiewedstrijd. Tegenstander is zv Libertas. Dat team wint met 2-4.

Weerzien
Ik ben daar niet bij. Eerst heb ik een vergadering en daarna ga ik naar de oefenwedstrijd van het eerste, omdat ik Arnold Haanstra weer eens wil ontmoeten.
Arnold is oud-trainer van onze club en met hem heb ik vier seizoenen met heel veel genoegen samengewerkt toen ik nog leider van het eerste was. Een zeer amicale man. Het eerste oefent dinsdagavond thuis tegen Bolsward en van die laatste club is Arnold tegenwoordig de trainer. Na afloop nemen we met een groepje even een pilsje en als Arnold bovenkomt is het meteen weer vertrouwd: hij bestelt terstond een rondje.

Aardedonker
Het is vrijdagavond pikzwart op het plein voor de kantine. Het lijkt alsof je in een onverlichte tunnel loopt. De dagen daarvoor hoorde ik wel dat men bezig is om weer licht in de duisternis te brengen en blijkbaar kost dit meer tijd dan gepland. Henny Wildeboer Schut is er in ieder geval druk mee bezig. Hopelijk brandt de buitenverlichting snel weer, zodat iedereen ziet waar hij of zij loopt en zijn of haar fiets kan vinden.

Broer en zus
Zaterdagmiddag bij Vrouwen 1 is I. van der Singel de leidsvrouw en de daaropvolgende dag is broer G. van der Singel de arbiter bij St.-Anna 1. Dat is toch wel vermeldenswaardig. Beiden fluiten trouwens goed.

7
Voor St.-Anna heerst het cijfer zeven wat betreft de beker. Iedere poulewedstrijd werd met zeven doelpunten gewonnen: afgelopen zondag 7-0, de week daarvoor 7-2 en de eerste wedstrijd eindigde in 7-1.

Tot de volgende week.